Ga naar inhoud


formaat schotel


Gast

Aanbevolen berichten


@Big fellow

 

Citaat:
De "versterking" van een schotel is afhankelijk van het formaat.
Dit kan ik nog volgen.

 

 

Citaat:

Nu is het zo dat een grotere schotel een hogere versterking heeft omdat de bundel die wordt opgevangen beter geconcentreerd wordt richting de LNB.

.. maar hier gaat voor mij even het licht uit. Een grote schotel betekend toch dat er meer signaal richting LNB gaat en daardoor een grotere 'versterking'? Hoe zit dat dan met "beter geconcentreerd"?

 

 

Citaat:
Maar hierdoor zal de openingshoek van de schotel afnemen, met andere woorden hij moet nauwkeuriger worden afgesteld.

Openingshoek van de schotel? Hoe moet ik dat zien? Wat is bv. de openingshoek van een 80cm schotel en van een 60cm schotel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EiberSite;

 

Ik kan het proberen uit te leggen, maar lees anders eens de informatie op deze link. Hoofdstuk 4 & 6A zullen de meeste vragen beantwoorden. Het is wel wat technisch, en in het Engels, maar ik denk dat je er wel uit kan komen...

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

[Nu is het zo dat een grotere schotel een hogere versterking heeft omdat de bundel die wordt opgevangen beter geconcentreerd wordt richting de LNB.

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

.. maar hier gaat voor mij even het licht uit. Een grote schotel betekend toch dat er meer signaal richting LNB gaat en daardoor een grotere 'versterking'? Hoe zit dat dan met "beter geconcentreerd"?]

 

 

Hier gaat het licht bij mij ook uit,een grotere schotel levert een hogere spanning (idd grotere versterking) bij het lnb op.

Dit komt omdat er meer signaal (fases) bij elkaar opgeteld wordt.

 

Voor wat de openingshoek betreft,hoe groter de schotel des te nauwkeuriger je hem moet uitrichten.

 

Vergelijken we gemakshalve het "kijken" van een 60cm schotel naar de satelliet met het kijken door een verrekijker in het veld,dan zie je dat de horizon smaller wordt en het beeld wat over blijft versterkt is.

 

Je begrijpt dat het kijken door een sterrenkijker een nog veel kleiner "totaalbeeld" opleverd (er moet dus veel beter gericht worden om dat te zien wat men wil zien) maar weer een veel grotere versterking heeft. (grotere schotel)

 

Greetz SOHO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
[Nu is het zo dat een grotere schotel een hogere versterking heeft omdat de bundel die wordt opgevangen beter geconcentreerd wordt richting de LNB.
--------------------------------------------------------------------------------
.. maar hier gaat voor mij even het licht uit. Een grote schotel betekend toch dat er meer signaal richting LNB gaat en daardoor een grotere 'versterking'? Hoe zit dat dan met "beter geconcentreerd"?]


Misschien wat ongelukkig geformuleerd, maar ik probeerde hiermee aan te geven dat de openingshoek van de schotel afneemt...

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Openingshoek

 

Een schotel heeft een maximale ontvangst wanneer de optische as van de paraboloide precies naar de gewenste satelliet wijst. Wanneer je een schotel t.o.v. Deze satelliet verdraait, neemt de veldsterkte af. De totale verdraaingshoek, waarbij de veldsterkte ong. 3 dB varieert heet de openingshoek. Deze hoek wordt kleiner naarmate de schotel groter wordt. Een schotel met een grote openingshoek kan ook stoorsignalen afkomstig van andere satellieten die zich in de buurt van de gewenste satelliet bevinden oppikken. Dit is een bekend nadeel van kleine schotels. In de praktijk leidt dit overigens zelden tot problemen.

 

 

Skysurfer

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Big fellow

 

Idd een prachtig (technisch) boekwerkje met veel info over hoe het werkt. Het kost wel wat moeite om het echt te begrijpen maar het lukt .... bedankt.

 

@SOHO

 

Om even in jouw gedachte wereld verder te gaan:

Omdat in de beschrijvingen over de werking van schotels vaak de vergelijking wordt gemaakt met licht en het feit dat het proces 'reciprocal' is, de volgende stelling:

Het is met een grote zaklamp (grote reflector, grote bundel) veel gemakkelijker een punt te belichten dan met een klein zaklampje (kleine reflector, klein bundeltje).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...