Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast

buizen jukebox

Aanbevolen berichten

Gast

Medesatters,

 

even heel wat anders:

 

ik heb een AMI K jukebox, waarvan de buizenversterker een beetje raar doet. Af en toe valt ie weg en komt er alleen nog een grote brom uit de speakers, op een ander moment zit er een hoge pieptoon in, en dan doet ie het weer even normaal.

 

Ik denk zalf dat er wat buizen aan vervanging toe zijn. Weet iemand hoe deze te meten zijn, om te kijken of het inderdaad daar aan ligt, en om te kijken welke dan defect is?

 

Groeten.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Transistors en Fet's moeten wij helaas altijd meten.

Maar die gouwe ouwe buizen...dat is veel simpeler.

 

Houd een schroevedraaier andersom in je handen en klop vervolgens zachtjes tegen het glas van iedere buis.

De buis welke het meeste lawaai veroorzaakt..zal vermoedelijk ook lichtjes vonken....en die moet je dus vervangen.

 

Snurker (afgestudeerd in het buizentijdperk) <img src="/ubbthreads/images/graemlins/xyxthumbs.gif" alt="" />

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast

En als je de nm. door geeft dan kun je van mij wel een aantal buizen krijgen.

gr btserver <img src="/ubbthreads/images/graemlins/xyxthumbs.gif" alt="" />

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast

Na wat voorzichtig getik hoor ik nergens verschil......

 

Wel zag ik dat een buis type 6973 heel erg blauwig blauw werd binnenin. Er zitten er hier 4 van in de eindversterker. Na wat wisselen met hetzelfde type was de brom weg! Wel is het geluidsvolume ongeveer een kwart van wat het is geweest. Kan dit toch aan de buis liggen welke werd? En is het raadzaam om alle buizen van dit type te vervangen?

 

@btserver:

heb je nog buizen van dit type liggen? De andere welke ik in de versterker heb zitten zijn ECC82 en ECC83.

 

gr.Nik

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast

Ik zal voor je kijken.

hoor je vanavond.

gr btserver <img src="/ubbthreads/images/graemlins/xyxthumbs.gif" alt="" />

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Even de "negatieve" rooster spanning meten tussen de kathode en het rooster, en ook kijken of er schermroosterspanning is die moet iets lager zijn dan de anode spanning (pas op vaak zéér hoog), en niet domweg die pitten vervangen die moet je echt instellen, omdat het 'paren' <img src="/ubbthreads/images/graemlins/shocked.gif" alt="" /> moeten zijn <img src="/ubbthreads/images/graemlins/biggthumpup.gif" alt="" />

Het feit dat hij blauw word is ook meestal de reden dat hij roosterstroom trekt en da's niet goed voor die pit <img src="/ubbthreads/images/graemlins/anoniem.gif" alt="" /> daar bij die buis goed zoeken of alles klopt, en dat alles doen bij géén signaal <img src="/ubbthreads/images/graemlins/crazy.gif" alt="" />

Het is een AMI dus een yank, let dan op of deze voor de europese markt is, of dat ze een verhuistrafo hebben gebruikt, als dat zo is dan heeft hij daar op 60hz gewerkt, en als je dan de boel hier op 50hz zet dan zijn de spanningen vaak te hoog zo'n 10%, ondanks dat je een trafo van 230 naar 115 volt hebt gebruikt <img src="/ubbthreads/images/graemlins/crazy.gif" alt="" />

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

vervang de 6973 buizen allemaal maar,door de 6cz5.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast

OK bedankt voor de hulp zover.

 

Het verhaal van Sjaak(k) intrigeert me echter: volgens mij zit er in m'n jukebox een gewone 230>115 trafo. Blaas ik hiermee de buizen op of zo? Want als ik inderdaad de 6CZ5 buizen er in stop, en die zijn over een paar weken weer kapot…………

 

Verder las ik op een commerciële website iets over het matchen van buizen. Is dit noodzakelijk?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze buizen gaan niet gauw stuk in tegenstelling tot de 6973(12 watt),Ze geven iets minder vermogen af (8 watt),en minder kans dat je ook nog de uitgangs trafo opblaast (als er een blauwe gloed uit je buis komt zal hij wel katode sluiting hebben,zet hem dan maar gelijk uit voordat de uitgang trafo verbrand

