De laatste 2 jaar zijn er al een paar wifi/internetplatforms verdwenen en leek het er zelfs even op dat internetontvangstapparatuur thuis waardeloos zou worden. Uiteindelijk bleken er zoveel gebruikers bereid te betalen voor handhaving, dat het voor de handel/fabrikant duidelijk werd dat het toch -commercieel- zin had een platform in de lucht te moeten houden: Airable. (En dat het sluiten van de platforms een hoop "onrust" tot gevolg zou hebben.)
Afgelopen week in Radar ook weer dure apparatuur van Bose waardeloos door stoppen van de app en de clouddienst.
https://radar.avrotros.nl/artikel/cloud-uit-functies-weg-bose-laat-slimme-speakers-in-de-steek-62110
Verplichte ondersteuning van - vaak dure - apparatuur zou minstens 10 jaar - zo niet langer- moeten duren gerekend vanaf de laatste datum dat het nog nieuw door de dealer wordt aangeboden.
Het tempo van het op de markt brengen van nieuwere modellen met hogere typenummers lijkt soms een truc om ondersteuning van eerdere modellen te kunnen stoppen en mensen te dwingen iets nieuws te kopen en nog prima werkende apparatuur in de kliko te gooien .