Ga naar inhoud


2 identieke schotel ontvangers koppelen


Mumzel

Aanbevolen berichten

hallo medesatters,

 

ik weet dat het mogelijk is maar weet niet hoe om 2 identieke schotelantenne's te koppelen zodat er meer ontvangststerkte ontstaat.

 

iemand ervaringen hiermee??

 

mvg mumzel

Als je geen vergissingen maakt, ben je (waarschijnlijk) al dood !Waarschijnlijk kan wel weg , je krijgt gewoon strafpunten hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geen idee of dat mogelijk is maar is een iets grotere schotel niet veel eenvoudiger?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb wel ervaring met het koppelen van antennes, zodat er meer signaal uit de antenne kabel komt.

Dit noemt men ook wel stacken van antennes.

Antennes boven elkaar geplaatst beperken de vertikale openingshoek, antennes naast elkaar de horizontale openingshoek.

Dat alles gebeurde op frequenties waarbij de golflengte nog in het meter bereik lagen. (100 - 500 MHz.)

Theoretische versterking van 2 t.o.v. een antenne is 3 dB.

 

Versterking zal alleen plaats vinden wanneer de signalen van de te stacken antennes tegelijk, dus in fase tezamen worden gevoegd.

 

Er daar zit nu precies het probleem bij satelliet ontvangst, waarvan de golflengte in het millimeter bereik ligt.

 

In de praktijk is het niet mogelijk om de signalen in fase bij elkaar te voegen, waardoor er verzwakking i.p.v. versterking zal optreden.

Wil je meer signaal gebruik je een grotere schotel, veel eenvoudiger als 2 schotels koppelen.

 

Sterrenwachten koppelen wel antennes, maar gebruiken dan speciale technieken om de signalen bij elkaar te voegen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet is ontvangststerkte gerelateerd aan het aantal dBm wat je ontvanger in gaat.

Als je het signaal van 2 LNBs wilt samenvoegen zal dit alleen lukken als beide signalen in fase zijn.

Indien dit het geval is zullen de twee signalen elkaar uitdoven en wordt het signaal zelfs slechter.

Hierbij zal het type LNB ook een rol spelen denk ik.

 

 

De enige (goede) manier om meer signaal binnen te krijgen is een betere (grotere) schotel, je schotel beter uitrichten of betere kwaliteit lnb/kabels gebruiken

 

mvg,

The Iron Maiden

aangepast door The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt voor de reacties ik zie al dat dit niet zo eenvoudig gaat.

Ik heb hier 2 identieke schoteltjes en het leek leuk om dat eens te proberen/experimenteren.

Vroeger wel geexperimenteerd met uhf antennes vandaar/.

 

Dat een groter schhotel wel meer signaal oplevert was me wel bekend ;)

 

Thanks

Als je geen vergissingen maakt, ben je (waarschijnlijk) al dood !Waarschijnlijk kan wel weg , je krijgt gewoon strafpunten hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...