Ga naar inhoud


aansluiting 2 ontvanger op een schotel/kop


Gast adi

Aanbevolen berichten

Mijn collega vertelde dat hij twee ontvangers via een kabel op de lnb/schotel heeft aangesloten. Deze kabel heeft ie gesplits net voor de ontvangers en deze op beide tuners aangesloten.

 

Het blijkt dat ie alle zenders appart op elke ontvanger kan bekijken zonder problemen. Hij vroeg zich af waarom er dan dubbele koppen ed verkocht worden het blijkt prima te werken zo.

 

Mijn vraag is het slecht voor de ontvangers (die beide op dezelfde kabel een signaal naar de kop sturen)?

 

Behoud men dezelfde ontvangst kwaliteit? Of waarom is het beter om toch twee koppen te gebruiken.

 

Voor de volledigheid. Hij kan alle zenders onafhankelijke van elkaar tegelijkertijd ontvangen op beide ontvangers.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is mogelijk met het UNICABLE systeem, niet met een standaard Universele LNB. 1 Decoder heeft de overhand en bepaald van welke transponder het signaal komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Biggie aangeeft kan dat met een Unicable systeem maar dit vereist een speciale LNB en ontvangers die Unicable geschikt zijn. Bij dit systeem wordt eigenlijk een deel van de ontvanger naar de LNB verplaatst, daar wordt de transponder geselecteerd waarop de ontvanger kijken wil en die wordt dan omgezet naar een vaste frequentie die de ontvanger dan oppikt. Zo kunnen er vier ontvangers hun eigen frequentie van de LNB krijgen. De commando's op welke transponder de LNB af moet stemmen geeft de ontvanger via een uitgebreid DiSEqC protocol. Bij dit systeem kunnen de ontvangers via een gewone sat splitter gekoppeld worden of kan van de doorlusmogelijkheid gebruik gemaakt worden zonder de beperkingen van het oude doorlus en splitter systeem, maar wel met het bijbehorende signaalverlies natuurlijk. Dit systeem is dus niet voor "gewone" ontvangers beschikbaar.

 

Maar vraag je collega even wat voor merk en type ontvanger hij heeft, dan weten we waar het over gaat.

 

Niet dat ik aan de laatste zin uit je post twijfel, maar ik merk wel vaker dat het begrip "alle zenders" die kanalen omvat waar men altijd naar kijkt. Iemand die alleen naar de Nederlandse en een paar Duitse kanalen kijkt kan met een simpele splitter het idee krijgen dat hij alle zenders op beide ontvangers kan krijgen omdat verreweg de meeste daarvan in de bovenband horizontaal gepolariseerd zitten.

Van het Canaal Digitaal basispakket vallen ook alle belangrijke kanalen in deze groep, kanalen als VH1, Base, MTV2, classic, MTVhits, Mezzo en BBCprime vallen erbuiten.

 

Albert_H.

 

ps. Er is op het net een mooie PDF te vinden met een prartijktest van dit

unicable systeem uit een Hopperguide. Even een google op Unicable en hij is

zo gevonden.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb pas 2 decoders aangesloten met de antenne kabel gesplitst aangezien ik geen twin lnb had. de nederlandse zenders werken goed en onafhankelijk van elkaar. Zolang je maar op dezelfde polarisatie blijft. Netter blijft natuurlijk om een twin lnb te monteren met 2 kabels......

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...