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi, dat matchen of paren is wel van belang, bij wat grotere vermogens, maar hij zal bij de normale instelling die je nu hebt, mits je er niet aan gedraaid heb, wel goed zijn, wees daar niet bang voor <img src="/ubbthreads/images/graemlins/anoniem.gif" alt="" />

Het is denk wat satellite ook al zei een sluiting in die buis die blauw is <img src="/ubbthreads/images/graemlins/biggthumpdown.gif" alt="" />, als er 4 in zitten en de zaak is normaal opgebouwd dan moet je ze per 2 vervangen, dus of de 2 middelste of de 2 buitenste buizen, ze staan meestal in "balans", en dan gaat de andere uit dat paar ook meestal kapot omdat die dan veel vermogen moet leveren in z'n eentje <img src="/ubbthreads/images/graemlins/xyxthumbs.gif" alt="" />

Ik heb bij mijn vorige werkgever versterkers voor multi vermogen met buizen gemaakt, en dan praat je niet over 25 watjes, maar kilowatts <img src="/ubbthreads/images/graemlins/anoniem.gif" alt="" />, en dat luisterde behoorlijk nauw, daar hoefde je geen speakers aan te hangen maar kon je via de uitgangs trafo alles letterlijk volgen <img src="/ubbthreads/images/graemlins/loldev.gif" alt="" /> <img src="/ubbthreads/images/graemlins/loldev.gif" alt="" />

Om die verhuis trafo zou ik me niet zo druk om maken want die dingen kwamen meestal ui de states, dus allemaal een verhuis trafo, in zake die ellendige 110 volt, veel meer stroom dan nodig is <img src="/ubbthreads/images/graemlins/blush.gif" alt="" />

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast

Jongens...Ome svetik moet zich er toch even mee bemoeien als oud

buizen-deskundige en "Goeroe" (als ik dat van mezelf mag zeggen <img src="/ubbthreads/images/graemlins/grin.gif" alt="" /> <img src="/ubbthreads/images/graemlins/grin.gif" alt="" />)

 

1) Negatieve roosterspanning meet je tussen aarde en de kathode. (als er een kathodeweerstand =automatische negatieve roosterspanning, wordt toegepast)

Bij de 6973 is dit -15 volt.

Als de negatieve roosterspanning dmv een externe voeding wordt toegevoerd, meet je in de meeste gevallen direct op het stuurrooster, G1)

2) Als een buis blauw oplicht, heeft hij wat "lucht getrokken"of er is wat gas achtergebleven, wat normaal gesproken geen aanleiding tot al te grote zorgen hoeft te geven. De electronenstroom door de buis ioniseerd het rest-gas, wat het doet oplichten.

Als een buis erg blauw wordt, kan het ook zijn dat de anode en/of schermrooster-disipatie boven de maximale waarde loopt, maar dan zie je ook wel dat de anode of het schermrooster van de betreffende lamp rood gaat gloeien. Dan moet de versterker onmiddelijk uit om de buis en uitgangstrafo nog te redden.

3) Schermroosterspanning, G2, hoeft niet persé lager dan de anodespanning te zijn. Kan ook hoger dan de anode spanning zijn. Als bijvoorbeeld de schermroosters op een aftakking van de uitgangstrafo (= Ultra-Lineair) zijn aangesloten is deze spanning hoger dan de anodespanning.

4) Een jukebox is geen "high end" High-Fi versterker en daarom hoeven de eindbuizen niet gepaard te zijn.

Afhankelijk van de schakeling (klasse AB, ABb1, B, etc.) stelt zich een eindtrap vanzelf in of moet even dmv de negatieve roosterspanning per buis ingesteld worden.

Normaal gesproken stel je één van beide eindbuizen in op de juiste waarde en dan stel je de andere buis in op minimale brom.

5) Een 6CZ5 is inderdaad een goede vervanger voor de 6973

Beide flessen hebben een anode disipatie van 12 watt. In push-pull balans, bij klasse AB bedrijf, is dit ongeveer het maximaal te halen uitgangsvermogen, afhankelijk van de kwaliteit van de uitgangstransformator. (Bij 2 x 6973)

De 6CZ5 heeft een negatieve roosterspanning van -14 volt.

