Ga naar inhoud


Hoe werkt cifs?


slumper

Aanbevolen berichten


Gevonden voor jou bij Microsoft...

 

CIFS (Common Internet File System)

CIFS, meestal uitgesproken als sifs, is een protocol waarbij de toegang tot de gegevens, en zo nodig het gemeenschappelijke gebruik ervan, op bestandsniveau plaatsvindt. Ook dit protocol is apparaatonafhankelijk. Een CIFS-opdracht kan, net als een NFS-opdracht, de instructie bevatten om alleen de eerste 80 tekens van een bestand te lezen, zonder dat de locatie van de gegevens op het apparaat bekend hoeft te zijn. CIFS vindt zijn oorsprong in Microsoft Windows NT.

 

Met SCSI (block-I/O) zijn de schijfvolumes zichtbaar voor de servers die erop zijn aangesloten. Met NFS en CIFS (file-I/O) zijn de bestanden zichtbaar voor de aangesloten computers, maar de schijfvolumes waarop deze bestanden zich bevinden, zijn onzichtbaar voor die computers.

 

Lees ook eens verder op http://samba.org/cifs/

Dat zeg ik... lezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Slumper,

 

Cifs is een makkelijk systeem om een drive in je Windows Systeem te mounten aan je Dreambox.

 

Windows Systeem

Op mijn studeerkamer PC draait MS Windows XP SP2. Hiervan is mijn C: schijf geshared als C.

 

Dreambox

In Pli 0912 kun je gewoon de Cifs Addon via het menu installeren.

 

Persoonlijk vind ik het voor deze taak fijner om commando’s in Telnet in te voeren dan via het menu, omdat een woord schrijven via de cursors wat lastig gaat. Als je ingelogd bent bij de Dreambox kun je de volgende commando’s geven:

 

Aanmelden schijf:

mount -t cifs //<IP-adres Windows PC>/C /mnt/cifs1 -o user=<username>,pass=<password>

 

Als je geen foutmelding krijgt, dan heeft het gewerkt. Je kunt nu in je Dreambox via de Menu knop naar de File Mode gaan. Druk vervolgens op Rood voor de Root en selecteer root -> mnt -> cifs1

Op deze manier kun je ook een virtuele drive mounten, die van een (S)VCD image draait. Hiervoor gebruik ik Alcohol 120%.

 

Mocht je de HDD in je Windows Systeem willen gebruiken voor het opnemen van TV programma’s, dan moet je een folder aanmaken genaamd movie. Je verwijst echter in je commando naar de folder daarboven.

 

Voorbeeld: Je wilt opslaan in de folder c:\dreambox\movie, dan share de folder dreambox als dreambox en wordt je commando:

mount -t cifs //<IP-adres Windows PC>/dreambox /hdd -o user=<username>,pass=<password>

 

Je opgenomen films zijn direct toegankelijk (in File Mode) onder groen (Films).

 

Veel succes met Cifs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 10 maanden later...
Citaat:
Is het ook mogelijk om met een 2e dreambox de HD te gebruiken van de eerste dreambox?


Wel even uitkijken dat ze niet naar dezelfde movie-directory opnemen, anders komt je recordings.epl in de war (die houden beide dreamboxen in geheugen, en zien dus updates van de ander niet).
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...