Ga naar inhoud


10 Gold etc...NIET NAAR TE LUISTEREN..!


Gast

Aanbevolen berichten

Misschien willen er andere radio liefhebbers deze discussie met mij aangaan.<P>Bijna alle NL radiozenders zijn gewoon niet meer aan te horen. Een hoop compressie...!! Het is gewoon verschrikkelijk. Yorin/538/10 Gold etc. staan helemaal voorop. Ik luister er dus helemaal niet meer naar.<BR>Heel jammer, maar dit heeft niets, maar dan ook helemaal niets meer met HiFi/CD kwaliteit te maken. Onder het motto van: "hoe harder hoe beter". Nou, met mij niet dus. Daar ben ik in ieder geval geen klant meer.<BR>Nu ben ik helemaal niet iemand die met z´n oren in de luidsprekers kruipt, maar is dit nu helemaal niemand opgevallen...? Mij irreteert dit ontzettend.<BR>Of ben ik nou de enigste....?<P>Gaarne kommentaar. mad.gif" border="0mad.gif" border="0<P>[ 02-08-2001: Message edited by: svetik ]<p>[ 02-08-2001: Message edited by: svetik ]

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bijna alle radio-zenders gebruiken een z.g. compressor, b.v. van OptiMod. Deze dingen kunnen ingesteld worden op de soort muziek die een station uitzendt.<BR>Het effekt dat men er probeerd mee te bereiken is dat het station op een autoradio of kleinere transistorradio een "dikke volle" sound krijgt. Dit is uit Amerika over komen waaien. Ook worden de zachte passages meer versterkt dan de harde, waardoor de dynamiek er helemaal uitgemoduleerd wordt.<BR>Na korte tijd luisteren ontstaat er een soort luistermoeheid en heeft met "relaxt" luisteren weinig te maken.<BR>Stations als 10Gold, 538, Radio3 schijnen dit prachtig en bijzonder nuttig te vinden.<BR>Yorin spant wel de kroon.<P>@Bigfoot: dit heeft toch niets met geld te maken. Als je zo´n kompressor niet gebruikt, hoef je hem ook niet aan te schaffen...!<BR>Je hebt wel gelijk dat er maar weinig mensen naar satelliet radio luisteren.<BR>Ik vind het fantastisch en luister graag naar Jazz zenders zoals Jazz Berlin 101,9 of Paris Jazz. Daar is gelukkig nog wel naar te luisteren.<P>Jammer van die andere zenders. Ik heb ze al eens een email gestuurd maar ze wisten niet waar ik het over had en vonden alles prima in orde. Nou ja, het zal dan wel aan mij liggen, haha confused.gif" border="0shocked.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originally posted by svetik:<BR><STRONG>dit heeft toch niets met geld te maken. </STRONG><HR></BLOCKQUOTE><P>Toch wel... want de feeds van bijv. Sky en 538 waar wij naar luisteren op de Astra, zijn doorgeprikt van de Eutelsat, waar ze in een normering uitzenden die alleen kabelmaatschappijen aankunnen ("KPN 250"). Zouden de radiostations nu een rechtstreeks lijntje uitleggen naar C+ dan zou het een stuk beter klinken. Sky is in de ether bijv. ook van een betere kwaliteit dan via Astra.<P>bink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bink, nu is uitgerekend Sky een zender die nog "aan te horen" is. Heeft in ieder geval de minste compressie van allen, maar is er zeker niet vrij van.<BR>Die weg via Hotbird is mij niet duidelijk, ook al heeft Eutelsat zg Skyplex transponders. Daar kan een radio-zender zonder meer naar uplinken en de satelliet brengt het signaal dan in de multiplex.<BR>Dat KPN een NL radio pakket in SCPC onderhoud wist ik, maar ik dacht dat dit al lang verleden tijd was.<P>Maar het is mij ook opgevallen dat als ik weer eens naar NL rijd, de 100,7 op mijn autoradio redelijk goed klinkt. shocked.