Ga naar inhoud


How To - Enigma II op een TF77X0PVR


Beobuddy

Aanbevolen berichten

Al een keer in de Enigma thread gepost, maar om het zoeken ernaar te vereenvoudigen, hier het word document.

 

In het document wordt beschreven hoe je de topfield omtovert in een linux droomontvanger.

Enkele van de voordelen is, is dat de opnames gedecodeerd worden opgenomen en dat bijvoorbeeld de skins (grafische layout) van de menu's er veel mooier uitzien dan het standaard topfield menu.

Deze howto is zoals ik het werkend heb gekregen en zeker voor verbeteringen vatbaar.

 

Dus ik zou willen vragen aan degene die verbeteringen hebben, om dat hier onder erbij te plaatsen. Dan blijft het wellicht wat overzichtelijker ipv de vele pagina's te moeten doorstruinen.

 

Op eigen risico uiteraard.

Als je terug wil, schijn je de topfield firmware weer op de USB stick te moeten plaatsen en deze dan ook te hernoemen naar dezelfde rootfs.tar.gz naam.

Daar heb ik nog geen ervaring mee, daar ik nog niet terug wil naar het oude...

  • Like 1

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Beobuddy,

Erg goed van je om een gedetaillerde gebruiksaanwijzing te maken!

 

Ik heb na het lezen iets niet begrepen, waarom heb ik een cardreader nodig, er zit in de TF7700 toch een CAI-slot waarin een reader (in mijn geval een ASTON) past?

Wellicht heb ik niet goed begrepen dat dit iets anders is. Moet die USB stick er dan altijd in blijven zitten? Ik heb er een van het merk Hama.

Of gebruik je die stick als harde schijf, maar ik heb een TF7700hdpvr met ingebouwde harde schijf.

Ik heb ook een andere Toffield met een Samsung 1Tbyte externe harde schijf in de USB

 

Misschien kun je dat met die cardreader verduidelijken?

Bedankt

VU+solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

De USB stick is alleen nodig om de enigma software te installeren.

Als die eenmaal doorlopen is, dan kan die eruit.

 

De hardeschijf maakt deel uit van de enigmasoftware, maar wordt ook gebruikt voor de opnames.

De installatiesoftware deelt de schijf in en zal het maximale voor opnames overlaten.

Hierin kun je zelfs de keuze maken of je de schijf in meerdere partities wilt indelen om later die te kunnen gebruiken voor het plaatsen van picons (zenderlogo's) , EPG, en dergelijke.

Dat laatste gebruik ik op dit moment niet, omdat dan bij iedere zenderwissel de hardeschijf moet opstarten, wat dan dus tijd kost.

 

De softcam neemt de funktie over van de hardware cam, in ons geval vaak de Aston of de Powercam.

Omdat deze in combinatie met de enigma en de interne hardware niet geheel probleemloos verloopt, wordt de softcam gebruikt in combinatie met de externe USB reader.

De USB reader opent samen met de softcam (Oscam) alle kanalen waar je recht op hebt. Uit diverse topics bleek dat de hardware cammodules niet altijd de kanalen open krijgen.

De ingebouwde kaartlezer schijnt al helemaal geen optie te zijn. Die zou (wat ik mij kan herinneren) alleen voor het conax systeem bedoelt te zijn.

 

Het enige ongemak is het inbouwen van de cardreader, omdat deze aan de voorzijde anders blijft zitten. (de USB stick kan dan sowieso niet blijven zitten).

Ander voordeel is dat je met de softcam bij het gebruik van meerdere enigma machines, maar in 1machine een kaartje hoeft te steken en zo je kaart (intern en legaal) kan delen.

aangepast door Beobuddy

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Zoals het uitgelegd staat in de handleiding van Beobuddy, is het kinderspel, vooral de linken zijn meer dan welkom.

Een paar opmerkingen, de USB stick werkt enkel als er een HDD in de box aanwezig is.

Even de USB stick testen zonder HDD zal dus niet lukken.

De USB stick hoeft geen speciale naam en kan geformatteerd worden met Windows in FAT 32.

Alle bestanden (4) op de usb stick moeten in de root staan:

Enigma_Installer.ini

Enigma_Installer.tfd

uImage

rootfs.tar.gz

Het bestand “uImage” wordt na gebruik hernoemd naar “uImage_” waardoor het bestand niet meer aangesproken word.

Mislukt de installatie dan volstaat het om _ weg te halen en opnieuw te beginnen.

Enigma_Installer.ini, hoefde geen aanpassing, alles stond goed ingevuld.

 

Het enige waar ik door verast werd, was het 1ste opstart scherm van Open AAF, dat is een venster waar alle adresseringen instaan, het beste is dit te negeren >> exit toets.

Zo komt men in de vertrouwde wizard omgeving van Enigma 2.

Ik gebruikte een scart aansluiting naar de tv, bij het doorlopen van de wizard gaat het beeld op zwart in de stand HDMI, controle verloopt dan even via de display op het toestel.

Voor de rest verliep de installatie vlekkeloos en de Topfield 7710 werkt nu verrassend goed.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te vernemen dat er zijn die wat aan mijn schrijven hebben gehad. Top!

