Ga naar inhoud


Gebruik Eigen router icm internet + IP-TV


hermanh

Aanbevolen berichten

Er zijn steeds meer mensen die afscheid willen nemen van de router die wordt meegeleverd vanuit de provider icm glasvezel. Dit om een grote verscheidenheid aan redenen. (security, stabiliteit, gebruikersgemak of gewoon omdat het moet kunnen)

 

De meeste providers leveren hun dienst met een eigen dichtgetimmerde router. De routers zijn van wisselende kwaliteit. De rol van de routers is om de routering van data verkeer tussen het internet (WAN) en het lokale (LAN) netwerk te regelen.
Alle providers hebben aan de WAN kant meerdere virtuele netwerken in gebruik. (VLAN) Ze doen dit om makkelijker de kwaliteit en prioriteit van de data pakketten te kunnen regelen, zonder het gebruik de DPI.

 

De meeste partijen (de grote jongens) leveren hun IP-TV dienst middels een routed IP-tv. Dit betekent dat de router de verschillende VLANS aan de WAN zijde vertalen naar een enkel LAN aan de lokale zijde. Binnen je eigen netwerk, werk je dan min of meer plug and play tussen je apparaten. Het maakt dus niet uit waar je je TV-box aansluit.

 

T-mobile werken middels Switched IP-tv. Dit betekent dat je aan je geleverde router een of twee poorten hebt waar je je TV-box op mag aansluiten (die mag je natuurlijk met een switch verder uitbreiden)
Kortom TV en Internet is volledig gescheiden, ook op het interne netwerk. Voor elke TV box moet je dus, in theorie, een kabel trekken naar de router.

 

Basis informatie per provider

KPN

VLAN ID Functie verbindingstype
4 IP-tv DHCP
6 Internet pppoe

 

IGMP Proxy / Routing over VLAN 4
De router maakt (naast de normale internet verbinding via een PPP verbinding) ook een (bridged, RFC1483) verbinding voor de TV.
• Voor ADSL gaat dat via vpi/vci 8/71
• Voor VDSL en FTTH via (802.1q) VLAN 4

Via DHCP wordt een ip adres (alleen v4) opgehaald. In het DHCP request moeten de volgende opties staan:
• 55 (parameter-rquest-list), bevat minstens 1, 3, 28 en 121
• 60 (Vendor Class Identifier), bevat de string IPTV_RG

Het DHCP antwoord bevat (in optie 121, zie RFC3442) een of meer statische routes, daarmee wordt dynamisch aangegeven welk verkeer niet via de PPP verbinding maar via de iTV verbinding gerouteerd moet worden
Static route naar 213.75.112.0/21 over het IP-TV Gateway (IP-adres verkregen op VLAN 4)

 

Voor de beide KPN brands Telfort en XS4ALL geldt exact dezelfde Gateway inclusief settings van VLAN 4 voor IP-TV

Het internet bij deze providers gaat over een ander VLAN ID 

Voor Telfort is dit VLAN 34

Voor XS4ALL is dit VLAN 6

 

T-Mobile

VLAN ID Functie verbindingstype
640 IP-tv DHCP
300 Internet

DHCP

 

  • Let op : T-mobile werkt met een switched configuratie in hun eigen router

 

Tweak icm Canal Digitaal TV

VLAN ID Functie verbindingstype
4 IP-tv DHCP
34 Internet (en Telefonie) DHCP
  • IGMP Proxy/ Routing over VLAN 4
  • Static route naar 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24 over het IP-TV Gateway (IP-adres verkregen op VLAN 4)
  • IGMP Proxy whitelist : 239.0.3.0/16 en 225.0.71.0/24 en 224.0.0.0/16

 

Online

VLAN ID Functie verbindingstype
4 IP-tv DHCP
1001 Internet DHCP
500 Onbekend DHCP
  • IGMP Proxy / Routing over VLAN 4
  • Static route naar 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24 over het IP-TV Gateway (IP-adres verkregen op VLAN 4)
  • IGMP Proxy whitelist : 239.0.3.0/16 en 225.0.71.0/24 en 224.0.0.0/16

 

Als er behoefte is aan meer praktische setting informatie dan heb ik dit nog beschikbaar voor de Edgerouter van Ubiquiti.

De bovenstaande settings werken bij een grote groep mensen die tot in de late uurtjes hun netwerk hebben zitten debuggen om tot de genoemde parameters te komen.

Bij de meeste pro-sumer routers zijn dit settings die beschikbaar zijn.

 

 

  • Bedankt 1

vu+ zero, Oscam, Wavefrontier T55, (23,19,13)

Alles in een van Tweak, 1gbs internet, VoIP via siemens N300A, 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Bedankt voor de info. Mijn configuratie is alsvolgt:  fiber -> fritsbox -> edgerouter x -> tplink sg108pe -> amino setop box.

De fitsbox heeft een exposed host (dmz) naar de edgerouter

Ik werk met verschillende vlans dit is puur voor IoT en kinderen. Vlan 0 daar zit alles in.

Ik krijg de tv het niet werkend ook niet als ik de netwerkkabel in de edgerouter stop. Ik had gehoopt dat het dan wel zou werken omdat ik dan in switch 0.0 zit.

Als ik de netwerk kabel rechtstreeks in de fritzbox stop dan werkt de tv wel.

heeft iemand deze setup werkend?  

 

alvast bedankt

anton

VU+ Solo2 OpenPli powered

Triax 78 Triple LNB

Qnap TS-119 NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...