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@LD,<P>Helaas zijn sommige CD´s ook al van dat compressie effect bevangen.<BR>Gelukkig heb ik nog een boel oude grammofoonplaten.<BR>Nu zal zich iedereen wel kapot lachen, maar het is toch echt zo. Helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat comressiegeluid komt door die geile-mp3-meuk die ze tegenwoordig gebruiken.<BR>Het afgestompte hoog en vervormde laag hoor je niet als je een mp3'tje door een compressor heen jaagt.<BR>In het begin was de bitrate nog wel te pruimen maar nu zitten ze soms nog minder dan 96mbit.<BR>Met die kabonkebonk muziek maakt het ook niet uit maar als je een nummer met een lange lagetonen passage hebt dan kun je de bekkenslag op de achtergrond abrupt af horen breken.<P>Het voordeel van mp3 is dat je het op één niveau kunt comprimeren zodat je niet eens een limiter nodig hebt en je toch het "volle" geluid uit je stereo hebt.<P>Nu hoor je dat niet zo erg op je autoradio of de meestal veel-te-goedkope-tuner in je huiskamer met een blokgolf multiplex stereo decoder, maar wel via satelliet waar het signaal in cd kwaliteit ontvangen word.<P>Inderdaad hoor je in dat signaal alle vervormingen die je op een normale tuner niet hoort.<BR>Leve de moderne techniek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou mdrz,<P>Ik ben blij dat jij er ook zo over denkt.<BR>Ben ik dus toch niet de enigste die hiervan zwaar loopt te balen. Heeft er we eens iemand naar Classic FM geluistert...?<BR>Bij mij vallen dan helemaal de ballen uit mijn broek. Wat een overdreven geruis zeg...Maar goed, je kunt hem ook gewoon uit zetten.<BR>Hier een paar tips voor de echte radio freaks onder ons: Zeer goede zenders die niet of nauwelijks comprimeren en het luisteren waard zijn:<P>Metro FM op Turksat. Perfecte sound. Helaas wat Turks geneuzel en reclame af en toe, maar daarvoor een werkelijk zuiver geluid.<BR>Veel goede muziek naar westers voorbeeld.<BR>Love Radio ook op Turksat. De naam zegt het al. Nauwelijks Turks geneuzel en ook gaaf geluid. Muziek format easy en rustig zoals Sky-NL.<BR>Dan: Radio7/Maeva op Telecom 5° West.<BR>Geen compressie. Format zoals Radio Veronica in de 60,70er jaren. Dus voor de gouwe ouwe liefhebbers. Geen compressie. Recht toe, recht aan.<BR>En dan de Jazz zenders die ik eerder in mijn posting vermelde: Jazz Berlin 101,9 en Paris Jazz. Ook geen compressie. Ideaal voor de Jazz liefhebber.<BR> laugh.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@svetik<BR>Om die grammofoonplaten lach ik niet hoor; Ik heb mijn platenspeler ook nog steeds draaiende wink.gif" border="0 <BR>Maar wat die CD's betreft, zou de komst van SACD toch een verbetering moeten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hifi?? Niets haalt het bij het ware: ga eens naar het concertgebouw of een poconcert! Ongecomprimeerd naar muziek luisteren is toch niet echt mogelijk (vrouw, kinderen, buurvrouw, buurkinderen, honden, vliegtuigen, scooters, dubbel cpu fan op de humax, de PC cooler etc.)dus een heel klein beetje compressie is welkom. Maar wat ze er op de radiozenders van maken is natuurlijk één grote bende, kunnen ze voor de digitale zenders niet een lijntje aftakken zonder (of met minder)compressors en filters? Hoewel we volksopstanden moeten voorkomen, een sportschooltype vroeg me eens een compressor te bouwen omdat hij z'n hele cd verzameling weg wilde gooien omdat er geen zo klonk als opradio 538. Dat van die pick-up grammofoon<BR>: ik loop nog steeds op aangepaste schoenen vanweg de kromme tenen over de ruis, het gekraak en de afschuwelijke vervorming bij het label (ondanks honderden guldens aan state of the art elementen). <P>Maar dat je honderden zenders met topkwaliteit geluid via de digitale sateliet kan ontvangen blijkt inderdaad een illusie. Jammer.. frown.