Ga naar inhoud

Zenders ESPN en Ziggo Sport in betere beeldkwaliteit beschikbaar.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In Nederland werden alle HD TV-zenders tot deze zomer aangeleverd aan KPN in 1080i, Digitenne en online http streaming diensten, zoals iTV online gebruiken een progressief formaat 1080p. Dit houdt in dat het binnenkomende signaal een upconversie ondergaat in het head end. Uitzondering hierop vormde ESPN UHD, deze wordt progressief geproduceerd en aangeleverd. Deze zender is alleen beschikbaar op KPN TV, niet via Digitenne. 

Sinds kort kunnen de sportzenders van ESPN en Ziggo Sport in 1080p aangeleverd worden aan de providers. 

Zelf ben ik klant van KPN (Digitenne) en daar zijn de drie ESPN zenders nu al zo te zien. 

En het verschil is duidelijk waarneembaar: Afgelopen weekend was de Johan Cruijf schaal gelijktijdig te zien via ESPN (1) en Star Channel. ESPN was duidelijk scherper.

Bij KPN TV komen per 2 september 2025 voor de oudere ontvangers nieuwe kanaalnummers: 

• De kanaalnummers voor de ‘HD-Glas’ varianten voor de oudere ontvangers zijn bekend. Dit worden 673-678 voor de Ziggo Sport kanalen, en 681-684 voor ESPN.
  • Deze kanalen komen per 2 september beschikbaar én zullen ook zichtbaar zijn voor mensen zonder Glasvezelaansluiting.

De nieuwere KPN-ontvangers kunnen in de loop van deze maand de verhoogde beeldkwaliteit weergeven. Bij deze ontvangers komen geen nieuwe kanaalnummers.  

bron: 

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/nieuw-ervaar-al-het-nederlands-voetbal-met-kpn-tv-638009#post2157598

Nu is de vraag wanneer andere zenders gaan volgen. Ik heb wel eens begrepen dat de NPO hun programma's ook in 1080p kunnen aanleveren. Maar ik heb daar verder geen bron van. Wie weet meer? 

• Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...