Ga naar inhoud


DiSEqC motor wil niet draaien via mijn SAB Unix F+ Solo (Enigma2) receiver...


MEMOLY

Aanbevolen berichten

Hallo, 

onlangs heb ik een draaibare schotelantenne laten monteren, een vakman is deze komen afstellen, deze is dus perfect afgesteld maar ik heb een probleempje met mijn SAB Unix F+ Solo receiver.
 
Als ik de gewone standaard software die erop staat gebruik dan werkt mijn DiSEqC motor zonder probleem, dus ik kan die vanuit mijn receiver naar het oosten of westen draaien maar eens ik verander naar de Enigma2 software (voor het moment staat de laatste versie van "AR open pli image" erop) dan wilt hij niet draaien :S 
 
Ik heb al van alles geprobeerd, ook de USALS instellingen en heb de volgende coördinaten ingevuld maar toch wilt hij niet draaien - Coördinaten voor Meeuwen-Gruitrode (gemeente waar ik woon, ik gebruik de satfinder applicatie op mijn smartphone) en deze zijn als volgt: 
 
Latitude: 51.094918°
Longitude: 5.28575°
Altitude (meter): 106
Declination: 0.917507
 
Hieronder een foto van hoe het op mijn TV scherm uitziet: 
 
4g6s09.jpg

 

Deze heb ik toch goed ingevuld, of niet???

 

Maar toch draait de motor niet :|
 
Ben echt een newbie (beginneling) met de satellietwereld, laat staan Enigma2 en dergelijke. 
 
Ik heb deze image op mijn SAB Unix F+ Solo geïnstalleerd mits een USB stick; alles is goed geïnstalleerd maar ik krijg mijn DiSEqC motor niet gedraaid, noch naar het oosten noch naar het westen. Eerder stond een Enigma2 image van HDMU ofzoiets erop waarbij ik met deze software in het begin wel mijn motor kon draaien maar op de één of ander manier heb ik dan iets verkeerds gedaan waardoor ik met die software de motor ook niet meer kon draaien. Die HDMU was vooraf geïnstalleerd en ik weet niet waar en hoe ik deze stap voor stap terug kan downloaden en installeren. Dus met de gewone software van SAB kan ik de motor wel draaien vanuit mijn receiver maar met de Enigma2 lukt het niet... 

Ik weet niet wat ik verkeerd doe, voor alle duidelijkheid heb ik een kort filmpje gemaakt zodat jullie een idee hebben wat het probleem is...

http://www.youtube.c...h?v=1O0nwXLJg3k
 
Wie kan me helpen? Ik zal enorm dankbaar zijn. 
 
Vriendelijke groeten
  •  
Link naar reactie
Delen op andere sites


Normaal volstaat het om USALS in te vullen in configuratie modus op : eenvoudig

(de ingave op de foto is oke)

Het volstaat dan om een zender te selecteren, dan draait de motor tot op de juiste positie.

Dat kan alleen als de motor juist is ingesteld  t.o.v het nulpunt dat op uw locatie geldt (5.528 ° oost)

Ik vermoed dat het probleem daar zit en de schotel toch niet goed is afgesteld, ondanks dat het door een (vak)man is gedaan.

 

Kleine opmerking, om de motor te activeren of een wijziging door te voeren moet er altijd tussen 2 zenders gewisseld worden.

 

Wat ik al eens doe is de box gaan voorliegen wat betreft locatie, het is een lapmiddel maar soms de redding.

Geef bij de coördinaten die nu op  5.528 oost staat, eens een ander getalwaarde in

Begin bij 5.600 oost , dan 5.700 oost enz ....oplopend met 0.100°,dat moet je een paar keer herhalen en dan heen en weer zappen. 

Geen resultaat , doe hetzelfde maar nu in de omgekeerde volgorde trek er telkens 0.100 af.

Als het nulpunt daar niet te veel afwijkt van uw installatie zal het hiermee wel lukken.

 

Vergeet niet na elke wijziging te zappen tussen 2 zenders, anders verplaatst de schotel zich niet

je zal zien het schotel symbool verschijnt dan even.   

 

Bij enigma 2 software zijn er 2 methodes om een motor aan te sturen

De meest gekende is USALS zie bla bla hierboven

 

2de manier is de manuele ingave dan moet je de motor zover mogelijk naar het oosten sturen, dan terug komen naar het westen.

Je zal dan volgende satellieten tegen komen:  Turksat - Astra 28.2 - astra 23.5 - astra 19.2 – Eutelsat 13 (hotbird)

Telkens je een satelliet tegen komt, fine-tunen en vast leggen op een postitie nummer .

Te beginnen met 1 , volgende satelliet postie nummer 2 enz..

Waarschijnlijk is je ander toestel zo ingesteld en klopt er van een degelijke afstelling daarbuiten niks.   

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...