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien ik helemaal gek ben van compressie..... tik die ik nog eens van de heer R. van Atlantis Rotterdam heb overgehouden in de 80-er jaren..... moet ik het helaas niet eens zijn met de meeste van jullie. Kan me wel voorstellen dat als je een echte liefhebber bent van een bepaalde muzieksoort bijv. Jazz, Klassiek enz. dat hier absoluut geen compressie bij gebruikt moet worden.<P>De reden waarom men compressie gebruikt, de optimod is de bekendste en de beste soundprocessor maar wordt binnenkort voorbij gestreeft door anderen als men niet uitkijkt, is dat er teveel stations hetzelfde format draaien en men met het geluid toch een bepaalde vormgeving en herkenning aan het eigen geluid wil geven. <P>Moet eerlijk zeggen dat bij sommige een beetje de knop te ver is doorgeslagen, letterlijk en figuurlijk, want bijv. Yorin FM gaat een beetje heel erg ver in deze.<p>[ 04-08-2001: Message edited by: Satwatcher ]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een pompend geluid is perfectop z'n tijd, maar als die musicus dat wil dan kan ie dat in de studio doen. Wat die radiostations doen is er wat aan toevoegen, en zelfs dat zou nog kunnen als ze bewust bij dat ene nummer die compressor eens even op 100% zetten, maar wat ze doen is van 00.00 tot 24.00 uur dat apparaat op vol aanzetten. Muziek is simpel, je kan een toon maken op een bepaald volume en een bepaalde toonhoogte en je kan meerdere van die tonen bij elkaar combinerenen achter elkaar zetten, meer is muziek niet. Maar als je de volume-info met die compressor op nul zet, valt gewoon de helft weg van wat die musicus met die muziek bedoelde. Ik ben geen purist, hou van alles, inclusief de nieuwste tecno, maar wat heb je nu aan zo'n brij die je nu op de populaire zenders hoort? <P>Maar goed, we kunnen natuurlijk ook gewoon een CD kopen als we het de moeite waard vinden, hebben die popgroepen ook wat beleg op hun boterham... tongue.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Svetik,<BR>Het zal met de leeftijd te maken hebben denk ik. ik ben er ook weer zoeentje met een behoorlijk radioactief verleden, en in de jaren 80 vond ik het gigantisch om die compressors zo af te stellen dat (nu bekeken) horen en zien je verging. we wisten op minder subtiele manier de dinamiek volledig om zeep te helpen, en vonden dit nog prachtig ook.<BR>Tegenwoordig moet elk station vanwege de concurrentie zonodig een "herkenbaar" geluid produceren. sky radio bv. veel hoog, midden en laag vlak, en tegen de limieten van de zwaai aan. dit schijnt vrouwen aan te spreken. 538, yourin en consorten gewoon zo hard mogelijk, geen enkele vorm van dinamiek meer. schijnt dat "jongeren" dit prachtig vinden.<BR>Kennelijk moet ik mij tegenwoordig dus onder de generatie "oudere jongere" gaan rekenen, want ik vind het ook niet meer om aan te horen. althans niet de hele dag. Je wordt er een soort van luistermoe van.<BR>Met tv. helaas al net zo, als je de zeer snel opeenvolgende shots van sbs, yourin en consorten een half uurtje gezien hebt, dan gaat bij mij het apparaat weer uit.<BR>Tsja, je wordt ouder pappa !<BR>Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...