Ga naar inhoud


Advies gevraagd voor nieuwe HTPC ism Sat


Aanbevolen berichten

Op dit moment heb ik onder de TV een HTPC (Asrock ION 330) welke alleen als XBMCbuntu systeem wordt gebruikt.

Alle media (films/muziek/fotos) worden gestreamd vanuit een Windows 7 systeem welke op zolder staat.

Dit werk allemaal perfect.

 

TV kijken doen we gewoon via een Humax 5050c via onze TV provider.Daar wil ik niets aan veranderen.

 

Maar omdat vanaf volgend jaar Formule 1 naar Sport 1 gaat, ben ik me aan het orienteren in SAT.

Nou heb ik nog nooit iets met SAT gedaan dus ik heb geen idee hoe of wat.

Ben geen leek wat PC's betreft en ben ook niet bang om te proberen ook al zal het niet gelijk goed werken.Dus dat wordt geen probleem.

 

Wat ik zou willen is gewoon F1 vanuit SAT op de PC willen ontvangen.Verder zal er niets anders met SAT gedaan worden.Opnemen moet wel kunnen voor die dagen wanneer ik moet werken)

 

Nou weet ik niet of ik hiervoor een nieuwe HTPC ga bouwen (omdat de Asrock geen plaats heeft om een PCI sat kaart in te bouwen) , of dat ik de Server ga gebruiken om het signaal op te vangen en dan streamen naar huidige HTPC.(XBMC heeft de mogelijkheid om TV stream op te vangen en te tonen)

 

Ik kan van een maat van me een schotel krijgen plus LNB. Nou weet hij niet of deze LNB HD materiaal kan ontvangen.

Mijn eerste vraag is dus, kan elke LNB HD materiaal binnen halen?

 

Verder vraag ik me af,kan ik beter Linux als basis nemen (dus in feite een nieuwe HTPC bouwen) of is windows toch beter? (kan Server welke al op Win 7 draait gebruiken)

Daarnaast is de vraag, moet de PC welke het SAT signaal opvangt snel zijn, of kan ik gewoon een zuinige D2C systeem gebruiken.(sever heeft nu een C2D E6300)

En als laatste welke PCI kaart kan ik het beste nemen om HD materiaal te ontvangen.Liefst eentje die HD materiaal zelf codeerd?

 

Als laatste, even een check of ik goed door heb wat ik allemaal nodig heb:

  • schotel
  • LNB (HD mogelijkheid)
  • SAT pci tuner

Verder wat software betreft:

  • Linux (Ubuntu) of Windows (7)
  • Software om SAT signaal te decoderen
  • Media Portal (Indien signaal vanuit server wordt gestreamd)

Als ik iets mis dan hoor ik het graag :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Seninha,

 

Of je Linux of Win7 gaat gebruiken is een kwestie van smaak. Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar Linux, omdat dat doorgaans wat minder resources neemt dan Win7. Maar ondanks dat draai ik toch Win7 (x86) MCE icm DVBlink TVsource 3.2.0 (niet gratis, maar ook weer niet duur) en NewCS 1.65 op een Asus AT3ION-T met 2Gb intern. De reden voor Windows is omdat ik de manier van hoe Windows 7 de opnames presenteert, en de mogelijkheid van het groeperen per programma erg handig, overzichtelijk en mooi vind. Een dergelijke mogelijkheid voor het groeperen per programma in de opnames ben ik nog niet tegengekomen in VDR of MythTV (bij deze laatste kan ik het mis hebben). Maar ik vind MythTV vrij moeilijk te configureren voor het mogelijk maken om gecodeerde kanalen te kunnen kijken met een originele smartcard(!). Daarnaast vraag ik me af of het voor MythTV mogelijk is om op een AT3Ion-T-moederbord de backend en de frontend te draaien...

 

Natuurlijk is er de mogelijkheid om XBMC als frontend te gebruiken, onder Linux (kan ook onder Win7 uiteraard maar dat laat ik even voor wat het is), met MythTV-server of VDR als backend, maar daar loop ik ook tegen beperkingen aan (geen teletekst) en het is niet optimaal stabiel, vind ik(!).

