Ga naar inhoud


Discovery HD komt naar Nederland.


Gast

Aanbevolen berichten

Citaat:
Ging dat niet over wat de analoge uitgang produceert?

Als ik een opgenomen MPEG2 stream van satelliet op de PC bekijk staat er toch echt 576 pixels hoog bij de eigenschappen..


Al heb je een DVI uitgang, dan is de resolutie volgens mij niet in eens een emmer lijnen hoger. Alleen heb je winst omdat je geen verliezen hebt om het naar analoog om te zetten en dan weer door het scherm digitaal (wat de meeste schermen doen). 2 stappen minder en minder kabelverliezen, daar zit de winst.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Citaat:
Citaat:
Ging dat niet over wat de analoge uitgang produceert?

Als ik een opgenomen MPEG2 stream van satelliet op de PC bekijk staat er toch echt 576 pixels hoog bij de eigenschappen..


Al heb je een DVI uitgang, dan is de resolutie volgens mij niet in eens een emmer lijnen hoger. Alleen heb je winst omdat je geen verliezen hebt om het naar analoog om te zetten en dan weer door het scherm digitaal (wat de meeste schermen doen). 2 stappen minder en minder kabelverliezen, daar zit de winst.

En als alles goed in elkaar zit heb je ook geen overscan, die je wel bijna altijd bij dat analoge gedoe hebt.

Helaas kennen veel digitale televisies bij digitale aansturing nog overscan.. Een doodzonde. Overscan is niets anders dan lijnen wegdonderen. En vervolgens de televisie niet meer in native resolutie laten werken. Argl.

Daar heeft mijn monitor gelukkig geen last van.. Dus ik win wel wat t.o.v. jouw TV, en niet alleen omdat ik hem digitaal aanstuur, ook omdat ik niet aan overscan doe.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Hoe kom je dan aan die 500?

Is dat wat er overblijft na deinterlacing? Of overlappen de 576 aanwezige lijnen? Of blijft dat over na overscan? Of een combinatie van dit alles?


Ik denk dat-ie in de war is met "effectectieve HORIZONTALE resolutie" van "vroeger" (oftewel, analoge TV met inderdaad VHS enzo).

Analoge TV signalen hebben in het horizontale vlak geen vaste resolutie. Het aantal keer dat je van een volledig zwarte pixel naar een volledig witte pixel kunt omschakelen, wordt bepaald door de kwaliteit van de gebruikte electronica en de bandbreedte waar het signaal doorheen moet. Op het moment dat het signaal uit de camera komt (PAL B/G) zijn er iets van 850 wisselingen (een soort virtuele pixels) mogelijk, maar dat aantal wordt beperkt doordat de bandbreedte beperkt wordt tot 5.5 Mhz. De "pixels" worden hierdoor enigszins langgerekt. Als je dit signaal op een videorecorder gaat opnemen, dan wordt de bandbreedte nog verder beperkt (tot in het geval van VHS ongeveer de helft!) omdat de gebruikte techniek niet meer bandbreedte kwijt kan op de tape. Hierdoor wordt het aantal vertikale lijnen niet anders, dat blijft 576, anders kan de TV er niet op synchroniseren en/of mis je een stuk beeld. Het aantal mogelijke virtuele pixels wordt wel gehalveerd. Dit aantal virtuele pixels zou je ook als vertikale lijnen kunnen zien (op alle horizontale lijnen tegelijk) en dat aantal is inderdaad variabel, afhankelijk van de gebruikte kwaliteit, techniek en bandbreedte.

Dit is een bekend misverstand waar veel mensen intuinen. Door dit ook "lijnen" te noemen (terwijl het alleen iets virtueels is) wordt het niet echt duidelijker, moet ik ook zeggen.

Anyway, dit heeft dus niks maar dan ook niks met digitale technieken als MPEG te maken. Het aantal pixels in horizontale en vertikale richting is gewoon een hard aantal.

