Ga naar inhoud


RTL helemaal in Breedbeeld


Bink

Aanbevolen berichten

Ja, ik zou het ook geweldig vinden als de grote zenders met HDTV zouden beginnen, maar ik vind dit al een goede stap in de richting.

Ik hoop wel dat de bitrate wat omhoog gaat, dat RTL daar in wil inversteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 156
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Citaat:
Citaat:

Ik hoop wel dat de bitrate wat omhoog gaat, dat RTL daar in wil inversteren.


Daar is CDS verantwoordelijk voor.


Ik denk dat RTL daar zelf verantwoordelijk voor is. De transponder 12.343 is immers de uplink voor de kabelbedrijven, dus het enige distributiekanaal van RTL Nederland. Als RTL wil dat de bitrate omhoog moet dan zal CD voor 1 zender een ander plekje moeten vinden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
De transponder 12.343 is immers de uplink voor de kabelbedrijven, dus het enige distributiekanaal van RTL Nederland.

Een technisch medewerker van @home meldt op het forum van @Home digitale TV dat zij het signaal rechtstreeks uit Hilversum krijgen en vanaf januari de bitrate van de RTL zenders gaan verhogen. Het lijkt er dus op dat de kabelmaatschappijen niet meer afhankelijk zijn van de satelliet voor de ontvangst van de RTL zenders.

Dit is de reactie van de @home medewerker:
Citaat:
De breedbeeld versie wordt niet via satelliet aangeboden, maar rechtstreeks vanuit Hvs naar de kabelaars. de bitrate zal daarbij ook worden verhoogd.

Dat de breedbeeld versie niet via satelliet wordt aangeboden lijkt me wel een beetje vreemd.
Er kijken immers genoeg mensen via CDS naar de RTL zenders.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Dat de breedbeeld versie niet via satelliet wordt aangeboden lijkt me wel een beetje vreemd.
Er kijken immers genoeg mensen via CDS naar de RTL zenders.


Ik denk dat dat ook een beetje een verdraaing van de werkelijkheid is om de satelliet-versie in een slecht daglicht te stellen. Mijns inziens wordt er hier bedoeld dat TV-Home niet meer het signaal van RTL via de satelliet op de digitale kabel gaat zetten maar gewoon via een glasvezelverbinding uit Hilversum.

Er is natuurlijk vanuit het oogpunt van bitrate en beeldkwaliteit geen enkele reden voor Canal Digitaal om het breedbeeldsignaal niet via de satelliet uit te zenden: de resolutie en dus de bitrate verandert totaal niet bij een anamorphische uitzending. Zou het werkelijk zo zijn dat Canal Digitaal geen breedbeeld krijgt van RTL dan kun je er vergif op innemen dat RTL het op een akkoordje gegooid heeft met de kabelmaatschappijen om de weinig succesvolle digitale kabelpakketten een oneerlijk voordeel te bieden. Zou dat het geval zijn dan zou ik als CDS naar de rechter stappen, of de RTL zenders gewoon uit het pakket knikkeren in het uiterste geval...

Dat gezemel over bitrate begint bijna een beetje een marketingitem te worden trouwens, en klaarblijkelijk trappen veel mensen daar ook nog in...

DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even ter aanvulling: ik heb even een mailtje gestuurd naar info@rtl.nl met de vraag of de breedbeeldversie van RTL ook voor satellietkijkers beschikbaar komt, zoals ik zelf overigens wel verwacht.

DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Een technisch medewerker van @home meldt op het forum van @Home digitale TV dat zij het signaal rechtstreeks uit Hilversum krijgen en vanaf januari de bitrate van de RTL zenders gaan verhogen. Het lijkt er dus op dat de kabelmaatschappijen niet meer afhankelijk zijn van de satelliet voor de ontvangst van de RTL zenders.


Ik dacht dat RTL helemaal niet uit mag zenden in Nederland?? Hoe ze uitzenden zal de mediawet een worst zijn, of het nu via glas, koper of door de lucht gaat, het mag in ieder geval niet uit Nederland komen. Het wordt eerst vanuit Hilversum getransporteerd naar Luxemburg. Het signaal moet toch uit Luxemburg komen?? Dit om de Nederlandse mediawet te omzeilen.

Kan natuurlijk ook zo zijn dat ze via dezelfde glasvezelleiding een retourkanaal hebben en het alsnog via glasvezel aanbieden, maar dat lijkt me heel sterk.

Ook het verhaal dat RTL het breedbeeldsignaal alleen aan de kabelaars aanbiedt lijkt me een broodje aap van die anonieme Essentmedewerker.