Om op deze juiste spanning te komen moet je de kathodeweerstand van 300 Ohm naar 250 Ohm verlagen. (bij automatische negatieve roosterspanning). Dan heb je ook het hoogste rendement en de versterker speelt weer perfekt.

Als je deze weerstand niet aanpast, dan zul je er niet al te veel van merken, maar de levensduur van de eindpitten is duidelijk minder omdat je dan konstant de maximale anode disipatie overschrijdt.

Als je dan toch de kathodeweestanden aan het vervangen bent, haal dan gelijk de ontkoppel-condensatoren die eventueel parallel aan de kathodeweerstanden zitten eruit. Door het weglaten van deze condensatoren heb je gelijk een tegenkoppeling toegepast, wat een mooier geluid geeft (minder vervorming), bij een iets lager volume.

 

Als je deze buizen niet meer op de kop kan tikken, dan zijn er veel meer vervangers, maar dan moet de schakeling enigszins aangepast worden, evenals eventueel een andere buisvoet inbouwen.

Een EL84 bijvoorbeeld heeft ook een Pa van 12 watt en is goed verkrijgbaar en doorgaans vrij goedkoop, omdat deze lamp in Europa geen "exoot" is.

Door de kleinere roosterafstand heeft hij wel een iets hogere inwendige weerstand, maar speelt niet een al te grote rol. Deze lamp heeft zowiezo een iets steilere Ia-Vg karakteristiek en is dus gevoeliger.

Hij heeft zelfs dezelfde noval buisvoet, maar wel een andere footprint. Dan moet je dus wel handigheid in de buizen techniek en soldeerbout hebben.

Een andere goede vervanger zou ook de SV83 van Svetlana kunnen zijn. Is niet goedkoop, maar onverwoestbaar met een fenomenaal mooie klank.

Ook hier moet de schakeling iets aangepast worden alsmede de footprint (= pinout). Deze lamp is vrijwel identisch met de EL84, maar de schermroosterspanning mag niet meer dan 200 volt bedragen.

 

Om vast te stellen of een buis versleten is, moet je even de anodestroom per buis meten. Dit is bij de 6973, 46 mA als ik me niet vergis. Is deze stroom duidelijk lager, dan heeft hij geen emissie meer en dan is de lamp dus naar de kl*ten.

En nog een tip: om vast te stellen of een buis defekt is, kun je in een push- pull balansversterker, één eindbuis gewoon eruit trekken en de versterker speelt vrolijk verder met gereduceerd vermogen en waarschijnlijk wat meer brom.

Hij komt dan vanzelf in klasse A bedrijf.

Trek je er dus een goede buis uit en hij houdt op met spelen of geeft nog maar heel weinig geluid met veel vervorming, dan is de buis die is blijven zitten defekt.

Denk er wel aan als je dit doet dat je niet je poten verbrand.

 

Is dit een mono met 4 x 6973 of stereo versterker met 2 x 2 stuks 6973..?

 

Als je mij de schakeling laat zien kan ik er veel meer over zeggen. <img src="/ubbthreads/images/graemlins/dogeyes.gif" alt="" />

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast

Wow.

Ik geloof dat bij mij <img src="/ubbthreads/images/graemlins/confused.gif" alt="" /> in m'n hoofd nu ook een <img src="/ubbthreads/images/graemlins/confused.gif" alt="" /> buis op knappen staat van al deze info..... <img src="/ubbthreads/images/graemlins/confused.gif" alt="" /> <img src="/ubbthreads/images/graemlins/confused.gif" alt="" /> <img src="/ubbthreads/images/graemlins/confused.gif" alt="" />

 

Om alles goed te begrijpen moet ik me eerst eens meer verdiepen in de preciese werking van een buizenversterker. <img src="/ubbthreads/images/graemlins/lezen.gif" alt="" />

 

Ik heb geen schema's van de versterker, maar ik heb wel even twee foto's genomen, wellicht dat één van de goeroes daar nog wat over kan zeggen. <img src="/ubbthreads/images/graemlins/loep.gif" alt="" />

 

Ik krijg deze alleen niet geuploaded, met na ongeveer 1 minuut de melding dat de 360 seconden timeout is exceeded.........?

Later nog eens proberen.....

Wellicht dat de seconden dan langer zijn......

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

  • Wie is er online   0 leden

    Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Lees alvorens je verder gaat onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.