Ga naar inhoud


Schoonmaken CV ketel


bash!

Aanbevolen berichten

Hai!

 

Het valt mij op dat hier naast veel satelliet televisie ook veel CV kennis rondhangt <img src="/ubbthreads/images/graemlins/wink.gif" alt="" />

 

Nu heb ik een vraag over mijn CV ketel

 

Het is een Nefit VR uit 2001.

 

Zo om de paar maanden weigert hij warm te worden en geeft dan foutcode b.

 

Als ik de ketel dan open en al het "gruis" wegblaas en veeg werkt de ketel weer perfect.

 

Nu is mijn vraag.... Waar komt dit gruis vandaan?! is het normaal dat er zoveel inzit?

 

Wat wordt er eigenlijk door een ketel monteur schoongemaakt als hij voor onderhoud langs komt?!?

 

Gr,

 

BaZ

There is nothing wrong with having a strong opinion... if it comes with an open mind!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

meestal alleen het branderbed wordt schoon gestofzuigd en de ketel wordt nagekeen op evt gaslekkage en waterlegage.

Want bij nieuwe ketls valt niet veel meer te doen, alles is electronich geregeld.

En dat gruis komt meestal uit oude rookgas kanaalen dat is aanslag van de rookgas.

Een soort ketelsteen daar is het mee te verglijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat gruis wat je ziet is kalk,dit onstaat doordat de warmtewisselaar,de rookgas hergebruikt,en dat geeft condens.

Het schoonmaken van zo'n ketel is niet simpel met de stofzuiger erin,alle kanalen moeten met 6 tot 10 bar lucht zonodig met stikstof doorgeblazen worden(indien nodig).

Verder onstaat dat gruis door alles wat boven je afvoerpijp vliegt,de ketel zuigt de lucht van buiten aan.

Code b,is het niet 6b knipperend,zo ja is het een gasstoring,waarschijnloijk dat de ontstekings bougie vervangen dient te worden(zit de dop niet los).

Daarnaast wordt deze storing ook veroorzaakt door gasdrukverschillen,is de ketel met 22mm gasleiding aangesloten.

Als je steeds de branderkamer ontdoet van dat gruis,vervang je de pakkingen?

Mocht ik er naast zitten dat de storing toch enkel b is,dan zul je eerst moeten weten wat de code inhoud maar ik hou het zelf op gas/ontbrandingsstoring.(de hudige generatie ketels vr,hr en vhr dienen wel degelijk jaarlijks schoongemaakt te worden,daar de kalk de meestal aluminium wisselaar opvreet(duurste onderdeel van de ketel)).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je begrijpt zelf al als je regelmatig je ketel moet openen om hem

gaande te houden dan is er iets mis. Immers meer dan 1 keer per

jaar onderhoud is onder normale omstandigheden absoluut niet nodig.

 

(mijn ketel 8 jaar nog nooit schoongemaakt, maar dit terzijde)

 

Dus er is iets struktureels fout aan jouw ketel(opstelling) en het

beste lijkt mij dit probleem te laten onderzoeken.

 

Er is al opgemerkt dat het uit de schoorsteen kan komen. Als jouw

toestel rechtstreeks op een dakdoorvoer is aangesloten is dit niet

van toepassing tenzij er een vogelnest inzit (acht ik bijna uitgesloten

tegenwoordig met die gladde aluminium pijpen)

 

Nefit heeft warmtewisselaars (ik dacht jouw VR ook) van een soort

aluminium die nog wel eens een soort sulfaat loslaten. Bij diverse

type (HR) ketels komt dat bij Nefit regelmatig voor. Dat sulfaat komt

in het condensgedeelte (lees sifon) en geeft verstopping.

 

Dit loslaten wordt onder andere veroorzaakt door de hitte in combinatie

met de ontstane condens. Maar wat nu de echte reden is, is me nooit

duidelijk geweest.

 

2 situaties ken ik waarbij de warmtewisselaar extreem veel materiaal

lostlaat.

1 bij ketels in natte ruimtes, denk aan opstellingsruimte

van wasmachine en wasdroger. Hierdoor wordt (te) veel vochtige lucht

aangezogen wat de verbranding ten aanzien van de wisselaar niet ten

goede komt.

