Ga naar inhoud


freenas


Daan

Aanbevolen berichten

Iemand ervaring met freenas heb hem geinstalleerd maar is er ergens een goede handleiding hoe je alles moet instellen of iemand mij op afstand kan helpen ?

Dreambox DM8000HD - DM800HD - DM800SE-CABLE - DM500HD - OpenPli
Wavefrontier T90 - 5W - 0,8W - 4,8E - 9,0E - 13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, heb aardig wat ervaring met Freenas maar heb geen idee of er een goede handleiding is. Ik heb zelf alles "geleerd" door het maar te proberen, veel is/was ook redelijk logisch voor mij en uiteindelijk is alles gelukt, tenminste wat er nu in gebruik is. ;)

 

Er heeft (of nog) een Freenas bij me broer gedraaid als fileserver, heb eigenlijk geen idee of die Freenas nog wel in gebruik is want "ze" hebben redelijk pas nog een NAS gekocht. Waar ik werk, heb ik ook een Freenas (virtueel met VMware) draaien en die draait voor "ons" als backup server. Meerdere servers syncen met deze Freenas (dmv. Rsync) cq. "backup server" en alle files die gesynced zijn worden dagelijks ook op/naar tape gezet.

 

Oorspronkelijk heeft (heb niet meer naar de huidige versie gekeken dus misschien wel mogelijk had?) Freenas geen tape optie maar aangezien het onder de motorkap FreeBSD is was dat niet echt een probleem voor mij. Aangezien de tapedrive "gewoon" gevonden wordt en via een, zelf gemaakt, backup en restore script is het allemaal goed te regelen. :P

 

Heb je een Freenas vraag kan ik altijd kijken of ik wat voor je kan betekenen en desnoods zou ik wel wat voor je kunnen doen/instellen via de web interface als je die (zelf, want technisch kan het natuurlijk) dan voor mij, van buitenaf, beschikbaar kan maken.

aangepast door NINjak
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik je kan aanraden is om freenas te installeren op een usb-stick.

Daarvoor heb je wel een moederbord nodig die de mogelijkheid heeft om op te starten vanaf usb-stick.

 

Waarom is dit beter? Wel, freenas is in totaal slechts een paar 100 megabytes groot.

Als je die op een hdd installeert kan je de rest van de hdd niet meer gebruiken. Daarom beter op een usb-stick installeren zodat je de hdd's vol kan gebruiken.

Nog een reden is energie verbruik. Als je freenas op een hdd installeert moet die hdd constant draaien. Met een usb-stick heb je dat uiteraard niet en de andere (data)schijven kunnen op sleep worden gezet als ze niet aangesproken worden.

 

Voor de configuratie zelf zijn vele voorbeelden te vinden op youtube.

Gewoon zoeken op "setup freenas 8"

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat had ik al gedaan op usb, heb hem al een beetje draaien met sabnzb, dat wilt nog niet echt goed werken downloaden gaat maar het uitpakken gaat fout boven in het scherm ook dat rar niet goed werkt,wat ik jammer vind dat spotweb er niet opwerkt ,teminste,kon er geen howto van vinden zou mooi wezen als alles op 1 server draait.

nu heb ik het iets anders gedaan, met grabit download ik laat verder alles op de nas uitpakken ,maar dat moet volgens mij anders kunnen.

 

 

@NINjak

 

ja als ik vragen heb hoor je het wel bedankt alvast.

aangepast door Daan

Dreambox DM8000HD - DM800HD - DM800SE-CABLE - DM500HD - OpenPli
Wavefrontier T90 - 5W - 0,8W - 4,8E - 9,0E - 13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...