 

De optie voor MediaPortal is mogelijk ook interessant, voor jou omdat je een aparte Win7-server hebt draaien, als ik het goed begrijp. Maar dat krijg ik hier niet goed werkend op m'n Ion-moederbord, omdat ik zowel backend als frontend op deze htpc moet draaien daar ik geen aparte server heb. Dat is wat teveel gevraagd van het Ion-moederbordje...

 

Wat de LNB betreft in feite is elke LNB met een beetje goede kwaliteit geschikt voor de HDTV-ontvangst.

 

Een heel verhaal... ik hoop dat je er wat mee kunt.

 

Mvg,

Andries

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andries bedankt.

 

Opnames zal ik niet veel hebben.Alleen af en toe een wedstrijd die ik niet live kan zien.Dus hoe opanmes wordne gepresenteerd is niet echt belangrijk.

Net zoals Teletekst.

 

Systeem (nieuw Linux systeem met XBMC als frontend) of server met SAT HD turner, zal alleen gebruikt worden als deze wedstrijden uitgezonden worden.

TV kijken doen we verder via de Humax cable decoder (Ziggo)

 

Moet nog veel leren want ik heb nog geen idee way nou DVBlink en NewCS allemaal doen.

 

Liefst heb ik dus ook een Linux systeem omdat net zoals je zelf aangeeft minder resources neemt.

Vraag me alleen af of ik genoeg heb aan een XBMCbuntu versie o dat ik echt eerst een volledig Linux distro moet installeren met alle benodig software om SAT aan het werk te krijgen.

En daarboven op XBMC.

 

XBMC wil het liefst houden omdat ik dit al goed onder de knieen heb en het er gewoon goed uitziet.

Zag op youtube dat men via XBCM live TV kan kijken dus dat moet goed komen.

Weet alleen niet HOE je moet beginnen.Dus ik zal vaker hier terug komen.

 

Ik krijg van een maat van me van de week de schotel, een LNB en een Sat turner (geen HD)

Dit ga ik in een systeem die ik hier heb staan allemaal inbouwen en ga dan deze als test bech gebruiken.Eerst met Free to Air zenders.

Als dat werkt dan ga ik wel verder met de zender die F1 uitzend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ION PC's zitten wel aan de onderkant van de mogelijkheden. Met name alle Post bewerkingen op het HD materiaal. Een beetje HTPC ziet er tegenwoordig als volgt uit:

 

AMD A6 processor (of één uit de nieuwe A8 - A10 reeks)

A75 moederbord

SSD

TV kaart van Anysee of zo (er zijn er meer)

 

Kosten maximaal 700 euro. Afhankelijk van de gekozen behuizing en het aantal TV kaarten.

 

Overigens vind ik het wel gek dat als je dit allemaal aan de praat hebt je nog steeds naar de kabel blijft kijken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reden om Ziggo te behouden is gewoon het feit dat als ik volledig naar SAT overschakel ik dit allemaal via de HTPC zou moet laten werken.

Dat zou betekene dat ik minimaal 2 tuner zou moeten hebben (1 zender kijken terwijl andere opnemen), meer HDD ruimte (oa ivm timeshifte en dagelijks opnames).

 

Dit allemaal geef me een reden om gewoon de kabel decoder te houden en de HTPC als main media center te gebruiken met als extra de mogelijkheid om Formule 1 te bekijken.

Aangezien we 3 kids in huis hebben moet TV kijken gewoon zo simpel mogelijk zijn, en daar is een decoder vele malen beter in.

 

Of ik zou een Dreambox moeten halen maar dat gaat me te ver (ivm kosten)

Maat van me heeft jaren ook SAT gehad maar is uiteindelijk toch overgestapt op kabel.

Voornamelijk omdat deze minder storings gevoelig was.(geen problemen met slecht weer enz)

 

Als ik de lijst hierboven bekijk met CPU,moederbord en TV kaart,vraag ik me af of er nog een GPU bij moet.Of gebruik je dan een onboard videokaart?

 

En wat kosten betreft, kast en SSD (256GB) heb ik al in huis.Dus zou alleen nog een CPU,mobo en HD Turner moeten kopen.

