Ga naar inhoud


Een beetje olie voor mijn auto


grunnsat

Aanbevolen berichten

De olie van mijn auto moet ververst worden. Ik wil er Mobil 1 in doen (daar heb ik goede redenen voor), en vind het spul voor slechts €21,35 per liter bij een plaatselijke bouwmarkt. Koopje toch?

 

Dan maar even zoeken op een grote internationale veilingsite. Daar vind ik dezelfde olie voor €8,35 per liter. Voor 5 liter en inclusief €14 verzendkosten ben ik dan €55,75 kwijt in plaats van €106,75.

 

Een beetje zoeken loont toch wel...........

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder

En als je dan heel veel geluk hebt, komt wat er op de fles staat zelfs overeen met wat er in zit ;)

 

Wat zegt men ook al weer....als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dat meestal ook :D

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je dan heel veel geluk hebt, komt wat er op de fles staat zelfs overeen met wat er in zit ;)

 

Wat zegt men ook al weer....als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dat meestal ook :D

 

Ik heb meer dan een jaar geleden bij dezelfde leverancier ook deze olie gekocht. De flessen zijn gesealed, dus andere olie er in doen is niet echt makkelijk. Ze zijn al jaren actief op die web site, dus zouden ze de zaak flessen dan had Mobil al lang ingegrepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ha, dat doet mij denken aan de gouden kabeltjes met signaal richting discussie.

 

Toen ik nog aan mijn auto's rotzooide deed ik er altijd olie in van 4,95 gulden voor een 5 liter jerrycan. :grin:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kun je beter maar niet doen met moderne motoren. In die van mij (VW/Audi/Seat/Skoda 1.8 20V turbo) wordt de olie erg heet, en met de olie die jij gebruikte krijg je dan beslist black sludge. Die troep gaat dan bij het inlaatfilter van de oliepomp samenklonteren, de oliedruk wordt minder en valt zelfs weg, en je motor is aan barrels. Fantasie? Nee, het is mij namelijk (ook) overkomen. Daarom gaat er bij mij alleen vol-synthetische olie in, en Mobil-1 is de beste.

 

Ieder automerk heeft tegenwoordig nauwkeurige oliespecificaties, en je kunt maar beter olie gebruiken die daar aan voldoet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor oplichters is het sealen van zo´n fles het minste probleem.

 

Als dat je uitgangspunt is dan ben je hopeloos verloren ja... hier in Turkije kun je bijna alles krijgen in originele verpakking met originele sealing met originele anti-kopieer maatregelen... en toch is het nep.

 

Als je echte spullen wilt moet je jezelf toch echt beperken tot erkende leveranciers en niet internet web shops die in 15 minuten zijn opgezet.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede olie is zeer belangrijk, en als je de auto in onderhoud bij de dealer hebt moet je desondanks goed in de gaten houden welke olie ze erin gooien.

Bij mijn Toyota Auris hybride zat er van fabriekswege 0W20 in.

Deze olie blijft ook bij koude behoorlijk dun, en dat scheelt vooral in de winter in je verbruik omdat de inwendige weerstand bij deze olie minder is dan bij de gewone bulkolie zoals 15W40.

Toen ik voor de eerste 15000 km beurt naar de dealer ging vroeg ik dus welke olie ze gebruikten. En dat was de gewone bulkolie 15W40.

Ik vroeg waarom hij niet de fabriek specificatie volgde, en hij zei toen dat 0W20 veel duurder was.

Maar hij had wel een andere olie, en dat was 5W30, en die was iets duurder dan de 15W40.

Deze is het dus geworden, en tot nu toe heb ik geen toename van het verbruik kunnen vaststellen.

Ik zit gemiddeld op ongeveer 1:23 en in de zomer is hij nog iets zuiniger, soms tegen de 1:25!