 

Verder ben ik er achter gekomen dat als je kiest voor meerdere partities (mini 1-4 etc), dat je in het begin menu moet aangeven welke partities gebruikt moeten worden voor welke doeleinden.

Zoals de Backup voor enigma, kun je, of eigenlijk moet je aangeven op welke partitie die moet komen.

Zonder die keuze (Wahlen in het duits), kun je geen backup maken en zal bij iedere herstart diverse settings opnieuw ingesteld moeten worden.

Ook voor de EPG kun je een aparte partitie aangeven. Dat werkt ook goed.

 

Ik ben alleen niet tevreden over de beeldkwaliteit van zowel SD als HD op de scart uitgang. Zolang er gebruik gemaakt wordt van de hdmi uitgang, heb je een strak beeld.

Maar ik krijg het bijvoorbeeld niet voor elkaar om bij het AAF menu, bij Videotune de gemaakte beeldinstellingen op te slaan. Bij iedere herstart, zijn die instellingen ook weer kwijt.

 

Verder heb ik vervelende ervaringen met het audio menu. Bij de standaard skin werkt dat prima. Maar zodra ik een andere skin kies, krijg ik groene schermen.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Beobuddy, je uitleg ziet er goed uit en daarom heb ik de sprong gewaagd!

 

Helaas heb ik weer een probleem: nadat de TF 'end' aangeeft en ik via uit/aan hem weer opstart, verschijnt 'u-boot' in het venster van de TF. Ik heb de stick ruim 30 minuten erin laten zitten, maar er gebeurt verder niets. De uImage is onveranderd. De stick er opnieuw insteken verhelpt het niet. Hoe kom ik nu verder? Ik heb geen idee hoe ik nu nog de TF kan benaderen.....

Wybo
 

VU+ Duo HD, TF7710HDPVR met Enigma2

TF5500PVR 160gB (TAPcommander, Quicktimer, TF5000display, MediaManager, DescriptionExtender, 3PG, SPDIFkiller, Skip, RecCopy, autoLetterbox)
Dreambox DM600PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mij ook overkomen.

Het bleek toen dat het bestand  AAF_M15000_g3650_tf7700_update_enigma2_p207_P191-GST_M2_USB_nodebug.tar.gz dat hernoemd werd naar rootfs.tar.gz niet correct op de usb stick stond.

Die was gek genoeg als map overgezet.

Nadat ik het bestand nogmaals op usb had gezet, stond het er wel als tar.gz op, toen ging de installatie vlekkeloos.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

mebo870,

 

Ik heb alles nogmaals gecheckt en opnieuw gedownload/op stick gezet. De situatie blijft hetzelfde: U-Boot in de display.... Ik kom ook niet meer in het TF menu. Had jij precies hetzelfde?

Wybo
 

VU+ Duo HD, TF7710HDPVR met Enigma2

TF5500PVR 160gB (TAPcommander, Quicktimer, TF5000display, MediaManager, DescriptionExtender, 3PG, SPDIFkiller, Skip, RecCopy, autoLetterbox)
Dreambox DM600PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opgelost. Andere USB stick geformatteerd......

Wybo
 

VU+ Duo HD, TF7710HDPVR met Enigma2

TF5500PVR 160gB (TAPcommander, Quicktimer, TF5000display, MediaManager, DescriptionExtender, 3PG, SPDIFkiller, Skip, RecCopy, autoLetterbox)
Dreambox DM600PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk niet elke dag naar het Topfield forum, of uberhaupt naar Sat4All...

 

Elke terugkoppeling is daarom welkom! Hebben andere ook wat aan.

 

Hoe vinden sommige de AAF software? Beter dan de Topfield zelf?

Wil het bedienen lukken?

Sommige funkties zijn ondergebracht onder andere knoppen dan gewend.

 

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Beobuddy, ik kan wel zeggen dat ik AAF een stuk beter vind dan de Topfield software.

Toen deze ontvanger nog in de huiskamer stond, kon AAF er nog niet op omdat die de kaart niet kan lezen. Maar sinds ik in de huiskamer een Vu+ Duo heb, staat de topfied -met AAF software- in de slaapkamer.

 

Voordelen t.o.v. topfield zijn de betere opnamemogelijkheden: opnemen vanuit timeshift, ongecodeerd opslaan etc. Nog meer voordelen zijn de veel logischer bediening (enigma2 steekt ver uit boven de topfield-firmware), de mogelijkheid om apps naar keuze erbij te installeren, kanalen streamen via het netwerk etc etc etc. In feite biedt AAF de mogelijkheid om deze ontvanger echt tot zijn recht te laten komen.

 

Enige minpuntje is de wat lastige positie van sommige functies op de AB, maar die kan je zelf instellen met Enigma2.

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hai Guys,

 

leuk dit allemaal te lezen.

Ik heb een vraag aan een ieder :

 

Wie helpt mij aan de ingepakte AAF-Don't Cry Image. Op het betreffende forum is dit per abuis verloren gegaan en ik wil dit Image graag op mn 2e Top hebben.

Wie stelt m ff ter beschikking ajb?

 

Groet

Daf_driver

VU+ Solo 4K Firmware : OpenATV 6.0

 

Es leben die Weiber, der Wein, das Bier, und mir

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...