Ga naar inhoud


gierend geluid motor 13V=


opzolder

Aanbevolen berichten

De electromotor van mijn Lego-trein uit de 70-er jaren maakt sinds gisteren een gierend geluid en ook het toerental is lager geworden. Het betreft een 13V motor op gelijkspanning, waarvan het toerental afhankelijk is van de aangeboden spanning (0-12V). Waar moet ik de oorzaak zoeken? Versleten lagering of zijn het per definitie de koolborstels? Iemand tips om dit motortje op een niet-destructieve manier te openen?

Groeten van de zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Als de motor draait moet je eens kijken of er een vonkenregen bij de koolborstels te zien zijn.zo ja dan zijn het de koolborstels (als ze erin zitten, want ik heb geen treintjes). Ook zou je kunnen voelen of de motor geen axiale speling heeft. In beide gevallen moet je de motor uit elkaar halen. Of de motor heeft een verwisselbare koolborstel maar in die grootte lijkt me dat onwaarschijnlijk.

 

Maar tis bijna zeker de koolborstels als hij ook al vanaf de 70er jaren rondjes rijd zonder dat deze ooit eens vervangen zijn.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt mooi, want zover ik gezien heb wordt demonteren al snel slopen. Wat bedoel je precies met askant? Gewoon bij de as, of speciaal aan de kant waar het aandrijfwieltje gemonteerd is (= aan het andere uiteinde van de as dan waar de koolborstels zitten)?

Groeten van de zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de adviezen. Het druppeltje olie deed wonderen. De koolborstels bleken van buitenaf benaderbaar, maar die zijn dusdanig overgedimensioneerd dat die nog wel 50 jaar meekunnen. Wel merkbare axiale speling. Maar voor nu was smeren de oplossing.

Groeten van de zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...