De enige reden waarom zoiets gemeld zou kunnen worden in de specs van een digitale ontvanger, is om aan te geven wat de kwaliteit van z'n analoge (scart) deel is. Ik zou overigens niet met minder dan de volle 720 pixels genoegen nemen (in RGB mode).

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Afwijkingen mogen natuurlijk, dit heb ik echt niet verzonnen hoor. Morgen geef ik het artikel en het tijdschrijft. Ligt thuis. Ook niet elke BMW M3 rijdt even hard, en niet elke cylinder van de 6 geeft evenveel compressie, maar wel ongeveer natuurlijk. Het gaat om serie productie, daarbij zijn afwijkingen heel normaal, gewoon toleranties. Het mag er ook iets boven zitten, echt mooie spelers persen er nog wat extra lijnen uit. Staat ook o.a. in hetzelfde artikel.


Weer die analoge gedachtengang...

1 = 1 en 720 = 720, 721 != 720 in digitale systemen.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals, al deze informatie komt uit een blad over de introductie van DVD en daar wordt de 500 lijnen en de 10% tolerantie met name genoemd. Zoiets verzin je toch niet.

 

En die 500 lijnen staan in gebruiksaanwjzingen en technische info van alle MPEG 2 apparaten en hun websites.

 

Dus dit is een zinloze discussie en ik hou er dan ook maar mee op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Maar je had toch ook maar 250 effectieve lijnen?

Resolutie betekent toch dat alleen die lijnen aangestuurd worden?

Daarom zag je toch ook zwarte lijnen op een groot scherm? Ik werk hier op een talenschool met een groot projectie scherm en die zwarte lijnen kun je makkelijk tellen als ze een VHS'je aan zet.

Volgens mij worden die andere pixels gewoon niet aangestuurd.
Anders zou je toch ook geen zwarte lijnen zien?


Nee, helaas dat heeft er niks mee te maken. Dat ligt aan je beamer.

Men heeft het over "vertikale" lijnen (zie mijn eerdere stukje).

Je kunt niet zomaar een aantal beeldlijnen weglaten, dat is niet toegestaan en TV's zijn er niet op gemaakt. Die verwachten echt 576 lijntjes.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn die zwarte lijnen dan die je ziet als je zoemt?

Je kunt ze vaak tellen! Ook als je met VHS dicht op je scherm gaat zitten.

Zwart aangestuurde pixels?

 

En ze meten de kwaliteit van de analoge scart en het oplossend vermogen van een nieuw apparaat met nieuwe techniek in een virtuele niet meer bestaande methode die niet van toepassing is bij MPEG 2?

Met een aan de fabrikante opgelegde tolerantie van 10%? Hoe moet zo'n fabrikant deze tolerantie dan zelf in de gaten houden?

 

De kwaliteit van een MPEG 2 decoder = de kwaliteit van de analoge scart want er zit geen andere uitgang op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar het mij overigens om ging is dat HDTV in de praktijk niet al te veel scherper is dan MPEG 2. En zeker niet als je ziet dat alles een commerciele basis heeft en ook de kwaliteit van MPEG 2 in de praktijk vaak geknepen wordt.

Nu zenden ze natuurlijk alle HDTV toppie uit maar straks?

 

Moet je kijken hoe ze met anamorph breedbeeld omgaan. Dat wekt niet veel vertrouwen. En de bitrates van CD en het ontbreken van B-frames ook niet. En nota bene NGC en Discovery zijn samen met TMF de enige die geen idee schijnen te hebben wat een breedbeeld tv is.

 

Satelliet ruimte kost geld, daar bracht DVB uitkomst.

HDTV kost meer ruimte neem ik aan. En dat zal betaald moeten worden.

Door de consument.

 

Net zoals de nieuwe camera's, studio apparatuur en huiskamer apparatuur.

 

En zeker ook nog de DVD speler + collectie ook nog vervangen door HD of blue ray? Terwijl veel mensen copieren en downloaden en zo duidelijk een voorkeur laten blijken voor lagere prijs en lagere kwaliteit dan wat verkrijgbaar is?

