Ga naar inhoud


Slimme lader voor elektrische auto en zonnepanelen


Michel

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Omdat ik nog wat nieuwe materialen over had, heb ik besloten nog één lader compleet te maken:

 

Deze lader is ideaal voor mensen met zonnepanelen en Home Assistant omdat je dan dynamisch kunt laden van minimaal 6 tot maximaal 32Ampere. Zo laad je de opgewekte stroom ook efficient in je auto. Een 3-fase lader laad altijd minimal met (3x6A=) 18 Ampère en is zo voor zonnepanelen niet efficient.

Ook kan je de lader ideaal gebruiken om dynamisch te laden op basis van het beschikbare amperage, bijvoorbeeld als je geen zonnepanelen hebt, maar weinig (over)capaciteit op je groepenkast. In dat geval kan je de lader dynamisch meer of minder 'hard' laden laden als de wasmachine, of kookplaat aan staat.

 

Deze lader heeft een eigen webinterface, dus is ook zonder domotica-systeem met app besturing te gerbuiken.

Zelf gebruik ik exact dezelfde lader in combinatie met zonnepanelen en een Tesla Model 3. Ik laad dan dynamisch de geproduceerde zonne-energie van 6 tot 20 Ampère op een 20 Ampère 1 fase groep. Voor 1 fase 20A kan je volstaan met een standaard (grond)kabel met 3x 2,5mm2, als je 32A wilt laden, heb je een 3x 4mm2 nodig. Van 6 tot 16A laden op een standaard groep is ook mogelijk. De lader kan dan gelimiteerd worden tot maximaal 16A.

De lader werkt met Tesla, Nissan, Kia, Hyundai, Renault, eigenlijk alle elektrische auto's vanaf omstreeks 2018.

Ik heb een Home Assistant package gemaakt die perfect werkt met deze lader. Zie: 

Specificaties:

- EVSE Wallbox laadcontroller
- EVSE-Wifi controller (ESP)
- SDM120 1 fase MID gecertificeerde Kwh meter (voor de declaratie naar werkgever geschikt)
- 40A Contacter
- Type 2 stekker met 32A 1-fase vaste laadkabel 5 meter
- IP65 behuizing
- Start/Stop toets met status LED

Tijdelijk voorzien van een schuko stekker en 1 meter snoer zodat ik de lader werkend kan demonstreren.
De lader is helemaal nieuw en alleen getest!

Vaste prijs: €400,00 (materiaal + de uren voor het bouwen)
Ik heb er maar één en maak hier geen handeltje van. Ik help er graag een Home Assistant enthousiasteling mee.
Bij voorkeur ophalen in de omgeving van Budel/Weert.

 

IMG_7450.JPG

IMG_7505.JPG

CleanShot 2023-10-12 at 22.25.23.png

IMG_7449.PNG

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Michel wijzigde de titel naar Slimme lader voor elektrische auto en zonnepanelen

  • Michel sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...