Ik moet mij ook altijd even voorstellen als ik ga tanken. :grin: :grin: :grin: :grin:

aangepast door AEO

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben van het kennisniveau van jouw dealer. Natuurlijk is synthetische 0W-20 olie duurder dan dan gewone minerale 15W-40, maar reken nu eens uit wat dat per kilometer extra kost. Kijk ook maar eens in het instructieboekje van je auto, gegarandeerd dat daar heel nauwkeurige instructies met betrekking tot de motorolie in staan, en dat 0W-20 dwingend voorgeschreven is. Jouw dealer handelt volledig in strijd met de fabrieksvoorschriften, en het is heel goed mogelijk dat de negatieve effecten daarvan pas zichtbaar worden als de auto al wat ouder wordt. Verbruikscijfers zeggen in zo'n geval heel weinig. Moderne motoren worden heel nauwkeurig afgewerkt, daar waar de cilinders vroeger alleen maar geslepen werden, worden ze tegenwoordig soms met laserstralen behandelt die de oppervlakte van de cilinderwand heel even laat smelten on hem dan spiegelglad te laten stollen. En dieselpompen worden met een helemaal onwaarschijnlijke nauwkeurigheid gebouwd. De juiste olie is ook een onderdeel van het ontwerpproces.

 

De motor van jouw auto wordt op een heel andere manier gebruikt dan bij een conventionele aandrijving. Hij gaat van uit naar hoog toerental in een seconde, en dat vraagt heel wat van de smering. Door verkeerde olie kan de smeerfilm dan ontbreken, en krijg je metaal op metaal contact. Dat is funest. Waarschijnlijk vervalt zelfs de garantie op de motor bij verkeerde olie.

 

En 'zomaar' een 5W-30 olie is ook geen oplossing. In de bijgaande lijst met Mobil 1 motorolie types zie je maar liefst vier verschillende 5W-30 olie soorten, waaronder één soort die de hoogste VW specificatie 507 heeft (die gebruik ik dus). Er staat ook een 0W-20 olie voor jouw auto in.

 

Mijn raad: zorg dat je de motor voorziet van de juiste voorgeschreven olie, en zoek een ander dealer. Deze man is een houthakker die blijkbaar geen flauw benul van moderne autotechniek heeft.

 

Zie ook de bijlage met Mobil 1 oliesoorten.

Mobil_1_Product_Guide.pdf

aangepast door grunnsat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi grunnsat,

 

Bedankt voor je reactie.

Ik moet je vertellen dat mijn dealer een Toyota dealer is, en daar heb ik mijn hybride een kleine twee jaar geleden gekocht.

Ik merk dat je er aardig verstand van hebt, want je verhaal ziet er goed onderbouwd uit.

Maar de keuze voor de volledig synthetische 5W30 olie heb ik gemaakt na wat rondlezen op het Toyota Prius Forum.

Men beschouwt het daar als een goede tussenoplossing ten opzichte van de 15W40 olie.

Ik kon het PDF bestandje overigens niet openen omdat ik momenteel op een computer in Indonesie zit.

Maar ik ben binnenkort weer thuis, dan zal ik het op mijn eigen laptop wel gaan bekijken.

Ik heb begrepen dat de benzineprijs in Nederland opnieuw records gebroken hebben.

Terwijl hier in Indonesie de prijs al bijna twee jaar hetzelfde is gebleven.

Gewone standaard benzine kost hier 4500 Rupiah per liter, dat is omgerekend 38 cent!

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bron: AD.nl

 

Waarheid en onzin over olie verversen

 

ROTTERDAM - Olie verversen is duur; het is een vaste post op de rekening van een onderhoudsbeurt. Heeft de moderne auto wel zo vaak nieuwe olie nodig?

 

Er werd aangetoond dat je jarenlang kunt blijven rijden voordat de olie aan vervanging toe is Ik kreeg een wrang en belazerd gevoel bij het olie verversen van mijn nieuwe Ford Transit,'' klaagt M. de Oude uit Bruinisse. ,,De auto heb ik in december 2009 gekocht. Vorige maand was hij aan zijn eerste onderhoudsbeurt toe. Ik begrijp werkelijk niet waarom mijn nieuwe bus met slechts 11.400 kilometer op de teller voor 81,94 euro aan nieuwe motorolie nodig zou hebben. Word ik getild? Bij mijn Renault Clio is al twee jaar geen olie bijgevuld.''

 

Niet mis

Ook J. van de Merwe uit Enkhuizen vertrouwt het niet. Zijn zes jaar oude Suzuki Liana rijdt circa 7000 kilometer per jaar: vooral langere ritten van meer dan 30 kilometer. ,,Vanwege de kosten en het milieu had ik besloten om bij de laatste jaarlijkse beurt met APK, geen olie en filter te wisselen. Ik wilde het een jaar overslaan.'' Maar dat was volgens de dealer van Van de Merwe een heel slecht idee: ,,Zijn reactie was niet mis. Bij mijn eerste auto, in 1960, was het voorschrift om na elke 7500 kilometer de olie te verversen, maar dat is nu toch wel achterhaald, dacht ik.''

