Ga naar inhoud

Sat4all gebruikt cookies. Lees meer over het gebruik van cookies op sat4all in onze Privacy Policy    Ik accepteer alle cookies

Welkom op Sat4all

Registreren op sat4all.com is gratis. Als je registreert kan je gebruik maken van veel meer functies zoals de uitgebreide zoekfunctie, het plaatsen en beantwoorden van berichten, berichtnotificaties ontvangen als iemand een bericht geplaatst heeft in een forum dat je graag volgt, je kunt een persoonlijk profiel aanmaken en direct met andere leden communiceren. Wordt dus nu lid!

Opvoeren Scootmobiel


  • Login om te beantwoorden
20 reacties in dit onderwerp

#1 Offline Gast_Kimble_* - Geplaatst: 11 juni 2010 - 14:03

Gast_Kimble_*
  • Gasten
In alle gemeentes van Nederland hebben ze allemaal een eigen regelgeving mbt de maximale snelheid van een Scootmobiel.

Hier in de gemeente Borger-Odoorn is het 11km/u (vrij irritant voor een fietser die gemiddeld sneller fietst en ze het als irritant beschouwen.

In de gemeente Stadskanaal is het 16km/u, Een gemeente hierachter AA en Hunze 13km/u.

Scootmobielen zijn meestal 1 van de 5 modellen. Ik heb een Fortress Giant NLX.

Mijn vorige scootmobiel had 3 potmeters (topsnelheid, electromagnetische rem, en uitroltijd)

Wilde al eerder de ""motorkap" opengooien, maar een stroomstoring op de netspanning en toch willen computeren, was even stroom pikken van de accu's, dus motorkap open.

Net als in de vorige keurig 2 accu's, maar helaas een dichtgeklinkte module met een RS232 aansluiting.

Die Fortress is een Canadees geval en een belletje erheen resulteerde in wij kunnen dat met de computer gemakkelijk instellen. Ga hiervoor naar uw dealer. Dat laatste geprobeerd, maar die mogen het niet........

Nu durf ik het wel aan om even die popnagels door te boren en op zoek te gaan naar het palletje/galletje/Eeprom/picje en hem te taggen. Maar ja die data is natuurlijk volkomen chinees en heb je niks aan.

Wellicht iemand een schema, software of een ander idee. Aan de "wandplaat" van de module zie je overduidelijk dat er een partij mosfets in moeten zitten. Iets aanpassen aan de SDG ???

Wel een uitdaging :D

NB, in Canada rijden die dingen 24 km/u laugh



#2 Offline Gast_roger4007_* - Geplaatst: 11 juni 2010 - 14:31

Gast_roger4007_*
  • Gasten
in Canada rijden die dingen 24 km/u
en dat zou jij zeker ook wel willen he (^_^)

#3 Offline Gast_Kimble_* - Geplaatst: 11 juni 2010 - 15:49

Gast_Kimble_*
  • Gasten
Origineel bericht van: roger4007
in Canada rijden die dingen 24 km/u
en dat zou jij zeker ook wel willen he (^_^)


20 zou al perfect zijn. Zit ik in een kwartiertje in centrum Stadskanaal.
Op zich een best geavanceerd systeem. Als ik nu een helling afga, dan komt de electromagnetische koppeling/rem in actie en het is net alsof iemand op de rem trapt. Helling op en hij gaat toch naar max. snelheid.

Op de achteras moet dus ergens een telmanier zijn (denk een magneetje of een lichtsluisje).

Die een override geven zou ook een oplossing kunnen zijn.

#4 Offline ceesv - Geplaatst: 11 juni 2010 - 16:49

ceesv

    Moderator

  • Moderators
  • 10327 berichten
Bij iets grotere 4-wielers doen ze dat met de Hall-generatoren van het Anti-Blokkeer-Systeem.


Gaat niet bestaat niet!
Nokia 9500, Nokia 9800, Humax HDCI-2000,Rebox-8500, Rebox-8000, Rebox-8000, Wisi OR 280

Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT


#5 Offline Gast_Kimble_* - Geplaatst: 11 juni 2010 - 17:07

Gast_Kimble_*
  • Gasten
Origineel bericht van: ceesv
Bij iets grotere 4-wielers doen ze dat met de Hall-generatoren van het Anti-Blokkeer-Systeem.



