Ga naar inhoud


pc nfs server wil niet starten


bartbnl

Aanbevolen berichten

Dank voor de pointer. Daar staat de "sleep 5" altijd nog voor de start van enigma. Lijkt een beetje dubbelop met de sleep 30 als je de dingen die je verder wilt starten toch in /hdd/root/startup.sh zet. Ik vraag me meer af of ik zonder kan. Of enigma dan aktiveert (en bv het netwerk probeert op te starten) voordat ifconfig echt klaar is. En hoe het zit met de harddisc mount? Zijn er situaties denkbaar dat de netwerk disk echt gemount moet zijn voordat enigma start (ivm met timer-opname ofzo), of kan het mounten rustig "naast" het starten van enigma?

Link naar reactie
Delen op andere sites


je doelt op een kip/ei situatie..

Timer = iets in Enigma welke de trigger geeft "Neem iets op" m.a.w. enigma werkt en is de veroorzaker.

 

Enige wat de officiële script doet :

Start enigma op.. wacht 30 seconden.. en voer 'jouw' script (/hdd/root/startup.sh ) uit. Deze staat in je harddisk en is daardoor behoed voor flash-erases en/of uploaden nieuwe images.

 

Welnu : netwerk wordt al geactiveerd ALS enigma aktief wordt. Wil je nu voor enigma enkele zaken doen (atoomtijd ophalen, nfs mounten etc, eitje bakken.. ) dan doe je dat VOOR die lus van "start enigma op ; wacht 30 seconden etc.."

 

Nogmaals : gebruik zoveel mogelijk de structuren die er al zijn (/hdd/root/startup.sh) kan je er niet om heen en je moet perse iets handmatig doen voordat Enigma begint: vergeet dan niet dat een flash-erase of nieuwe image upload e.e.a. weer ongedaan maakt (inladen default waardes).

The Source is Out There....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua kip/ei: mijn opm. over timer mbt mijn voorstel om de nfs mount in de achtergrond te doen geeft precies het probleem. Stel ik doe:

 

( sleep 30 ; mount -t nfs -o nolock pc:/dreambox /hdd ) &

enigma

 

dan loop ik het risco dat als enigma in de eerste 30 seconden iets probeert naar de dan nog niet gemounte schijf gaat schrijven dat er iets mis gaat. Vandaar mijn vraag of ik mijn boot-tijd kan verkorten door de sleep/mount voorafgaand aan het starten van enigma in de achtergrond te doen. Dat kan dus niet als enigma in de eerste paar seconden iets met de harde schijf wil doen.

 

Mijn vraag is dus eigenlijk: kan het zo zijn dat enigma in de eerste paar seconden iets in /hdd gaat doen. Met andere woorden: hoe kritisch is het dat de nfs schijf gemount is voordat enigma start. Qua timer loop je inderdaad weinig risico, omdat je de timer een enigma-functie is, dus enigma loopt al lang (en checkt wanneer de timer-opname moet beginnen).

 

Het is duidelijk dat het handig is om zoveel mogelijk bestaande structuren te gebruiken, maar ik heb geen ingebouwde hdd, dus tenzij ik het startup.sh script op m'n pc's nfs disc zet en die vooraf mount, ben ik inderdaad aangewezen op een backup als ik een flash-erase doe. Ik heb uit voorzorg mijn hele /var directory al maar eens (met binary transfer) naar m'n pc ge-ftp-t.

 

Dank voor alle uitleg Romeo_: is wel erg leerzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

/hdd wordt alleen gebruikt in de context van de /hdd/movie (tenzij je vage plugins installeert.. maar dan geldt : garbage in = garbage out)

 

In de hele image-gebeuren wordt zoveel mogelijk de flash of de memory gebruikt. (ram en flash bedoel ik)

 

Rest alleen het volgende : als je een film opneemt -> gaat ie naar /hdd/movie

Alle andere zaken die je doet : doe je dus eigenlijk manueel (denk aan de file browser in enigma en/of bijv. het plaatsen/afspelen van mp3 files)

 

Stel je wilt een timer triggeren (af laten gaan) en je zet je dreambox op standby dan nog werkt je netwerkaansluiting en dus je NFS share.

(test : zet je dreambox in standby en telnet of ftp naar je dreambox)

The Source is Out There....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik heb dat met

 

(sleep 5 ; mount ... ) &

enigma

 

uitgeprobeert, en het lijkt toch beter om dat niet te doen: als je dat doet en dan gaat opnemen wordt (bij mij althans) de bestaande recording.epl overschreven met een opname-lijstje met alleen de nieuwe opname. Het lijkt erop of enigma bij het opstarten kijkt of er een recordings.epl bestaat (niet dus als de schijf nog niet gemount is), en aan de hand daarvan z'n geheugen-structuren initialiseert. Als je zorgt dat de schijf wel gemount is, dan wordt een nieuwe opname netjes toegevoegd aan de bestaanden (omdat dan de daadwerkelijke recordings.epl gelezen was).

 

Was een leuk idee, maar beter niet dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha! Dank! Hangt daar misschien een script achter dat ook vanuit een shell aan te roepen is? Want als je dat hebt kun je natuurlijk zoiets doen als:

 

(sleep 5 ; mount ... ; sleep 2 ; reloadRecordings ) &

enigma

 

En dan dus toch de sleep 5 in het opstart-pad vermijden. De "sleep 2" is om mount even de tijd te geven alles te initialiseren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...