 

Het is een feit dat moderne auto's minder onderhoud nodig hebben. Daar is de branche natuurlijk niet blij mee, want daardoor lopen de inkomsten terug. En veel garagebedrijven hebben toch al moeite het hoofd boven water te houden. Geen wonder dat consumenten argwaan krijgen als elke keer voor veel geld het 'zwarte goud' wordt ververst, terwijl de noodzaak daarvan niet echt duidelijk is. Regelmatig klinkt kritiek en soms wordt ook glashard aangetoond dat zo vaak olie verversen helemaal niet nodig is. Op de Duitse televisie waren meermalen reportages te zien van automobilisten die al jaren probleemloos rondrijden met dezelfde olie.

 

Ten strijde

In Nederland trok Henk de Groot, na zijn vertrek als directeur van motoroliefabrikant Castrol, jarenlang ten strijde tegen de autobranche. Zijn website, www.niveauplus.nl, bestaat nog altijd. Daarop wordt gepropageerd dat de automobilist onnodig op kosten wordt gejaagd. De Groot ontwikkelde een chip die aan de bekende oliepeilstok wordt bevestigd. Deze chip meet de zuurgraad en het zoutgehalte van de olie. Zolang de kwaliteit daarvan in orde is, hoeft de olie niet te worden ververst. Het kan daardoor wel honderdduizenden kilometers of vele jaren duren voordat de chip duidelijk maakt dat de olie aan vervanging toe is.

 

Klinkt aannemelijk, al zijn er bij deze meetmethode vraagtekens te plaatsen. Hij houdt immers geen rekening met de zogenoemde additieven, die óók in motorolie te vinden zijn. Deze chemische toevoegingen helpen de motor op allerlei manieren optimaal te presteren. Na verloop van tijd wordt de werking van deze additieven minder. De motor loopt dan een groter risico op slijtage, slechtere prestaties of een hoger brandstofverbruik.

 

Richtlijnen

Aan de andere kant is het een feit dat de autobranche de olie vaak eerder ververst dan daadwerkelijk nodig is. De branche werkt met algemene richtlijnen, afkomstig van de fabrikant. En die richtlijnen zijn afgestemd op een gemiddeld rijgedrag. Wie vaak korte ritten met een koude motor maakt, moet zijn olie eerder vervangen dan iemand die alleen maar lange afstanden rijdt. En een agressieve rijstijl heeft een andere invloed dan een ontspannen rijgedrag. Bovendien gaan de autofabrikanten bij het vaststellen van de service-interval aan de veilige kant zitten. Beter te vroeg olie verversen, dan te laat, is hun devies. Daar valt wat voor te zeggen.

 

Bij auto's die weinig kilometers rijden, kan de olie juist meer vervuilen omdat de motor waarschijnlijk minder vaak en korter op bedrijfstemperatuur komt. Hierdoor vervuilt het filter ook sneller. Bovendien zal het vochtgehalte in de olie toenemen, wat eveneens ongunstig is voor de smering van de motor. Als het fout gaat, kan de schade in de duizenden euro's lopen. De consument die zich niet houdt aan de richtlijn van de fabrikant, loopt bovendien het risico dat hij problemen krijgt bij een eventuele garantieclaim.

 

Geen ramp

Kortom: het is meestal geen ramp om wat langer door te rijden dan de fabrikant voorschrijft. Mits de olie goed op peil blijft, maar dat kunnen automobilisten makkelijk zelf controleren. Zeker bij nieuwe auto's, die nog onder de garantie vallen, is het echter verstandig om de richtlijnen van de autofabrikant strikt te volgen. Zie het dan maar als preventief onderhoud om de motor in topconditie te houden. (NIEK SCHENK)

"fortuna vitrea est"

VU+ Duo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terwijl hier in Indonesie de prijs al bijna twee jaar hetzelfde is gebleven.

Gewone standaard benzine kost hier 4500 Rupiah per liter, dat is omgerekend 38 cent!

Huh..???? Dat is veels te duur. Hier Dubai kost de benzine 17 ct per liter. Ik klaag dan ook steen en been! :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...