Ga naar inhoud


DAB <=> DVB-T


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Ik heb een DAB Radio van Pure thuis en een DAB autoradio van Blaupunkt de Woodstock 54. Ik merk dat hier in Groningen de NL Dab nog steeds niet werkt, wat iedereen al wist. Wat ik wil weten is of DVB-T eigenlijk qua concept hetzelfde is als DAB alleen met dat verschil dat het voor TV is en DAB voor radio. Zo ja, wanneer de KPN alle digitale TV heeft uitgerold zal er dan ook automatisch DAB in Groningen te ontvangen zijn? Ik geniet nu van de duitse zenders in DAB kwaliteit maar wil ook zo graag gewekt worden met de NL zenders in DAB.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee en ja, het principe is het hetzelfde, maar het ligt gewoon aan de aanbieder, en er wordt momenteel verdacht weinig over gesproken. Dus ik denk niet dat er qua DAB gelijk iets verbeterd.

 

Feit blijft wel dat de (analoge TV) zenders vrij komen die eventueel ook gebruikt kunnen worden om de DAB dekking uit te breiden. Maar op dit moment is DVB-T hetgeen waar de aandacht naar uit gaat.

 

Blijkbaar ben ik toch niet de enige met een Woodstock DAB 54. Toen ik hem in april 2004 bestelde was ik volgens de verkoper een van de allereerste in Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het westen werkt DAB prima in de auto echter helaas alleen de publieken meestal heb ik de top2000 op staan wordt aldoor herhaald.

Het is wachten op de commercielen, systeem opzich is niets mis mee werkt lekker robust en betrouwbaar.

 

Richard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verspreidingsgebied van DAB is niet precies gelijk aan dat van DVB-T.

 

Ik heb hier de mazzel dat ik ze beiden kan ontvangen.

 

 

DAB is inderdaad prima, Nooit storing of andere ellende.

En inderdaad leuk om te hebben als 1 van de eersten.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Feit blijft wel dat de (analoge TV) zenders vrij komen die eventueel ook gebruikt kunnen worden om de DAB dekking uit te breiden.

Lijkt me van niet, DAB kan niet via bestaande (analoge) TV zenders worden uitgezonden. Voor DAB wordt trouwens ook de L-Band gebruikt. Althans in Duitsland is dat zo. Vooral voor stedelijke dekking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...