Ga naar inhoud


Wat is sneller?


Gast skrebby

Aanbevolen berichten


Ik weet niet of ik wat mis, maar een Centrino is een "mobile" processor die in notebooks word toegepast en in een normaal systeem fungeert een normale P4 van 2 Ghz natuurlijk beter dan een 1,4 Ghz Centrino.

 

Daarentegen kan een normale P4 nooit in een Notebook, al is het maar vanwege de warmte-afgifte van de processor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je een heel beroerde P4 of je mobo is van een matige kwaliteit.

De Centrino is voor notebooks bedoeld en heeft een aparte architecure t.o.v. de normale P4.

De kwaliteit van je notebook is dus beter dan die van je gewone PC. Dat is dus de conclusie opmakend vanaf je antwoord.

 

Een goed geconfigureerd systeem, opgebouwd uit alleen 1e klas componenten zal altijd beter presteren dan een huis tuin en keuken PC zoals Packard bell en meer van dat soort handel...

Vaak worden er alles-in-1 bordjes ingestopt met een SIS chipsetje o.i.d.

Ik heb zelf een P4 2,4 Ghz draaien en als je bijvoorbeeld kijkt wat dat dingetje presteerd bij SETI dan zie je dat het een goed machientje is.

Uiteraard een goed bordje en goed geheugen zijn een pro.

 

Ik heb in SETI 2 machines draaien en als je de lijst sorteert op snelheid komen mijn beide systemen er als snelste uit. Kwestie van goeie spullen zeg ik altijd maar. Ik bouw ze overigens zelf....;-)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even ter aanvulling :

 

Citaat:
Pentium-M is not absolutely necessarily faster than Pentium 4-M, it's different

 

Bron : Toms Hardware

 

Het is een gloednieuwe processor met hele goeie vooruitzichten ALS men het snelheidsverhaal achterwege laat. Dus als iemand gaat voor een 1,4 Ghz ipv. meer Ghz'en dan haalt ie gewoon een goeie processor in huis.

De centrino is door zijn architecture uitermate geschikt voor notebooks waar ie ook het meest gëintergreerd zal worden.

Juist door zijn super "slaap" mogelijkheden worden warmte ontwikkeling etc. keurig afgehandelt.

 

Het is niet waarschijnlijk dat je je P4(M) kan vervangen door deze centrino omdat de bus aangepast zal moeten zijn om alles uit de processor te halen.

Intel heeft een speciale chipset ontwikkeld (De i855PM of de i855GM).

 

Grootste nadeel voor de freaks is dat ie niet overclocked kan worden.

Citaat:
De minimale en maximale kloksnelheid zijn on-die vastgelegd

 

Bron : Tweakers

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag dit omdat ik 2 laptops heb.

1 Thoshiba 2.0 P4

1 Acer 1.4 Centrino

 

Als ik ze met een "schone" installatie tegelijkertijd aan zet is de Acer ongeveer 5 a 10 seconden sneller met booten.

Allebij XP Home.

 

Zijn er misschien programma's om dit te testen?

 

Gr.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als je het zo bekijkt dan zal de nieuwe inderdaad sneller zijn.

Meestal ook door de nieuwe motherboards die toegepast zijn, sneller geheugen etc.

 

Als je ze gaat vergelijken dan is de nieuwe, ondanks de lagere snelheid, TOCH sneller. Dat is juist het mooie aan de nieuwe architecture.

 

Als je bij Tom's Hardware kijkt en bij Tweakers dan zie je de tests en besprekingen. De test van Tom's hardware vergelijkt met diverse P4's (mobile).

Komt die Centrino er inderdaad super uit de verf.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee joh... maar er zal dan ongetwijfeld ergens een schakel zijn die voor dit verlies verantwoordelijk is.

Ook de "parts" onderling moeten vloeiend met elkaar kunnen samenwerken wil je een top-resultaat bereiken.

Een maat van me (ook een computer bouwer) gaat zelfs nog verder en heeft nu een "matched pair" Corsair geheugen gekocht. Kan ie zijn 2,4 laten draaien op ruim 3100 Mhz (!) zonder extra koeling of radiatoren.

ZO'n matched pair is "hand-picked" en bestaat uit 2 identieke DIMMS die feiloos met elkaar aan de slag gaan.

 

Ik zit momenteel nog tegen de prijs aan te hikken, heb er nu een gigabyte aan DDR 3200 in zitten (CAS2,5) maar wil toch ook wel een matched pair hebben en kijken of ik em dan naar 3,5 Ghz kan blazen (of verder ! ;-)

 

Kost alleen een beetje veel geld... 400+ euro voor 500Mhz geheugen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...