Ga naar inhoud


Topfield 5200PVRc + Alphacrypt 3.05 + TVhome werkt !!!!!


grunnsat

Aanbevolen berichten

Zoals ik eerder al had aangegeven ben ik me wat meer gaan verdiepen in het DVB encryptie verhaal. Een goed inzicht in de werking van DVB encryptie kan namelijk helpen bij het analyseren van de problemen.

 

Om te beginnen wat algemene principes uit de publiekelijk toegankelijke DVB standaarden. In DVB termen wordt het encryptie gebeuren Conditional Access (CA) genoemd. Het coderen kan plaats vinden op een volledige Transport Stream (TS) of op individuele elementen (de afzonderelijke kanalen) binnen een TS (lees frequentie). Dit laatste is volgens mij van toepassing op de kabelbedrijven die Irdeto 2 gebruiken aangezien er bij mijn kabelbedrijf, Multikabel, kanalen uit verschillende pakketten in één frequentie zitten. Niet alle data in de TS pakketten is gecodeerd. De pakket headers zijn ongecodeerd zodat de decoder kan bepalen wat de inhoud is en ze op de juiste manier kan afhandelen. Naast het coderen van de kanalen zelf wordt door het CA systeem twee type CA berichten aan de stream toegevoegd, namelijk de Entitlement Control Messages (ECM) en de Entitlement Management Messages (EMM). Deze berichten samen bepalen waar je naar mag kijken.

 

Voor het decoderen van de kanalen zijn een drietal sleutels nodig, namelijk het Control Word (CW), de service key en de user key. Het CW, dat de decoder nodig heeft voor het decoderen van een bepaald kanaal binnen de stream, wordt ongeveer elke 2 seconden verzonden in het ECM bericht en is op zijn beurt gecodeerd middels de service key. De service key wordt ongeveer elke 10 verzonden in het EMM bericht en is op zijn beurt ook weer gecodeerd middels de user key. De user key wordt niet verzonden, maar staat op de smartcard. Wanneer de ontvanger dus een CA bericht binnenkrijgt geeft deze het door aan het CA systeem in de ontvanger. Als het om een EMM bericht gaat dan zal er gecontroleerd worden of het bestemd is voor de ontvanger door het controleren van bijvoorbeeld het smartcard nummer. Als dat het geval is dan wordt de user key van de smartcard gebruikt voor het decoderen van de service key in het EMM bericht en deze gedecodeerde service key wordt vervolgens gebruikt voor het decoderen van het CW in de langskomende ECM berichten. Met een correct CW wordt de decoder hardware geïnitialiseerd en kan het kanaal gedecodeerd worden.

 

Tot zover de algemene werking van DVB Conditional Access. Afhankelijk van de toegepaste codering kunnen er variaties zijn in de uitvoering. Voor het Irdeto 2 dat de kabelbedrijven toepassen is bekend dat er nog sprake is van regio codering. Helaas zijn de specificaties van Irdeto 2 niet publiekelijk toegankelijk, dus nu wordt het onduidelijker. Het is bekend dat EMM berichten niet alleen gebruikt kunnen worden voor het versturen van de service key, maar dat deze afhankelijk van de codering ook gebruikt worden voor het versturen van berichten voor meer huishoudelijke aard, bijvoorbeeld controleren of een smartcard en ontvanger bij elkaar horen. Hierin zou dus ook het regio key verhaal passen. PVe gaf in zijn verslag van het gesprek met Mascom aan dat de AlphaCrypt de regio key alleen maar doorgeeft. Uitgaande van dit gegeven ben ik dus gaan zoeken op het internet naar de combinatie Irdeto 2, EMM en regio key. Daarbij kwam ik informatie tegen waarin gesproken werd over Irdeto 2 EMM berichten waarin een Region Code zit. Deze berichten verschillen van de normale EMM berichten omdat ze een andere lengte hebben. Mogelijk bestaat de aanpassing van de AlphaCrypt er dus uit dat deze berichten die door hun afwijkende lengte voorheen genegeerd werden in de AlphaCrypt nu wel geaccepteerd worden en dus worden doorgegeven aan de smartcard. Het lijkt er dus op dat de smartcard de user key voor het decoderen van de service key niet wil afgeven zolang het geen Region Code uit de stream heeft ontvangen die overeenkomt met de hardcoded Regio Code op de smartcard zelf. Of misschien is de user key wel weer gecodeerd met de Region Code. Zonder Irdeto 2 specificaties blijft dit echter giswerk.

