Ga naar inhoud


DVB Digital Video Broadcasting


Gast

Aanbevolen berichten

Wie kan mij uitleggen wat DVB nou voor voordeel heeft. Ik begrijp dat met name Canal+ nogal wat komotie heeft gemaakt toen Nokia DVB ontyvangers ging bouwen.

 

Ik heb zelf een Echostar die ook DVB oop zijn front heeft staan.

 

Nou is de vraag wat houdt dat precies in en wat kan ik er mee???

Link naar reactie
Delen op andere sites


DVB

 

Digital Video Broadcasting. Een internationaal erkende norm om tv, radio en ook internet-data langs digitale weg te verzenden. Het videogedeelte maakt gebruik van de MPEG-2 norm en het audio wordt volgens de Musicam principes uitgezonden. Veruit de meeste satellietprogramma's worden volgens deze norm uitgezonden.

 

---------------

de definitie

 

merde

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote voordeel bij DVB ligt niet bij de consument, maar bij de programma aanbieder.

Omdat bij DVB het videosignaal, en audiosignaal worden gecomprimeerd (zeg maar gezipt) wordt het kleiner. Dit kan je vergelijken met een bitmap plaatje en een jpg plaatje. de bitmap kan wel 10 gig groot zijn terwijl de jpg versie misschien 300KB groot is terwijl je eigenlijk geen kwaliteitsverlies ziet (het is er wel).

Omdat de datastroom "gezipt" is passen er meerdere tv stations op 1 transponder (zender).

Waar vroeger voor bv. RTL4 1 transponder nodig was passen nu RTL4, 5, Yorin, SBS6, Net 5, en nog een handje vol radiostations.

Dat scheelt dus een hoop geld aan transponder huur.

Zoals alles op deze bol draait het dus uiteindelijk gewoon weer om de centjes.

 

Het is hier en daar wel heel erg kort door de bocht zoals ik het hier vertel, maar de essentie is wel juist.

Voor betere uitleg over de technische kanten van DVB, en de common scrambling algorithms kan je het beste even zoeken naar DVB Faq's.

hier zijn er meerdere van, waaronder enkele zeer goede.

 

Hoop dat het een ietsepietsie duidelijker is zo.

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...