Ga naar inhoud


Is beeldkwaliteit van DVB-C vergelijkbaar met DVB-S


Gast

Aanbevolen berichten

Nu de bitrate van de Nederlanse zenders op de satelliet steeds lager wordt en aardig gelijk wordt aan de bitrate op de kabel vraag ik me af of de kwaliteit van digitaal via de kabel nog wel onderdoet voor de satelliet? Of is het inmiddels zo dat dit gelijk is?

Link naar reactie
Delen op andere sites


De beeldkwaliteit van onze digitale kabel (essent) is op ned 1-2-3 veel beter dan op de satelliet. De kwaliteit van de andere zenders is ongeveer gelijk.

Treurig maar waar dat het argument van "betere beeldkwaliteit via de satelliet" nu niet meer opgaat, dankzij de "state of the art" compressietechnieken in de muxers van CanalDigitaal.

"Proppen, proppen en de beeldkwaliteit achteruit schoppen", lijkt het nieuwe motto van CanalDigitaal.

 

Tox.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
vraag ik me af of de kwaliteit van digitaal via de kabel nog wel onderdoet voor de satelliet?

 

Volgens mij heeft die nooit ondergedaan voor de satelliet. Daar is ook geen reden voor, de digitale data stream van een satelliet zender kan zonder aanpassing de kabel op. Nederland 1, 2, en 3 worden direct per glasvezel aangeleverd bij de kopstations van de kabelboeren. Mooier kun je het niet krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb eens wat zitten nazoeken:

 

Onderstaand plaatje laat zien wat zo'n beetje de max. is kwa frequentie voor een Coax kabel. Welke (de coax kabel zelf dus) uiteindelijk de beperkende factor is:

 

3y6vude.jpg

 

 

 

Dat komt dus neer op zo'n 550 MHz in de realiteit, met uitschieters naar 750MHz voor nieuwere netwerken:

 

  • "CATV networks operate with 330 MHz or 450 MHz of capacity for traditional coaxial systems, and newer hybrid fiber/coax (HFC) systems operate in the 750 MHz class."

 

Per kanaal wordt normaal 6 MHz aan bandbreedte gereserveerd:

 

  • "Each channel occupies 6 MHz of RF normally"
  • "Each 6 MHz channel can deliver up to 40 Mbps of throughput on the downstream frequency"

 

Met dus een maximum van 40 Megabit/s per kanaal.

Ter vergelijking: Canal Digitaal zweeft zo rond de 3 Megabit/s per kanaal.

 

Hoeveel zenders zou het typische kabelnetwerk mogelijk maken?

Scheiding is 6MHz per kanaal.

Typisch gebruikte frequentie gebied: Tussen de 88-550MHZ.

 

(550-88)/6 = 77.

 

Dus zo'n 77 Zenders maar wel met een mogelijke max van 40 Megabit/s.

 

Nu leert een simpele kijk op bijv. www.home.nl dat ze het volgende aanbieden:

"Met TV Digitaal Extra kijkt u zelfs naar 100 tv-zenders in digitale kwaliteit." (en 60 radiozenders)

 

Ligt er een inderdaad wel een stukje boven:

Of het frequentie gebied is wat ruimer ingesteld (80-750 MHz?), of de scheiding ligt wat dichter bij elkaar (geen 6 MHz maar ??) of een combo van beide.

 

Conclusie: Met Coax kabel is er kwa aantallen zenders niet echt barre veel meer te bereiken, wel kan de bitrate per kanaal nog een heel eind omhoog geschroeft worden (zonder kosten). Meer kanalen in HD zou dus via de kabel ook geen probleem moeten zijn (zijn voornamelijk bandbreedte vretende kanalen).

 

Op- en aanmerkingen welkom (want kan er natuurlijk compleet naast zitten).