 

 

Uitgaande van bovenstaande principes zou het dus zo kunnen zijn dat ook de 5200PVRc de EMM berichten met de afwijkende lengte waarin de Region Code zit negeert bij het opnemen van een gecodeerd kanaal op HD. Ik neem voorlopig even aan dat de 5200PVRc niet de hele Transport Stream opslaat, maar daar alleen het betreffende kanaal uitvist en de bij het kanaal behorende ECM/EMM berichten. Bij het afspelen wordt hiervan blijkbaar een nieuwe TS gemaakt waarin maar één kanaal zit en de ECM en EMM berichten die dan aan de decoder wordt gegeven. Mogelijk ontbreken hierin dus de EMM berichten met de Region Code waardoor de smartcard dus weigert de user key af te geven voor het decoderen van de service key. Waarom het dan wel mogelijk is om een opgenomen gecodeerd kanaal met haperingen terug te kijken als de AlphaCrypt er niet in zat is mij ook nog een raadsel. Maar het zou zo kunnen zijn dat de 5200PVRc zonder CAM gewoon besluit om de hele TS, dus inclusief alle kanalen en ECM/EMM berichten, op te slaan.

 

Het is misschien een aardige test om te kijken of er een verschil is tussen het maken van een opname zonder CAM en het maken van een opname zonder smartcard (als dat tenminste mogelijk is).

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 140
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Citaat:
---
Volgens de ontwikkelingsafdeling van Metz Duitsland zou de Mascom CI module zelfs in staat moeten zijn binnen 1 transportstream twee programma's gelijktijdig te kunnen decoderen. Metz heeft namelijk televisietoestellen met ingebouwde DVB-C ontvanger en deze toestellen hebben de mogelijkheid 1 programma te bekijken en een tweede programma naar de videorecorder te sturen. Binnenkort krijg ik van Metz een softwareversie waarin de dualcrypt functie is geactiveerd en dan zou het volgens de ontwikkelings afdeling mogelijk moeten zijn binnen 1 stream 2 programma's te decoderen (ook met de mascom ci).
---

Gezien deze info ga ik er voorlopig vanuit dat mijn interpretatie van het "Multi-channel decoding" correct is. De Metz TVs hebben namelijk maar één DVB-C tuner. De AlphaCrypt kan dus geen meerdere transport streams aan, maar kan wel meerdere kanalen (max 8) binnen één transport stream tegelijkertijd decoderen.

Of de 5200PVRc dat ook ondersteunt is weer een heel ander verhaal. Als zij namelijk voor twee kanalen die uit één en de zelfde stream komen beide tuners op de zelfde frequentie af stellen dan ondersteunen zij die feature van de AlphaCrypt niet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Daarbij kwam ik informatie tegen waarin gesproken werd over Irdeto 2 EMM berichten waarin een Region Code zit.

Ik moet deze uitspraak helaas terugnemen aangezien de betreffende pagina niet over Irdeto 2 ging maar over een andere codering. Waarom ik met google toch op deze pagina terecht kwam met het zoeken naar "Irdeto 2" is mij niet duidelijk. Maar goed, beter lezen dus de volgende keer. Neemt niet weg dat het Region Code gebeuren wel op deze manier geïmplementeerd kan zijn, maar zonder specs van Irdeto 2 is dit dus niet met zekerheid te zeggen. Excuses voor de foutieve informatie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor iedereen die wil meedenken hierbij mijn bevindingen met enige testjes:

 

Testen zonder lus tussen de tuners maakt allemaal geen verschil.

 

Met of zonder AlphaCrypt of kaart in de AlphaCrypt geeft wel verschil.

 

Heb 3 opnamen gemaakt op Nederland 3. Dit is een gecodeerd kanaal.

Hierbij tijdens opname gekeken naar achtereenvolgens Nederland 1 (ongecodeerd kanaal in dezelfde transponderstream dus zelfde tuner), RTL4 (gecodeerd kanaal in een andere stream dus andere tuner) en Nederland 3 zelf.