Ik weet nog wel dat Yorin RTL 7 werd. Toen moest er ook van transponder gewisseld worden om niet vanuit Hilversum (Uplink Nederhorst den Berg 12.574) uit te zenden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Mijns inziens wordt er hier bedoeld dat TV-Home niet meer het signaal van RTL via de satelliet op de digitale kabel gaat zetten maar gewoon via een glasvezelverbinding uit Hilversum.

Het lijkt mij ook dat er bedoeld wordt dat Essent niet meer het signaal via de satelliet maar via glasvezel uit Hilversum of Luxemburg binnen krijgt.
Denk dat de zin een beetje raar geformuleerd is en daardoor lijkt dat RTL niet via de satelliet in breedbeeld beschikbaar komt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Ik dacht dat RTL helemaal niet uit mag zenden in Nederland?? Hoe ze uitzenden zal de mediawet een worst zijn, of het nu via glas, koper of door de lucht gaat, het mag in ieder geval niet uit Nederland komen.

Het kan best zijn dat het via glasvezel rechtstreeks uit Luxemburg komt.
HD1 NL wordt ook via glasvezel vanuit Belgie naar Essent toegestuurd, dan zal het ook wel mogelijk zijn om RTL via glasvezel vanuit Luxemburg te ontvangen.
RTL zal het vast wel goed geregeld hebben want ze doen er alles aan om niet onder de Nederlandse mediawet te vallen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ook het verhaal dat RTL het breedbeeldsignaal alleen aan de kabelaars aanbiedt lijkt me een broodje aap van die anonieme Essentmedewerker.


Ik weet het niet... Het is algemeen bekend dat satelliet door de Nederlandse zenders niet als serieus wordt gezien, toch? Ondanks dat de meeste digitale kijkers naar de satelliet kijken.

Daarnaast wordt satelliet vooral voor aanvoer naar (analoge) kabel gebruikt, misschien is het wel de bedoeling dat het alleen digitaal beschikbaar komt en dan moeten ze dubbele plekken op de satelliet gaan huren.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:


Daarnaast wordt satelliet vooral voor aanvoer naar (analoge) kabel gebruikt, misschien is het wel de bedoeling dat het alleen digitaal beschikbaar komt en dan moeten ze dubbele plekken op de satelliet gaan huren.


Dat lijkt me niet, dan moeten de kabelaars voor het 4:3 signaal maar een kopstation-receiver aanschaffen die 16:9 kan omzetten naar 4:3. Het kan toch onmogelijk zo zijn dat Canal Digitaal kijkers worden benadeeld omdat hun signaal vanwege de analoge kabelkijkers in 4:3 uitgezonden zou worden... Als dat de denkwijze zou zijn van RTL dan zou ik als CDS echt niet schromen de kanalen uit mijn pakket te knikkeren. Datzelfde CDS heeft notabene al die jaren de distributie naar de kabelnetten verzorgd voor RTL en zou dan zo door RTL op een achterstand gezet worden? Dat zou pas echt een grof schandaal zijn.

DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop het niet, maar je hoeft er ook niet vreemd van op te kijken als de kabelaars straks de RTL kanalen met een flink hogere bitrate gaan doorgeven dan CDS. Essent en Caiway geven nu ook al Nederland 1,2 en 3 via een rechtstreekse glasvezel verbinding een stuk beter door dan CDS. Ook een recente test van de consumentenbond heeft aangetoond dat deze kabelaars beduidend hoger zitten met de bitrate tenopzichte van CDS.

Van de andere kabelaars weet ik het niet.

Maar als ditzelfde gaat gebeuren met de RTL zenders moet CDS toch wel echt snel iets gaan doen inzake kwaliteitsverbetering. Anders gaan ze straks voor de belangrijkste zenders een mindere beeldkwaliteit bieden dan de digitale kabel en dat zou ik erg jammer vinden.

Ik ben het overigens niet eens met degene die roept dat dat gezemel over bitrates een soort marketing geroep aan het worden is.

Het is broodnodig om daarnaar te blijven kijken in het belang van de consument.

Met analoge televisie speelde heel deze discussie niet want er was geen compressie. Ik heb twee winkeliers gesproken die vroeger voor het tonen van hun 50 inch en groter plasmatelevisies een satelietontvanger gebruikten om de Nederlandse kanalen te tonen. Nu zijn ze beiden over naar Caiway omdat deze voor de publieken een veel mooier beeld aanbieden. Dat hebben die winkeliers dus zelf geconstateerd.Stel je voor dat dit nu ook gaat gebeuren met de RTL zenders. Tenslotte geven de winkeliers ook adviezen aan de kritische consument.

Dus in het eigen belang van CDS moeten ze meer aan de kwaliteit gaan werken, willen ze er nieuwe klanten bijwerven op kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...