Zover heb ik hem nog niet ontmanteld en ben verder ook niet bekend met Hall-generatoren. Kan kijken wat ik aan merknamen kan vinden. Eén "geluk" heb ik wel en dat is dat ie net zo hard voor als achteruit kan. Scheelt weer puzzelwerk.

Wel vernuftig systeem op zich. Als de accu leeg begint te raken, merk je er niets van (op de led-bar na) en stopt hij gewoon van max snelheid naar stilstand. Hij gaat dus niet langzamer lopen.

#6 Offline z80 - Geplaatst: 12 juni 2010 - 21:58

z80

    Sat4all regular

  • Leden
  • 124 berichten
heb je al een keer gekeken of het misschien een standaard rs323 poort is?
en deze aan een pc hangen, vervolgens met telnet of hyperterminal verbinding maken.
en even bij de verkoper kijken welke software deze gebruikt,
en vervolgens deze opzoeken.

#7 Offline Steve - Geplaatst: 12 juni 2010 - 22:29

Steve

    Sat4all Core Member

  • Leden
  • 3912 berichten
  • LocatieArnhem
gemeente`s kunnen geen eigen regelgeving voor snelheden van sccootmobielen geven.
wettelijk is opgenomen dat :

Voor gehandicaptenvoertuigen met een motor (zoals elektrische rolstoelen, scootmobielen en gesloten voertuigjes, zoals bijvoorbeeld de Canta) geldt:

* De maximumsnelheid op de rijbaan is 45 km/uur. Op het (brom)fietspad is en blijft de maximumsnelheid 30 km/uur binnen de bebouwde kom en 40 km/uur daarbuiten.
* De maximale afmetingen zijn: 1,10 meter breed, 2 meter hoog en 3,50 meter lang.
* Een gemotoriseerd gehandicaptenvoertuig mag op de rijbaan rijden, behalve op auto- en autosnelwegen. De bestuurder ervan mag er ook mee op het fietspad en het voetpad. Op een fietspad heeft de bestuurder dezelfde rechtspositie als een fietser. Op het voetpad heeft de bestuurder rechtspositie als een voetganger. Op het voetpad en trottoir is de maximumsnelheid 6 km/u. Dit om de kans op letselschade voor voetgangers te verminderen.


#8 Offline Steve - Geplaatst: 12 juni 2010 - 22:36

Steve

    Sat4all Core Member

  • Leden
  • 3912 berichten
  • LocatieArnhem
zet er grotere wielen onder.

#9 Offline Steve - Geplaatst: 12 juni 2010 - 22:38

Steve

    Sat4all Core Member

  • Leden
  • 3912 berichten
  • LocatieArnhem


#10 Offline Gast_Kimble_* - Geplaatst: 12 juni 2010 - 22:39

Gast_Kimble_*
  • Gasten
Origineel bericht van: z80
heb je al een keer gekeken of het misschien een standaard rs323 poort is?
en deze aan een pc hangen, vervolgens met telnet of hyperterminal verbinding maken.
en even bij de verkoper kijken welke software deze gebruikt,
en vervolgens deze opzoeken.


Natuurlijk al een poging gewaagd, kom niet verder dan een foutmelding.
Software krijg ik niet.

#11 Offline Gast_Kimble_* - Geplaatst: 12 juni 2010 - 22:49

Gast_Kimble_*
  • Gasten
Origineel bericht van: Steve
gemeente`s kunnen geen eigen regelgeving voor snelheden van sccootmobielen geven.
wettelijk is opgenomen dat :

Voor gehandicaptenvoertuigen met een motor (zoals elektrische rolstoelen, scootmobielen en gesloten voertuigjes, zoals bijvoorbeeld de Canta) geldt:

* De maximumsnelheid op de rijbaan is 45 km/uur. Op het (brom)fietspad is en blijft de maximumsnelheid 30 km/uur binnen de bebouwde kom en 40 km/uur daarbuiten.
* De maximale afmetingen zijn: 1,10 meter breed, 2 meter hoog en 3,50 meter lang.
* Een gemotoriseerd gehandicaptenvoertuig mag op de rijbaan rijden, behalve op auto- en autosnelwegen. De bestuurder ervan mag er ook mee op het fietspad en het voetpad. Op een fietspad heeft de bestuurder dezelfde rechtspositie als een fietser. Op het voetpad heeft de bestuurder rechtspositie als een voetganger. Op het voetpad en trottoir is de maximumsnelheid 6 km/u. Dit om de kans op letselschade voor voetgangers te verminderen.