 

Bij opname met de AlphaCrypt en de Smartcard aanwezig waren de eerste 2 opnames TOTAAL NIET te bekijken en de 3-de natuurlijk wel.

Bij opname zonder de AlphaCrypt of zonder de Smartcard waren de eerste 2 opnames te bekijken en ook te copieren naar een Ongecodeerde copie. De opnames vertonen wel willekeurige drop-outs en bij het springen door de opname krijg je spontane freezes. Er zit geen systeem in de drop-outs en ze verschijnen ook niet altijd op dezelfde plaatsen.

 

Er is dus zeker een verband met de CA module en het niet goed verwerken van de coderingsdata. Begin echter door de bomen het bos niet meer te zien.

 

Ik zal proberen nog eens een berichtje naar TopField NL te sturen. Mijn laatste bericht van afgelopen weekend is echter nog niet beantwoord. Anders bel ik volgende week nog eens om te informeren en misschien een technische man aan de lijn te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk het zijn toch de zelfde verschijnselen als bij de Satontvanger

 

 

PS waar blijft je pm

Mvrgr Sigma

DM8000HD-PVR/DvD_DM7020HD-V2_DM800Se-V2_DM525

Harddisk Samsung 2TB__Tuner A :draaibaar Tuner B :vast Tuner C Tuner D

Vantage 8000 S TWIN HDTV PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Kijk het zijn toch de zelfde verschijnselen als bij de Satontvanger


Bedoel je jouw satontvanger en AlphaCrypt kaart? Of welke andere configuratie?

Toch moet er een link zijn met de toegepaste codering van TVHome. Want anders was er in Duitsland al veel eerder "rep en roer" geweest. Daar wordt de 5200PVRc, volgens de woorden van Mascom, al langer ingezet met de AlphaCrypt en dat zonder problemen...?!?!?!
Link naar reactie
Delen op andere sites

de mijne met een Aston/Dragon module

 

en ja ik ben het met je ééns wat betreft in Duitsland

heb daar ook niets gelezen over dit probleem

 

het blijft vreemd

Mvrgr Sigma

DM8000HD-PVR/DvD_DM7020HD-V2_DM800Se-V2_DM525

Harddisk Samsung 2TB__Tuner A :draaibaar Tuner B :vast Tuner C Tuner D

Vantage 8000 S TWIN HDTV PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermoedelijk een timings probleem.

Bij een ECM of een EMM request van tuner 1 moet tuner 2 even wachten, dit zou net de hik kunnen zijn om dropouts te krijgen.

Dit zou bv kunnen komen door een kleine tijds afwijking tussen de TVHome beeldstream en decoderingsstream, of door de afwijkende camkey van de smartcard die er dan net iets te lang over doet om te decodeer sleutel naar de ontvanger terug te zenden.

Om zeker te zijn moet je met een season2 het verkeer bekijken/loggen tussen de ontvanger en de kaart.

Speur ze...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Voor iedereen die wil meedenken hierbij mijn bevindingen met enige testjes

 

Toen ik de topfield net had kon je wel opnames maken met de tweede tuner. Als je die dan afspeelde zag je dezelfde haperingen als die je nu ziet bij het afspelen van opnames die zonder cam gemaakt zijn.

 

Het lijk er bijna op dat door de aanwezigheid van de cam het signaal nu verminkt op schijf komt te staan, en daarom later niet meer gedecodeerd kan worden.

 

Wat we ook nog kunnen testen is opnemen zonder cam, en dan de opname afspelen met getrokken antennekabel. Als namelijk één van de tuners steeds probeert contact te maken met de cam om te kunnen decoderen, dan zou dat de haperingen kunnen verklaren. Als de tuner geen signaal binnen krijgt kan dat niet gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Om zeker te zijn moet je met een season2 het verkeer bekijken/loggen tussen de ontvanger en de kaart.
Speur ze...


Jij lijkt er "meer van te weten".... weet je ook iets van die Regiokey van TVHome? En waar we hier meer over kunnen vinden?
Wat is een "season2"?