2 bij kapperzaken waarbij de aangezogen lucht moordend is voor het

verbrandingsproces.

Voorgaande is uiteraard alleen van toepassing als het open toestellen

zijn. Ik denk dat jouw ketel (VR) een open toestel is.

 

Wat ik heb geschreven zijn algemen zaken. Volgens mij zitten op dit

board ook een paar Nefit-freaks die meer in detail over jouw type ketel

kunnen vertellen.

 

En nu daadwerkelijk het antwoord op jouw vraag; nee, zoveel gruis is

niet normaal.

 

Een goede monteur hoort de warmtewisselaar en brander schoon te maken

en tevens de luchtwegen (ventilator). Daarnaast zal hij de ketel afstellen

op een juiste verbranding waarbij de nadruk ligt op het rendement.

Tevens hoort controle op een aantal speciale onderdelen waaronder ontsteking

en vlambeveiliging.

Veel monteurs zullen een antal zaken niet doen als zij denken dat een en

ander geen aandacht behoeft en dat is en blijft altijd een discutabel punt.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de antwoorden!!!!!

 

Daar kan ik wat mee! <img src="/ubbthreads/images/graemlins/smile.gif" alt="" />:)

 

De ketel hangt op zolder waar ook de wasmachine/droger staan, maar deze ruimte is niet echt vochtig en wordt regelmatig geventileerd.

 

Ik heb alleen het gruis (grijs groene pitjes) uit de brander gezogen en met een kwastje zoveel mogelijk tussen de roosters boven de brander gehaald. Hiermee is het probleem voor ongeveer 5 maanden opgelost (wat gaat de tijd snel zeg.. het leek alsof het vorige maand was)

 

Is het verstandig met een compressor de roosters boven de brander schoon te blazen?

 

Het rookkanaal is aangesloten op een schoorsteen, dus er bestaat wel een kleine kans dat er iets inzit. Ik zal dit komend weekend eens controleren.

 

De foutcode is alleen b. Ik heb nog niet kunnen vinden wat dit precies is.

 

Overigens.. nu de kap er tijdelijk af is lijkt het minder snel op te treden.

 

Krijgt de ketel misschien onvoldoende zuurstof (verstikking) door dit gruis?

 

Gr,

 

BaZ

There is nothing wrong with having a strong opinion... if it comes with an open mind!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmaar je weet zelf ook wel dat als je je ketel laat schoonmaken wordt hij alleen uitgezogen en op lekages gecontroleerd.

Zoals jij dat hier beschrijft hoort het volgensde regels wel te gaan, maar er is geen een service bedrijf de het op die manier doet.

En met het uitblaasen met perslucht moet je goed weten wat je doet en waar je perslucht opzet.

 

is het een open of gesloten toestel????

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi wat voor type nefit is percies want storing b ken ik niet ook niet te vinden in mijn documentatie

ligt aan het type ketel maar als er ook een knopje van service opzit moet je deze indrukken als je een storing hebt

jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
volgens mij is er geen b
Want voor storingen zijn het geloof ik nummers2,4,6,7,8,9,en uit.
En service codes H,F


Misschien gaf jij al het antwoord en bedoelt hij met "b" "6" lijkt
op een display erg op elkaar (wellicht hetzelfde) (van een niet Nefit kenner)

HG CC

PS Inderdaad slim om het juiste typenummer te kennen in verband met herkenning probleem.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ik wil ook wel even reageren die witte gruis waar jullie over praten dat is aluminiumoxyde en dat komt van de warmte wisselaar en de rookgas afvoer.

Een ketel die bij lage temperaturen stookt vormt condens en dat condenswater is in principe heel agressief. Dat condenswater loopt via de rookgasafvoerpijp over de warmtewisselaar via de syfon de afvoer in. Als nu dat water overal langsop stroomt dan neemt dat agressieve water metalen in zich op. Met andere woorden je ketel wordt opgevreten dit duurt dan wel heel lang maar het gebeurt.