 

En de verbetering is betrekkelijk, dat blijkt uit de ruwe berekeningen (want hoe je het ook wilt noemen, niemand heeft de resolutie die zijn scherm aankan, al 30 jaar niet) en de reacties zijn koeltjes.

 

En dat in een tijd dat veel huishoudens geld lenen om rond te komen...

 

Ik zie geen toekomst, ja, zelfde toekomst als S-VHS, 24/ 96 CD's, Super Audio CD etc etc. Leuk voor een handje vol. De massa koopt geen hoge kwaliteit meer. De meeste zogenaamde chique plasma en LCD schermen worden ook van de goedkoopste merken gekocht. Mooi kan ik het niet vinden.

 

Er is verdorie niet eens 1 digi sat decoder die de beeldkwaliteit van mijn Nokia MM evenaart!! En dat 10 jaar later....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet een appel en ik proef een banaan om dat het een sinasappel is...

 

HDTV kan MPEG2 ... zoals de meeste demo HDTV zenders...

zijn, maar ook MPEG 4. Zo kan normale Digitale TV in native SDTV resolutie ook zowel in MPEG 2 als 4 worden uitgezonden. Dit is alleen een verschil in compressie.

 

HDTV zendt uit in de 1080x1920 resolutie... dat is 1080 lijnen

 

Overige zenders zenden uit in SDTV (Standard Definition TV)

 

Hier zijn meer mogelijk heden... maar in Beeldlijnen heb je alleen de mogelijkheden 576 of 288 (in US, 60 HZ NTSC 480 of 240)(!)

 

That's it(!)

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

En daarom zetten alle fabrikanten in de handleiding van elke DVD en DVB apparaat dat-ie 500 lijnen resolutie is en geen 576. Zoals al in deze thread staat van een Panasonic DVD speler. Zal ik alle websites even afgaan en het hier in dit forum copieren? Zit ik zo aan 6000 postings!

 

De systemen zijn wel 576 (al heet het officieel CCIR 625 met PAL kleuren systeem ofzo) en 1080 of 1240 ofzo. Maar het oplossend vermogen/ resolutie/ scherpte/ lijnen, noem het wat je wilt, is minder. De industrie noemt het zelf lijnen en vergelijkt ook zo dus ik ook. Grappig is dat wanneer ik het zeg dan komen er reacties terwijl je ook gewoon je eigen handleiding in kunt kijken of iets eerder in deze thread. Voor de CD is er een white book, orange book en red book gemaakt. Die is er ook voor de DVD en daar staat het allemaal in.

 

En het verschil tussen SDTV en HDTV dus ook kleiner dan de 1080 van de 576 van het systeem van elkaar aftrekken. Afhankelijk van waar de uitzenders zin in hebben. Vandaar dat de reacties ook koeltjes zijn.

 

Het verschil is niet zo spectaculair; niet op papier en niet in de praktijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zouden het eigenlijk over Discovery HD moeten hebben maar gezien het feit dat het helaas voorlopig niet op de satelliet komt, kom ik nog even terug op het probleem vd resolutie. Een vd sites waar dit het best wordt uitgelegd is volgens mij (want hier begrijp er tenminste wat van, want neem van mij aan de materie is veel komplexer dan het "aantal beeldijnen" doet vermoeden) is:

 

[3.4.1] What does "lines of resolution" mean? in

http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#3.4.1

 

Iedere keer wordt, heel begrijpelijk het aantal horizontale beeldlijnen (en dus vaststaand) verward (daar hoor ik dus zelf ook bij) met horizontale resolutie ofwel het vermogen verticale lijnen weer te geven.

 

Dus helemaal eens met audiofiel ook vwb beftreft de Nokia.

 

saluti,

 

DeDream

 

MM9200 en MM9600 dvb2000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het wel eens met een paar posters een paar dagen geleden, ik heb liever dat ze zich concentreren op GOED beeld in SDTV (bitrate ~8 mpbs, 720x576) dan dat we brakke HDTV krijgen (interlaced, lage bitrate, slechte compressie, noem maar op).

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...