Ga naar inhoud


draaibaar


Gast

Aanbevolen berichten

Prutsie erg bedankt, ga "even" aan de slag, wat kan ik beter kopen zo'n Jaeger h to h polarmount met motor of een actuator.<BR>verdere tips altijd welkom.<P>bob<BR> <P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ben bezig om mijn schotel draaibaar te maken hoe stel ik een schotel het beste af, ik heb geen apparatuut op zo'n beeper na.<BR>plat dak en zo'n tegel standaard en een 88 cm met alps lnb.<P>bob<P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn diverse faq's hierover. waar te vinden ? 'k weetooknie, dus even in't kort.<BR>Nodig: 1 schotel op polarmount.<BR>1 analoge ontvanger<BR>1 metertje (liefst zo'n analoog ding)<BR>Nu heb je 3 sat's nodig met een transponder als mogelijk op dezelfde freq. met dezelfde polarisatie, dit is erg gemakkelijk. 3 verschillende freq.s ook mogelijk. stel deze in in je analoge doosje. neem voor deze sats een beetje sterke, bv astra 2 als meest oostelijke, thor 0.8 west (erg gemakkelijk) als middelste, en een sat verweg west.<BR>zet nu je schotel op compas zuid, zodat je schotel "horizontaal" staat. dwz. de twee armen naar je lnb met waterpas erop horizontaal. zoek nu Thor op, hardste signaal. zet de schotel vast op de mast. dit was het gemakkelijkste deel, nu moet je de polaire baan gaan afstellen, dwz. elevatie, en inclinatie. richt je schotel op bv astra 2 en stel mbv. de bouten af op max. signaal. ga nu weer naar thor, en stel weer af op max signaal, ga nu naar de meest westelijke sat, en stel weer af op max signaal. deze stappen herhalen totdat je op al deze sats. perfect signaal hebt. dit kan (zeker de eerste keer) een tijdrovend karweitje zijn. als je dit voor elkaar hebt, de motor pas vastzetten.<BR>That's all.<BR>Neem voor het uitrichten echt rustig de tijd, en zorg ervoor dat je schotel oerend vast staat, niets is sacharijniger dan na een beetje wind weer het dak op te moeten.<BR>succes<BR>prutsie.<BR><P>------------------<BR>

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loop even langs de hardware sectie, daar komen zulke onderwerpen vrij regelmatig voorbij.<BR>Ik heb het idee dat prutsie het hier niet heeft over een actuator of een jaeger, maar eerder over een schotel met een draai inrichting eraan vast, zoals dat ook het geval is bij mijn gregorian schotel.<BR><P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een analoog tunertje hebt kun je een draaibaar systeem heel goed op de volgende manier uitrichten. Draai je schotel op 0 graden (dit is het hoogste punt) stem je tuner af op TV4 Zweden 12.092V, zoek dit signaal nu op door de mast met schotel en al te draaien in de juiste positie en door eveneens de schotel van boven naar beneden te bewegen tot je maximaal signaal hebt.<BR>succes<P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een motor die wordt aangestuurd door een positioner (merk Pace msp995) een foto van een vergelijkbare motor vind je op de 1 na laatste bladzijde van de V******a S******e gids in een advertentie. Als je zo'n motor in een mast plaatst dan zie je dat de motor schuin omhoog kijkt. Deze elevatie is ook aan te passen, als je op de manier werkt zoals ik hierboven beschreef en je begint bij TV-4 dan draai je de schotel eerst naar bv 13 graden oost, als de hotbird dan goed kan ontvangen ga je telkens verder, merk je dat de schotel bij de astra niet goed meer staat afgesteld dan kijk je of de schotel hoger of juist iets lager moet worden gericht. Vaak kun je door voorzichtig te buigen al zien of je iets omhoog of omlaag moet. Als de schotel iets lager of hoger moet, dan doe je dat met motor en al. Je moet terwijl je hier mee klooit natuurlijk wel konstant op een draagbaar tv'tje kunnen blijven kijken.<BR>succes.<P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is je schotel .<BR>Als die 1 meter of groot is neem geen jaeger .<BR>Neem dan een losse mount met 16 of 18 inch motor. Afstellen van jaeger met vaste mount is erg moelijk maar een losse mount is zo afgesteld.<P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

verschil zit 'm in de lengte en meestal zijn de langere ook robuuster. Met een langere actuator kun je, je schotel over een grotere hoek verdraaien. <P>Met geheel vrij uitzicht is 12" wel wat weinig.

Echostar LT8700, Topfield 5000PVR en Dreambox 800HD via multiswitch op een draaibare Echostar 120cm en vaste Visiosat tri-sat schotel met Invacom en Smart LNBs

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prutsie, fout of vergissing? Om de azimuth van de polar mount op het exacte zuiden uit te richten zou je in Nederland Sirus en niet Thor moeten gebruiken. Als je dat hebt gedaan is het ook voorbaarig de mount gelijk goed vast te zetten. Je moet dan de azimuth nog fijn afstellen, want als de azimuth niet klopt, krijg je nooit een goed resultaat over een grotere draaihoek <P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat houdt dat simpel gezegd voor mij in, ik wil zatrerdag het dak op gaan opm e.e.a. te plaatsen en afstellen dus.....wat wordt het en hoe te beginnen.<P><BR>bob<P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Derrick bedoeld dat je niet moet denken dat het zuiden 0 graden is, in Nederland is rond de 5-7 graden oosterlengte het preciese zuiden (ligt eraan waar je woont). Dus op de Sirius satelliet staat de schotel het hoogst uitgericht vandaar dat je heel goed TV-4 op de Sirius kan nemen om je schotel op het zuiden uit te richten, je motor moet op de sirius gericht op 0 graden staan.<P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...