 

Edit: Was even vergeten dat er per 6(?)Mhz "kanaal" ook nog kanalen gemultiplexed kunnen worden. Dus kwa aantallen zenders is er denk ik zeker nog wat over.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee je hebt er niets van begrepen, je gooit analoog en digitaal nu door elkaar.

 

Dat een analoge zender op de kabel net zoveel bandbreedte opsoepeert waar je digitaal 40mbps mee kan halen klopt wel zo'n beetje. @home stopt verder net zo goed x TV-zenders in één zo'n kanaal digitaal. Canal Digitaal kent geen analoog meer.

 

Verder zijn de digitale frequenties 8Mhz breed.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als volgend jaar de RL zenders ook rechstreeks via glasvezel gaan leveren aan de kabelaars. Moet dan Canal Digitaal niet eens heel snel de bitrate gaan opschroeven?

 

Straks is de kabel met alle Nederlandse zenders veruit veel en veel beter en wordt Canal Digitaal straks alleen nog maar leuk voor op de camping.

Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van een bedrijf dat roept dat ze de beste beeldkwaliteit bieden?

 

Maar tot mijn grote spijt zie ik ook alleen maar meer geprop op de transponders door Canal Digitaal.

 

(Vind trouwens dat ze maar eens over een andere naam moeten gaan nadenken, want alle aanbieders geven de zenders nu digitaal door, dus aan de naam Digitaal is niks bijzonders meer.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik heel goed naar dat lijste uit de link 2 topics (of 3) hierboven kijk gaan er per "kabel-transponder" zo'n 6 digitale kanalen die vergelijkbaar zijn met CanalDigitaal. Bij Nederland 1, 2 en 3 zie je alleen RTL 4 erbij staan... Dus hier zitten maar 4 zenders op. Dus de bitrate van deze zal dus ongeveer 50% hoger zijn dan via CanalDigitaal...

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Als ik heel goed naar dat lijste uit de link 2 topics (of 3) hierboven kijk gaan er per "kabel-transponder" zo'n 6 digitale kanalen die vergelijkbaar zijn met CanalDigitaal. Bij Nederland 1, 2 en 3 zie je alleen RTL 4 erbij staan... Dus hier zitten maar 4 zenders op. Dus de bitrate van deze zal dus ongeveer 50% hoger zijn dan via CanalDigitaal...

Dat zou kunnen, maar niet alle capaciteit in een transport-stream (kabeltransponder) wordt gebruikt. Op deze pagina met bitrates van @Home staan wat voorbeelden (Toen zat RTL4 nog in een andere stream). Ned1,2 en 3 hebben allemaal 8 Mbps voor video, en meer dan 11 Mbps is vrij/ongebruikt. De beperking is de aanvoer van de zenders. Ned1, 2 en 3 zijn in hoge bitrate beschikbaar, RTL4 komt nog van satelliet, en heeft op kabel dus dezelfde bitrate.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Typisch gebruikte frequentie gebied: Tussen de 88-550MHZ.

(550-88)/6 = 77.

Dus zo'n 77 Zenders maar wel met een mogelijke max van 40 Megabit/s.


bijna alle kabelnetwerken in Nederland zijn 65-860 MHz. In Belgie ligt dat anders. Dus nog eens 200MHz erbij, gedeeld door 8 per carrier geeft je nog 25 extra kanalen. Dat zijn al gauw weer zo'n 250 extra zenders in MPEG-2.

In het hele verhaal moet je wel de DOCSIS kanalen aftrekken die gebruikt worden voor Internet en VoIP en de video kanalen die niet gebruikt kunnen worden.

xtrend 6500 320G intern / dreambox 800se, 500G intern / dreambox 500hd / azbox elite hd / Skymaster 80cm quad lnb titanium, 19,2 oost / Triax 110 , quad inverto Inverto Black Ultra lnb, 23,5 oost, inverto Inverto Black Ultra lnb, 28,2 oost / No Name 125cm single lnb black ultra draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...