Ga naar inhoud

Hulp gevraagd bij programmeren DM500

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb afgelopen week een DM500-S gekocht. Maar het lukt mij niet om de settings erin te krijgen. De image lukt wel maar dat wordt enkel serieel gedaan. Ik heb volgens mij een probleem met mijn ethernetverbinding.

Nadat ik de DM500 aangesloten heb met de cross-over kabel (DM500 direct aan de laptop) krijg ik na na een korte tijd de melding dat de verbinding slecht is of niet werkt. Dat laatste is dus het geval. Kan iemand mij helpen. Heb ik mischien een vinkje over het hoofd gezien bij het instellen van de LAN verbinding?

Graag advies.

Maarten.

• Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

als je eens aangeeft wat je ingevuld hebt bij de menu / experts setting / communication setting

tcp/ip (dhcp?)

etc

zal wellicht bij nameserver en gateway verkeerd gegaan zijn.

cheers

Take Me Baby

Jimi Tenor

Geplaatst:

En wat zijn je netwerk instellingen op je laptop?

Als je met een cross cable werkt, dan is het beste (zeg maar noodzakelijk) om zowel je laptop als je dreambox een vaste ip-adres te geven uit dezelfde subnet en range. Bijvoorbeeld:

Laptop:

- ip = 192.168.100.1

- subnet = 255.255.255.0

Dreambox:

- ip = 192.168.100.2

- subnet = 255.255.255.0

Gateway en dns invullen is niet noodzakelijk als het alleen gaat om de communicatie tussen je laptop en dreambox. Hiermee heeft je dreambox alleen geen connectie met het internet. Uit jouw verhaal leidt ik niet af dat je dat ook direct wilt.

Veel succes.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties.

laptop:

IP is 192.168.0.101 volgens ipconfig.

DM500:

IP is 10.0.0.97 DHCP is aangekruist.

Netmask is 255.0.0.0

Type is LAN

nameserver is 127.0.0.1

Gateway is 127.0.0.1

Enable network is aangekruist en port is 80.

Ik hoop dat jullie daar wat aan hebben.

Ik heb daar niets aan veranderd want de verkoper had er al een image opgezet en dat ging perfect. Daarom twijfelde ik aan de instellingen van mijn laptop.

Voorlopig wil ik de DM500 programeren via de laptop. In een later stadium wil ik de DM ook aan het netwerk hangen. Daarvoor heb ik een switch gekocht.

IP van de router is: 83.116.76.18 dit wordt aangegeven wanneer ik mijn IP via internet laat aangeven.

Hopenlijk hebben jullie hier wat aan.

Maarten.

Geplaatst:
Citaat:
laptop:
DM500:
Netmask is 255.0.0.0
Type is LAN
nameserver is 127.0.0.1
Gateway is 127.0.0.1
Ik heb daar niets aan veranderd want de verkoper had er al een image opgezet en dat ging perfect. Daarom twijfelde ik aan de instellingen van mijn laptop.
Maarten.

Je moet op je Dreambox het volgende aanpassen:
- IP = 192.168.0.102
- Subnet = moet hetzelfde zijn als op je laptop (waarschijnlijk 255.255.0.0 of 255.255.255.0)
- DHCP uitvinken!!
- Nameserver en Gateway kan je zo laten, dat is zoals ik al zei alleen van belang als je met je Dreambox het internet op wilt.

Met bovenstaande moet je verbinding kunnen maken tussen je laptop en Dreambox.
Geplaatst:

Dat zou ik wel willen doen, als ik maar wist hoe!

in de connection setup kan ik alleen DHCP, Type, Enable network en de poort selecteren om daar eventueel wijzigingen in te brengen. IP wordt niet grijs dus is vooralsnog niet aan te passen. In DreamUp geef ik uiteraard de DM een IP uit dezelfde range BV: 192.168.0.105. Maar dat geeft geen resultaat.

Maarten.

Geplaatst:

TedMan,

volgens mij geef jij daar de gouden tip.

Als DHCP uitgevinkt is kan ik de IP van de DM500 aanpassen.

Ik ga dit onmiddelijk proberen. Jullie horen van mij hoe het resultaat is.