 

Alleen hoe met de software om te gaan ben ik nog niet uit.Stel ik wil een Linux HTPC bouwen.

Ik installeer eerst een Linux dristo (bv Ubuntu) en daarnaast XBMC (welke alle benodig drivers heeft om oa HD materiaal goed af te kunnen spelen)

Dan TV turner software met drivers.

 

Wat moet er naast dit allemaal geinstalleerd worden om signaal goed te ontvangen?

 

Misschien dat iemand een lijst voor me kan samen stellen wat er allemaal nodig is?Idee is dus om een volledig op linux systeem te maken.

Teletekst enz zullen niet gebruikt worden.

aangepast door seninha
Link naar reactie
Delen op andere sites

De AMD processoren hebben een radeon videoprocessor ingebouwd. Samen met een geschikt moederbord heb je dan een "videokaart" met behoorlijke prestaties. Geschikt voor HD weergave en niet al te zware spelletjes.

 

Als je perse Linux wil dan kan dat op de door jou beschreven manier. Er zijn echter ook kant en klare distributies Linux met XBMC. Zie de download pagina van XBMC. Verder bestaat er nog het OpenElec platform (effe googelen).

 

Probleem van XBMC is het ontbreken van PVR en TV support. Daarvoor moet je dus andere tools gebruiken zoals bijvoorbeeld door Eartfinder genoemd.

 

Maar zover gaat mijn kennis ook niet. Meer info kan je wel bij Tweakers vinden.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik nu zelf (ya)VDR als backend en XBMC als frontend en dit werkt naar behoren, goed stabiel en echt al voor een lange tijd. Vanaf een een AMD E-350 APU (gpu en cpu) loopt HD al erg super en zeker nu XMBC Xvba goed al is en steeds beter wordt, al zit dit volgens mij nog niet standaard in XBMC.

 

Zelf heb ik (voor mijn vaste opstelling) nu nog een Nvidia kaart in het systeem zitten maar dit gaat snel veranderen naar de APU want Xvba is, voor mij uiteindelijk, "the way to go" heb ik in een eigen test gezien ;)

 

Eerst mijn backend veranderen naar, een goed werkende, tvheadend en dan gaan de frontends allemaal over naar XBMC natuurlijk met Xbva en zonder de Nvidia kaarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

NINjak: il heb net even gekeken naar beide termen die jij noem ( xbva en ya-dvr)

Nou zal ik dat xvba OOK voor Nvidia beschikbaar is.Waarom dan overstappen?

 

En waarom wil je van ya-dvr over naar tvheadend?

 

Verder vraag ik me af of je een HD turner gebruikt welke een kaart gebruikt of doe je de codering softwaremattig? Dus zonder ci kaart?

 

Zo te zien moet het dusngoed komen met wat ik in gedachte heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga naar voor Xvba voor AMD overstappen zodat mijn losse Nvidia kaart eruit kan! Hierdoor komt er dus minder warmte in het systeem vrij. Tevens waarom zou je niet de "onboard" videokaart gebruiken als die er in zit en minimaal het zelfde kan als wat je (ik dus, in dit geval) losse videokaart nu doet met vdpau.

 

TVheadend heeft het "decoder gebeuren" voor het uitlezen van de smartcard server ingebouwd en dan hoef je deze niet zoals met vdr deze apart of opnieuw te compilen. Iedere keer als je het systeem wil updaten of wil herbouwen is dit het geval (als het werkt, laat je het meestal zo). Tevens wil ik de tvheadend echt als backend in mijn huidige file/mailserver bouwen (zit er eigenlijk al een hele tijd in) en XBMC alleen als een frontend draaien. Dan is de XBMC versie zonder problemen te upgraden zonder mijn backend aan te hoeven passen. Nu zit mijn vdr backend en XBMC frondend nog in 1 behuizing en het werkt al heel lang goed maar ik wil het eigenlijk toch anders hebben, Die server staat bij ons toch dag en nacht aan.

