Ga naar inhoud


Hispasat valt 4 graden buiten de baan. Wie helpt?


Ripperman

Aanbevolen berichten

Het wil maar niet lukken om met mijn 1.10 meter schotel een signaal van de Hispasat-sateliet te ontvangen. Tenminste, als ik ook naar de Astra, Hotbird en Sirius-satelieten wil kijken, zonder dat ik naar buiten moet om handmatig de schotel elevatie te veranderen. Ik heb zo'n 80-100% signaalkwaliteit op de Astra 2 (28.2E) tot Thor (1W), maar 0% op de Hispasat-sateliet (30W). Om een goed signaal van de Hispasat te verkrijgen moet ik de elevatie van mijn schotel handmatig bijna 4 graden laten zakken (van zo'n 34 tot 30 graden). Wellicht dat het mogelijk moet zijn om signalen van alle satelieten door middel van de rotor naar het oosten of westen te draaien te onderscheppen. Daarom meen ik dat ik mijn "RotorSat HH100i-HH120i" en schotel niet correct heb afgesteld. Mijn vraag is dan ook of iemand een suggestie kan doen hoe ik mijn rotor of schotel dien te verschuiven zodat ik op zowel op de Astra als op de Hispasat beeld krijg.

 

P.S.: Als ik de elevatie tussen de 30 en 34 graden laat varieren, is het mij nog niet gelukt om op beide satelieten een goed signaal te ontvangen. De gehele rotor zal dus moeten worden verschoven. Ik ben benieuwd of iemand mij een tip kan geven.

 

Bij voorbaat dank voor de moeite,

 

ripperman

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je polaire baan staat inderdaad niet goed afgesteld. Ik denk dat je de hele procedure gewoon van voren af aan moet uitvoeren.

-schotel in de middenstand

-uitrichten op sirius

-.....

 

affijn, met de zoekfunctie kom je gegarandeerd het hele verhaal van Zeeman tegen.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download nog maar eens de laatste handleiding van stab-italia.

http://www.stab-italia.com

Het is een pdf file voor de acrobat reader

En precies doen stap voor stap wat ze daar zeggen, niks overslaan, inclusief de zoveel lengtegraden verschil tussen jouw woonplaats en de gekozen uitlijnsatelliet (hoeft niet sirius te zijn). Indien problemen, de aangegeven correctieprocedures exact volgen. Als je dit doet gaat het echt goed.

 

Succes

Rudolf

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je de schotelelevatie moet laten zakken houdt in dat je rotor meer naar het oosten gedraaid moet worden.

Stel in op de uiterst west gelegen sat die je nog wel kunt ontvangen.

Stang met de LNB omhoog duwen omlaag trekken en onthoudt wanneer het signaal beter

wordt(in jou geval dus omlaag).

Doe dit ook voor een sat zover mogelijk oost.

Onthoud ook hier weer wanneer het signaal beter wordt.

Kijk dan op meen blz 14 van de installatie gids en volg de daar gegeven oplossing.

Avensis

Link naar reactie
Delen op andere sites

vraag:staat de declinatie-instelling op de zijkant wel op stand 52.. zo ja draai dan de gehele schotelkonstruktie met de hand ca 5cm naar het oosten(gemeten bij de lnb) misschien ben je nu al bijna op de goede weg, desnoods nog een klein stukje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste wil ik jullie (prutsie, rudolfdebeer, avensis en geertedie) hartelijk bedanken voor jullie hulp. Ik verbaas me er elke keer weer over hoeveel mensen de tijd ervoor nemen om anderen te helpen met hun vragen. Ik vindt dit buitengewoon vriendelijk en ik heb veel respect voor de mensen die dit doen.

 

Daarnaast kan ik zeggen dat het me gelukt is om mijn schotel ongeveer in de juiste baan te manoeuvreren. Ik vang de Astra tot de Hispasat met alle satelieten boven 50 procent signaalsterkte. De rotor diende inderdaad zo'n 15 graden naar het oosten te worden geschoven, zoals Avensis stelde.

 

Nogmaals bedankt voor jullie tips,

 

Ripperman

 

_____________________

 

Nu de zenders op de Astra verdwijnen, zijn het de zenders op de Hispasat die verschijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...