Zoals je misschien kunt lezen hebben we meer dan alleen af en toe drop-outs. Heb je hiervoor nog tips/aanwijzingen?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Wat we ook nog kunnen testen is opnemen zonder cam, en dan de opname afspelen met getrokken antennekabel. Als namelijk één van de tuners steeds probeert contact te maken met de cam om te kunnen decoderen, dan zou dat de haperingen kunnen verklaren. Als de tuner geen signaal binnen krijgt kan dat niet gebeuren.


Dit heb ik in mijn eerste serie testen ook al geprobeerd. Na opnames zonder tunerlus en zonder CAM heb ik eerst de antennekabel geheel verwijderd. Toen zaten er dus ook drop-outs in. Het afspelen met vervolgens de antennekabel er weer in gaf geen verschil: ook drop-outs dus.
Link naar reactie
Delen op andere sites

PVe,

TVHome werkt niet met een regio key.

Maar wel met aangepaste Camkey, ik weet alleen nog niet of deze berekend word, of in de firmware van de ontvanger verwerkt zit.

Ik krijg deze week nog een originele ontvanger, en dan kan ik dit gaan uitzoeken.

Wat ik wel reeds weet is dat een camkey bestaande uit 64 bytes allemaal de waardes 00 mogen hebben, dan gaat decoderen ook goed.

Indien ik de Irdeto2 camkey van bv een magic cam zou aanpassen deze ook gewoon zou moeten werken in de Topfield.

Heb alleen nog geen cas2/3 magic cam en Topfield, komt nog.

 

ps:een season2 is een print die je in de cam steekt, en aan de andere kant steek je dan je smartcard, ook zit aan deze print een rs232 die weer in de pc gaat, en dan met bv het programma wallbanger kan je het verkeer tussen de kaart en de cam monitoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben als nieuwe gebruiker blij dat ik dit forum op tijd heb gevonden. Ik stond op het punt om een Topfield 5200PVRc te kopen nadat ik van een dealer het antwoord kreeg dat de Topfield 5200PVRc+Alphacrypt 3.05 goed werkte voor een TVhome abonnee. Uit de antwoorden die ik op dit forum heb gelezen blijkt dat dit niet het geval is. Misschien dat het kijken naar de zenders geen problemen oplevert maar het opnemen van programma's kennelijk wel. Ik ben van mening dat de Nederlandse importeur bij het op de markt brengen van dit apparaat onvoldoende onderzoek heeft gedaan of het apparaat daar geschikt voor is. Zowel de importeur als dealers moeten inmiddels weten dat er flinke problemen met de 5200 zijn. Toch blijft het apparaat in de verkoop zonder dat er momenteel een oplossing voorhanden is. Eventuele kopers zullen waarschijnlijk geen beroep kunnen doen op de garantieregeling omdat er aan de Topfield zelf niets mankeert. Het apparaat functioneert in Duitsland namelijk zonder problemen. Ik denk wel dat kopers die op de Nederlandse markt een Topfield 5200PVRc hebben gekocht een beroep kunnen doen op het conformiteitsbeginsel uit het Burgerlijk Wetboek. Het is mogelijk dat de Nederlandse importeur op de achtergrond hard werkt aan een oplossing en dat kopers daar vertrouwen in hebben. Ik zal in ieder geval dit forum met belangstelling blijven volgen. Indien de problemen opgelost worden ben ik nog steeds in de markt voor een goed werkende versie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik zag zojuist op de i-topfield site dat er voor de TF5100PVRc op 15 maart 2006 een nieuwe firmware is uitgebracht. De TF5100PVRc is het (Finse?) broertje/zusje van de (Duitse?) TF5200PVRc voor zover ik het goed begrepen heb. Hebben de bezitters van de TF5200PVRc al gehoord of er ook een nieuwe firmware voor de TF5200PVRc op komst is? Op de i-topfield site kan ik hierover geen informatie vinden. Ik zie geen verschillen in de specificaties van beide apparaten, dus zou je verwachten dat men voor de TF5200PVRc ook een nieuwe firmware uitbrengt. In hoeverre zou trouwens de TF5100PVRc firmware op een TF5200PVRc te gebruiken zijn?

 

Heeft ondertussen al iemand wat gehoord van Topfield Nederland over het fixen van de bekende problemen of zijn ze hier helemaal mee gestopt na de geruchten over het aanpassen van de Irdeto 2 codering?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...