Ga naar inhoud


10 Gold etc...NIET NAAR TE LUISTEREN..!


Gast

Aanbevolen berichten

Valt me wel op dat hier en om mij heen heel veel mensen die een radioverleden hebben ook nu weer elkaar tegenkomen in deze hobby.<P>Zo zijn zelfs enkele hele bekende dj's als member op dit board terug te vinden...<P>Wel leuk......

Link naar reactie
Delen op andere sites


Aangezien ik ook een radio verleden heb (en misschien nog wel een toekomst smile.gif" border="0 ) ben ik ook helemaal gek van het dynamiek compressie geluid.<BR>Het is best leuk om hobbymatig met het geluid te spelen en een heerlijk pomp/zuigend geluid er uit te persen.<BR>Maar uiteraard zonder mp3!<P>Een professioneel radiostation moet van deze technieken afblijven en alles zo zuiver mogelijk uitzenden waarbij een klein begrenzend niveau wenselijk is tegen overmodulatie.<BR>Het geluid uit midden jaren 80 is daar wel een voorbeeld van.<BR>Het vervelende is dat je tegenwoordig als geluidsliefhebber niet meer naar de radio kunt luisteren zonder irritaties over de kwaliteit.<BR>Een station die nog aardig om aan te horen is ondanks het mp3 geluid is Arrow Classic Rock radio.<BR>Radio 3 wil ook op sommige uren nog wel aardig geluid uitsturen.<BR>En niet te vergeten de kwaliteit van radio2!<BR>Een zender die opvallende goede kwaliteit uitzend die tijdens muziek uren lekker om aan te horen is en waarbij nog gebruik word gemaakt van cd's die nog wel eens blijven hangen.<BR>Alleen jammer dat er nog wel eens teveel gepraat word op dit station.<P>Hebben jullie wel eens naar de duitse radio geluisterd?<BR>Nee? vergelijk dat maar eens met de nederlandse stations, en met name de commerciële.......<p>[ 04-08-2001: Message edited by: mdrz ]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is wel leuk. Ik heb ook een piraten verleden. Was in Deventer waar ik woonde bekend in wijde omstreken op de middengolf. Jawel. Later werd het FM mono en toen uit Electuur het stereo-codertje gebouwd. Enz. enz.<BR>Ook, ik geloof uit Electuur of Radio-Bulletin, een compressor gebouwd en geprobeerd hetzelfde "rotgeluid" als de AFN/SHAPE te krijgen. Dat vond ik ook prachtig, maar alleen omdat het zo geil pompte. Haha. Toen lette je toch niet op Hifi geluid. Ik vond het geluid van Noordzee en Veronica al lang prima op de middengolf.<BR>Maar waarom...? Omdat je naar de muziek luisterde en niet naar de kwaliteit. Er was immers geen keus. Radio Luxemburg was toch het enigste alternatief ´s avonds van 18 tot 20 uur. Hilversum 3 kon er toen nog niet aan tippen.<BR>OK, ik ben ook wat ouder geworden en luister nog steeds naar alle soorten van muziek en ben nu eigenlijk een typische radio 2 klant geworden en luister daar dus graag naar. Geen kompressie, praktisch recht toe, recht aan. Een heel klein beetje "sweetening" zoals dat heet.<BR>Maar aan deze discussie merk ik toch dat er ook mensen zijn die erg veel compressie prachtig vinden. Dat moeten dan de jongeren zijn.<BR>Kunnen we hier geen enquette over starten...?<BR> wink.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

svetik, het zijn vooral de oudere jongeren van nu die het geluid van de vroegere DZ uit zaandam ( delta zoeloe 105.5) destijds probeerden te imiteren! smile.gif" border="0<BR>Ik weet wel dat bijna iedereen tegen dit persoon opkeek vanwege de hoogte van zijn antennes ( 50 meter)en zijn beroemde compressie geluid.<P>DE vroegere dx'ers onder ons weten wie ik bedoel! smile.gif" border="0<BR>We praten dan over midden jaren '80.<BR>Machtig mooie tijd!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

ik draai zelf bij een lokale omroep en ook daar staat helaas zo'n compressor /limitter.<BR>maar er draaien hier gelukkig ook veel etherpiraten die zo uit de mengtafel draaien.<BR>en somige stations klinken dan bijna zo als mijn cd spelertje.<BR>dus zoek eens naar een leuke piraat.<BR>moi heur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is trouwens opvallend dat de radiozenders in het C+ NL boeket uitzenden met een samplerate van 32KHz, terwijl bijvoorbeeld de Duitse zenders allemaal op 44.1KHz zitten. Dus hier zien we iets vergelijkbaars met de tv zenders in het CND pakket, allemaal met een veel lagere bitrate dan de Duitse zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij die bitrate van 32kHz en dat gepomp op de nederlandse zenders hoor je die rastering sowieso al lang niet meer.<BR>Het klopt dat de Duitse radio zenders inderdaad vrij "recht" zijn en niet of nauuwelijks komprimeren behalve dan die jeugdzenders zoals Fritz, Jump, Sunshine etc.<BR>Gelukkig is dat toch niet meer mijn "genre".<BR>Toch jammer dat al die zenders geen clean-feed uitgang naar de satelliet sturen.<P>Groet shocked.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je goed geluid wilt hebben neem dan een ADR ontvanger of DMX, dan hoor je echt nog dynamiek,d.w.z. verschil tussen harde en zachte passages.<BR>Het harde moduleren bij de vroegere RNI,was gelegen in het feit, dat deze meer dan 80 % was,zodat als je over de middengolf draaide het station niet over het hoofd gezien werd.<BR>Terwijl de normale zenders met hooguit 40% moduleerden.<BR>Als je nog wat van deze nostalgie wilt beleven, dan moet je op de Astra op een feed van een poolse transponder(ik wil de freq nog wel op zoeken)RADIO CAROLINE beluisteren.<BR>Een bevriende gelicenceerde zenamateur was n.l hoofd zendertechnicus op de MEBO 2,Ik ben diverse keren aan boord geweest, en dan zie je wat inproviseren is<BR> tongue.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

check <A HREF="http://www.winmx.com" TARGET=_blank>www.winmx.com</A> of <A HREF="http://www.kazaa.com," TARGET=_blank>www.kazaa.com,</A> downloaden die progies, en dan music downloaden met 192 kb (bitrate van de muziek). Dit is wel goede kwaliteit, stereo erop, beter als dat voorgeprogrameerde van de satelliet.<p>[ 08-09-2001: Message edited by: schot ]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...