Klopt deels Steve:

Mag niet op de weg als er een fietspad is. Mag op de stoep en in de winkels. Max. snelheid die jij aangeeft is voor brommobielen (4-wielers). Die van mij heeft 3 wielen. Had ie nou 4 wielen dan mocht ik idd 45 op de rijbaan, 30 binnen de bewouwde kom en 40 erbuiten (ook op de rijbaan, zelfs als er een (brom)fietspad is.)

Omdat ik 3 passen heb (Deeltaxi, Valys, OV-Gehandicapten) kreeg ik geen 4-wieler. Dan moet ik maar met de rolstoel één van de drie alternatieven nemen en ter plaatse met de rolstoel verder zien te komen.

Bestel ik dus een Deeltaxi, dan moet ik op het afgesproken tijdstip een half uur ervoor en daarna beschikbaar zijn. Dus met elkaar een uur een verassing. Ook als ik retour wil.

Heb wel een bolide (automaat) met een parkeerkaart, maar met gezin is de auto direct vol. Voor in de buurt wil ik dus gewoon wat sneller. Demonteer het geval wel om te kijken hoe het eea werkt. Die mosfets zullen "de baas" wel zijn voor de power. Testen zal dan ook alleen gaan als ik ze bij alle 12 stuks een aanpassing doe, anders is het één dominoeffect als die dingen gaan.

Ben er al wel achter dat het 1 motor per accu is.


#12 Offline chevrolet - Geplaatst: 14 juni 2010 - 06:23

chevrolet

    Sat4all Freak

  • Leden
  • 1052 berichten
@Kimble

Denk je bij dit alles even aan het feit dat je verzekering mogelijk "moeilijk" gaat doen als blijkt (bijv.een ongelukje)dat je zelf aan de scootmobiel hebt gewerkt en e.e.a. hebt gewijzigd.

V8


"fortuna vitrea est"
VU+ Duo

#13 Offline Gast_Kimble_* - Geplaatst: 14 juni 2010 - 14:26

Gast_Kimble_*
  • Gasten
Origineel bericht van: chevrolet
@Kimble

Denk je bij dit alles even aan het feit dat je verzekering mogelijk "moeilijk" gaat doen als blijkt (bijv.een ongelukje)dat je zelf aan de scootmobiel hebt gewerkt en e.e.a. hebt gewijzigd.

V8



Brommer iid idem dito. Mag je ook niet opvoeren. Vandaar de softwareoplossing als voorkeur.

#14 Offline yaho - Geplaatst: 14 juni 2010 - 19:35

yaho

    Sat4all Fan

  • Leden
  • 320 berichten
  • Locatiezaanstad
Mischien een turbo toets monteren.
De regeling is een pulsbreedte gelijkstroomregeling.
Als je de volle accuspanning aanbied aan de motor(en)gaat hij maximaal.
Mischien even langs bij een dealer in een snelle gemeente.

Vu+UNO, Vu+DUO2, digitenne, astra1+3


#15 Offline Gast_Kimble_* - Geplaatst: 14 juni 2010 - 19:36

Gast_Kimble_*
  • Gasten
Origineel bericht van: yaho
Mischien een turbo toets monteren.
De regeling is een pulsbreedte gelijkstroomregeling.
Als je de volle accuspanning aanbied aan de motor(en)gaat hij maximaal.
Mischien even langs bij een dealer in een snelle gemeente.


Turbo knop á la KIT (Night Rider) is wel een optie...... maar snelle gemeente sick





Mogelijke gelijksoortige onderwerpen Collapse

  Onderwerp Forum Gestart door Statistieken Laatste bericht