Maarten

Geplaatst:

Als je DreamUP gebruikt om een image te flashen, dan zou ik ALTIJD een seriele kabel daarvoor gebruiken als ik jou was en geen utp kabel. Dat laatste wilt wel eens problemen geven.

Maar we hebben het hier over communicatie tussen je laptop en Dreambox nadat je image erop staat toch?

Geplaatst:

Tedman,

ik heb hydra500_phoenix_108_final.img er al serieel opgezet.

Echter, nu wil ik de settinglijst pet123dreamsettings_09_02_05 er op zetten met DreamBoxEdit en die wil een ethernet verbinding. En daar treed de fout dus op dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de DM500.

We gaan het proberen.

Maarten

Geplaatst:
Citaat:
laptop:
DM500:
Netmask is 255.0.0.0
Type is LAN
nameserver is 127.0.0.1
Gateway is 127.0.0.1
Voorlopig wil ik de DM500 programeren via de laptop. In een later stadium wil ik de DM ook aan het netwerk hangen. Daarvoor heb ik een switch gekocht.
IP van de router is: 83.116.76.18 dit wordt aangegeven wanneer ik mijn IP via internet laat aangeven.
Hopenlijk hebben jullie hier wat aan.
Maarten.

hoi ..
in je dreambox moet je het volgende veranderen:
*dhcp uit vinken
*ipadress 192.168.0.102
*submask 255.255.255.0
*gateway 192.168.0.101
*dns niet belangrijk nu

nu zal het als je een cross over kabel gebruikt moeten werken

Als je later je router gaat gebruiken dan zal je bij gateway het ipadress van je router in moeten stellen
dit moet ook een 192.168.0.* adress zijn..
en bij dns geef je het adres van je router op als dat niet werkt het dns nr van je provider..
en een rechte kabel gebruiken dan..
Geplaatst:

IP op 192.168.0.102 en netmask op 255.255.255.0 gezet.

Resultaat:

Geen verbinding in DreamBoxEdit/Options/Test IP connection.

Dus het lukt nog steeds niet.

Is het misschien makkelijker via het netwerk te doen? Daar ga ik zo mee aan de gang, maar zover ben ik nog niet. Ik moet er eerst een switch bijzetten. Alle poorten op de router zijn bezet.

Maarten

Geplaatst:

Maarten01,

Heb je netwerkinstellingen ook aangepast in dreamboxedit ?

Hierin moet je ip staan van je dreambox.

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Geplaatst:

je kunt toch wel 5 minuten een van de overige poortjes op de router effe uittrekken en daar de dm 500 aan hangen?

Neem de settings van ip nummer van die pc die je ontkoppeld even tijdelijk over in de dm 500

dan kun je in ieder geval alles downloaden en inrichten middels ethernet aansluiting met normale patchkabel (dus geen cross-over)

of is het een kabellengte en de plaats in huis "probleem" mbt de aansluiting vanaf de router?

ik zou zeker voor later een switch erbij nemen als je over de 4poorts aansluiting mbt de aantallen aansluitingen zit.

Take Me Baby

Jimi Tenor

Geplaatst:
Citaat:
IP op 192.168.0.102 en netmask op 255.255.255.0 gezet.
Resultaat:
Geen verbinding in DreamBoxEdit/Options/Test IP connection.
Dus het lukt nog steeds niet.
Is het misschien makkelijker via het netwerk te doen? Daar ga ik zo mee aan de gang, maar zover ben ik nog niet. Ik moet er eerst een switch bijzetten. Alle poorten op de router zijn bezet.
Maarten

je heb die instellingen op je dreambox veranderd ?
en dhcp het vinkje weg gehaald ?

probeer dan eens start >> uitvoeren en dan cmd >> ok
dan kom je in een dos box en tik daar een s in :
ping 192.168.0.101 >> krijg je antwoord dan
ping 192.168.0.102 >> weer antwoord dan moet je een conectie kunnen maken
dus ff in dreambox settings kijken of het ip adress wel klopt

Probeer anders een in die zelfde dos box
telnet 192.168.0.102
en kijk of je er zo bij kan komen..

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen