Ga naar inhoud

[dm-7020s] hoe de man-pages op db krijgen ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik wil graag de man pages op mijn dm7020 hebben echter ik kan nergens het programma vinden. Weet iemand waar ik deze kan vinden?

Groet, Marc

Geplaatst:

Linux kenners weten dat dit de hulp functie is onder de console. Als je in een telnet sessie zit kun je intikken "man <commando>" en je krijgt de hulp van die commando's met al zijn schakel optie's.

Wat ik vergeten was te vertellen ik draai Gemini 2.40

Geplaatst:

Marc,

Ik denk dat de hoeveelheid data voor de man pages wat veel is voor een normale image. Daarom zal het er niet inzitten. Laat staan dat het bestaat. Ik heb het nog nooit gezien voor de dreambox. De dreambox maakt gebruikt van BusyBox. Documentatie hiervan kun je op: http://www.busybox.net/downloads/BusyBox.html Verder is dus forum een goede plaats om uit te zoeken hoe bepaalde features werken.

Net te laat ...

Greetz, Tuxxie

GigaBlue UHD UE 4K, Visiosat schotel, ASTRA 1, ASTRA 2, ASTRA 3 en Hotbird.
Opnames op Debian 9 DIY NAS server, 4TByte RAID1

Geplaatst:

Als linuxkenner kun je weten dat het er niet 'op kunt zetten', het moet met de image (of afzonderlijke packages) meegeleverd en meegecompileerd worden.

De man-package (ik neem aan dat je dat bedoelt) zit standaard niet in een image om ruimte te besparen

Wat in veel gevallen ook te gebruiken is is:

<commando> --help

daarmee krijg je in veel gevallen syntax-info

Geplaatst:

Als iemand ooit nog een package van man heeft hou ik me aanbevolen.

Misschien ga ik hem zelf wel een keer op gemini compileren.

Geplaatst:

De man pages zelf kun je van een andere Linux-machines kopiëren.

Maar inderdaad, het man commando zelf is niet aanwezig.

Dat zal iemand moeten compileren voor de Dreambox.

Zelf log ik doorgaans vanaf een Linux/FreeBSD machine in, en gebruik ik in een ander terminalvenster de manpages op de host-machine.

Waar je wel op moet letten, is dat de commando's in Busybox vaak net iets andere switches hebben dan de versies op een volledige Linux-versie.

Greetz, Lion.

Geplaatst:

Ik begrijp dat switches en de werking van comandos anders kunnen zijn en dus moet ik de pages ook aanpassen. dat is ook het meeste werk, Het compileren van een programma valt over het algemeen wel me.

Bedankt voor de info.

Geplaatst:

tja met embedded software wordt vaak voor busybox gekozen (routers, entertainment electronica zoals je db, enz).

Dat is ene logische keus, namelijk ruimte besparen.

Wanneer je dan manpages erbij in gaat zetten ondermijn je je eigen doel.

Toch zie je steeds meer embedded software toepassingen dus het lijkt me dat ze daar in de toekomst ook wel wat op zullen bedenken (of misschien is er wel een alternatief)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen