Ga naar inhoud


hoe wachtwoord en naam van "root" veranderen ?


Gast

Aanbevolen berichten

Help kan me iemand me uitleggen , hoe ik user (Standaard) root en password (standaard)dream kan veranderen van mijn dreambox s7020.

Bij voorbaat hartelijk bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites


"root" als user kan NIET gewist noch gewijzigd worden, aangezien dit het standaard administrator account is op unix. Je kan dus wél nieuwe users aanmaken, en het paswoord wijzigen, ook van root.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maak een telnet verbinding met je dreambox. log in als root.

Type nu het commando 'adduser úsername'

Username is hier de naam van de user die je wilt toevoegen.

Meteen hierna kan je het wachtwoord invullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Powerbooky

 

Vergeten te vertellen, als je je root uit sluit loopt je het gevaar dat het e.e.a. straks niet meer werkt. Root heeft namelijk de hoogste rechten. en met een user heb je niet genoeg rechten om de root weer te activeren. (mits je een tweede 'root' user aanmaakt) Al bij al niet verstandig dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

maar de foutmelding die jij krijgt is omdat je waarschijnlijk niet het commando gaf vanuit de root

En hoe bedoel je dat? Na het inloggen per telnet zit ik daar toch al? Of moet ik nog een extra commando geven?


Citaat:

Vergeten te vertellen, als je je root uit sluit loopt je het gevaar dat het e.e.a. straks niet meer werkt.

Root hoeft ook helemaal niet uitgeschakeld te worden. Ik zou enkel willen dat er een aparte usernaam en passwoord op het webinterface toegang heeft, zodat het minder makkelijk is voor ongenodigden om in te loggen vanaf het internet.
Binnen Apache servers is "root" ook gewoonlijk uitgesloten om in te kunnen loggen op de webinterface.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Root hoeft ook helemaal niet uitgeschakeld te worden. Ik zou enkel willen dat er een aparte usernaam en passwoord op het webinterface toegang heeft, zodat het minder makkelijk is voor ongenodigden om in te loggen vanaf het internet.


password en poortnr. veranderen lijkt mij genoeg.

GREETZZ.HOBSAT
--------------------
oost west, mij best.
Xtrend ET8000 3x DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...