 

Op deze server heb ik ook mijn cardserver (OSCAM) draaien, dus ik gebruik geen CI kaart maar een usb smartcard reader (een seriële versie ligt hier ergens nog in de kast). Ik gebruik in de woonkamer een Nova S2 kaart welke nog steeds erg goed werkt. In de server/backend zit een dual dvb-s2 kaart de "TBS 6921" Tuner Card alleen deze heb ik nu nog niet in gebruik maar dat gaat waarschijnlijk niet lang meer duren.

 

Wat je wil kan en het werkt naar behoren... maar er zijn zoveel wegen die naar rome leiden je moet alleen een/de goede vinden ;)

aangepast door NINjak
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las net ergens dat je TVHeadend ook op een Synology NAS kunt draaien. Dat lijkt me wel een ideale optie.

Eerst maar eens een HTPC bouwen :grin:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt TVheadend eigenlijk nog verder ontwikkeld?

 

@Ninjak: hoe regel je het dan opnemen? Dat doe je dan altijd vanuit een browser? En "instant-openemen" is dat een mogelijkheid binnen XBMC icm TVheadend?

Regelt TVheadend ook de gids-data naar XBMC?

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

TVheadend is op zich ook een mooie optie omdat ik al een server heb die 24uur p/d aanstaat.Jammer genoeg draait deze op Windows.Dat gata dus voor mij niet op.

Wil best een nieuwe HTPC gaan maken maar ook nog de server op Linux te gaan draaien gaat me even te ver.

 

Verder vraag ik me af als je XBMC als fontend gaat gebruiken ism TVheadend.Je heb het er over dat je over gaat naar ATI.Neem aan dat de kaart dan in het systeem komt waar XBMC draait dus niet op je server.4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij een server onder onder Windows hebt draaien is het een kleine moeite om onder VMWare een virtueel Linux servertje te laten draaien. Weet alleen niet of TVheadend dan kan werken maar daar valt wel op te googelen.

 

Yep, de grafische kaart zit natuurlijk in de machine die je gebruikt voor XBMC (of andere mediacenter software). Een server heeft geen grafische kaart nodig.

 

Overigens heb je voor mediacenter PC's geen losse grafische kaart meer nodig. De grafische processor zit bij de CPU inghebouwd.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat een Linux server in een Windows systeem even te hoog gegrepen is.Ga toch voor de optie van een nieuwe Linux HTPC.

 

Ben via Tweakers terecht gekomen bij een Duitse webshop en daar zag ik de volgende PCI tuner: Tevii S470

2295_0.jpg

 

 

 

Deze zou native door Linux ondersteud worden, dus dat zou goed moeten komen.

 

Nou wat OS betreft, er is een XBMC versie welke al Linux in zich heeft,namelijk XBMCBuntu.

Heb ik hier genoeg aan om alles wat onder Linux moet werken goed aan de praat te krijgen?

 

Of zal ik gewoon een volledig Linux distro moeten installeren met daarboven XBMC?

 

En aangezien ik software locaal in de HTPC zelf ga gebruiken dan is volgens mij de beste optie ya-dvr.

Vraag me alleen af welke software ik het beste kan gebruiken voor het "decoden" van het signaal (aangezien ik geen gebruik ga maken van een CI kaart)

 

Wat het opnemen betreft (zal niet vaak gebeuren) vraag ik me af of het ook mogelijk is om default folder waar opnames terecht komen ook de Server zou kunnen zijn?

Hierdoor zou ik dus geen grote SSD te kopen ,maar kan de 30gb die ik nu heb her-gebruiken.

aangepast door ceesv
Link naar webshop verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik ook een Tevii S470 gehad maar die vond ik toch niet zo goed als die van TBS zie: http://www.sat4all.com/forums/topic/315306-editie-07-tbs-int-usb-en-pcie-htpc-tuners-tvheadendxbmc/ Wilde ook naar een dual tuner en toen de Tevi verkocht en een TBS 6981 aangeschaft.

Zelf vond ik de Tevii nogal warm worden en de TBS vind ik persoonlijk beter werken ook als je eventueel toch nog overstapt naar Linux.

DM500HD, Ubuntu 14.04-server-tvheadend-TBS6981-TBS6922SE-OSCam, Xubuntu/XBMCbuntu 14.04 front end's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...