Er wordt door nefit wel een protector aangeboden waardoor je de wisselaar een beschermlaag geeft. Als je nu een ketel met een rvs wisselaar hebt dan heb je er geen last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Hallo ik wil ook wel even reageren die witte gruis waar jullie over praten dat is aluminiumoxyde en dat komt van de warmte wisselaar en de rookgas afvoer.
Een ketel die bij lage temperaturen stookt vormt condens en dat condenswater is in principe heel agressief. Dat condenswater loopt via de rookgasafvoerpijp over de warmtewisselaar via de syfon de afvoer in. Als nu dat water overal langsop stroomt dan neemt dat agressieve water metalen in zich op. Met andere woorden je ketel wordt opgevreten dit duurt dan wel heel lang maar het gebeurt.
Er wordt door nefit wel een protector aangeboden waardoor je de wisselaar een beschermlaag geeft. Als je nu een ketel met een rvs wisselaar hebt dan heb je er geen last van.


Ik ben het daar deels mee eens. Wat je schrijft is een bekend probleem.
Maar het heeft mij altijd verbaasd dat de ene Nefit daar wél last van
heeft en een andere (zelfde type niet.

Ik heb meegemaakt dat een complete condensafvoer volledig verstopt zat
(sifon ketel + 4 meter PVC condensleiding van 32 mm (oké erg dun)) terwijl
andere ketels daar totaal geen last van hebben.

Ik heb het altijd een vreemd fenomeen gevonden en nooit echt gesnapt waarom
de een wel en de ander niet.

Weet jij daar misschien een antwoord op? Ligt het dan mogelijk toch aan de
omgevingsomstandigheden?

Wellicht is een oplossing om de ketel dermate af te stellen dat die minder
condenseert, want daar ligt een zekere (niet de echte) kern van problemen.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de meeste van dit spul krijg je als de ketel veel brand boven de 60 graden

bij een atag ketel moet je rvs rookgas pijpen gebruiken dan krijg je dit probleem niet

maar bij deze ketel niet want dit is een vr ketel

jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
de meeste van dit spul krijg je als de ketel veel brand boven de 60 graden
bij een atag ketel moet je rvs rookgas pijpen gebruiken dan krijg je dit probleem niet maar bij deze ketel niet want dit is een vr ketel jan


Dat je daar bij een Atag geen probleem mee hebt is duidelijk, het komt voornamelijk
alleen voor bij de alu-wisselaar van Nefit.

Dat van boven de 60ºC lijkt mij niet juist, immers ketels condenseren het meest
als de retourtemperatuur laag is. De condensatietemperatuur van rookgassen liggen
om en nabij de 45ºC. Als de watertemperatuur laag blijft nijgen de rookgassen
hierdoor eerder te condenseren.

Ik kan me dan ook voorstellen dat Nefit ketels die overgedimensioneerd zijn
eerder een probleem geven dan ketels die afgepast zijn op de warmteverliezen
van de woning.

Het vervelende doet zich voor dat er in de basis maar weinig ketels zijn die
een "kleine" capaciteit hebben. 20 a 25 kW heb je zomaar. Een gemiddelde
woning heeft warmteverliezen van onder de 20 kW. Toch zijn er zat Nefit's
die er geen last van hebben.

Terug naar de basisvraag aan de Nefitkenners onder ons, wat is nu de werkelijke reden?

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, mijn ervaring is dat als de ketel wordt aangestuurd met een weersafhankelijke regeling er veer meer oxyde wordt gevormd, dus mijn theorie is dat als de ketel veel op een laag vermogen brandt er veel meer oxyde vrijkomt. Voorbeeld: een nefit solo met WA regeling zal veel meer oxyde geven omdat de ketel bijna nooit op hoog vermogen brandt, wanneer je over het zelfde toestel maar dan een combi praat zul je hier veel minder last van hebben, omdat het toestel tijdens warmwater bedrijf naar hog vermogen gaat dus een hoge retourtemperatuur en dus geen of weinig condenswater.Als je nu een lange condens afvoer hebt kun je het condenswater dat zich in de rookgasafvoer vormt afvoeren voordat het in de ketel komt, dus een syfon van aluminium aan de rookgasafvoer die het condenswater afvoert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...