Ga naar inhoud


Een beetje olie voor mijn auto


grunnsat

Aanbevolen berichten

Hoi grunnsat,

 

Bedankt voor je reactie.

Ik moet je vertellen dat mijn dealer een Toyota dealer is, en daar heb ik mijn hybride een kleine twee jaar geleden gekocht.

Ik merk dat je er aardig verstand van hebt, want je verhaal ziet er goed onderbouwd uit.

Maar de keuze voor de volledig synthetische 5W30 olie heb ik gemaakt na wat rondlezen op het Toyota Prius Forum.

Men beschouwt het daar als een goede tussenoplossing ten opzichte van de 15W40 olie.

 

Uit het Amerikaanse handboek van de Prius:

SAE 0W-20 is the best choice for good fuel economy and good starting in cold weather.

If SAE 0W-20 is not available, SAE 5W-20 may be used.

However, it must be replaced with SAE 0W-20 at the next oil change.

 

Lijkt mij duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nog even ter aanvulling:

 

Toyota heeft een eigen 0W-20 olie waarvan ze claimen dat die een speciaal voor Toyota ontwikkeld additieven pakket heeft. Ik kan niet nagaan of die bewering klopt, maar het is wel heel goed mogelijk. Tenslotte heeft Mobil vier verschillende 5W-30 oliesoorten die op het gebied van additieven van elkaar verschillen, kijk o.a. maar naar het verschil in zink en fosfor gehalte in de olie. Die Toyota olie wordt blijkbaar gemaakt door Exxon, waar dus ook de Mobil-1 vandaan komt. Vervang ook het oliefilter als je er weer 0W-20 in doet!!

 

@Chevrolet: Hoe lang olie mee kan gaan moet je eigenlijk meten aan de hand van een olie monster, maar dat is in de praktijk wat lastig natuurlijk. De verversingsintervallen zijn in Europa blijkbaar wel het dubbele van wat in Amerika aangehouden wordt..... Ik laat de olie eens per jaar vervangen om ook zeker te zijn dat in geen black sludge in mijn motor krijg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...