Ga naar inhoud


Vraagje over Voeding voor PC


hels

Aanbevolen berichten

Hi,

Ik heb een aantal servers actief (in thuis situatie) die continue aanstaan.

Een firewall, een File/Mail/Web-server en soms ook nog een test machine.

het zijn allemaal Linux bakken (Pentium-1 150Mhz orde van grootte).

 

Omdat ze altijd aan staan verbruiken ze dus ook constant stroom. Als een PC een voeding heeft van zeg maar 300watt, betekend dit dan dat er altijd 300watt verbruikt wordt, of betekend dit dat maximale vermogen dat geleverd kan worden 300watt is?

 

Zeker bij firewall is dit relevant; dat is een kale bak waarin eigenlijk alleen een Processor, 32mb geheugen en 2 netwerk kaarten zitten (oh ja en een floppy die bij booten even gebruikt wordt). het vermogen van voeding is 300watt, maar wat zou zoiets nu in praktijk consumeren?

 

ik weet dat er van die metertjes zijn die dat kunnen bepalen, maar die heb ik dus niet en zoek een 'theoretisch'of 'ongeveer' antwoord.

 

Groet, henk

"Es gibt keine verzweifelte Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen" - H.W. Guderian

Link naar reactie
Delen op andere sites


De 300 Watt slaat op 't maximale vermogen. In mijn geval:

 

Server op basis van EPIA-moederbord, volgende de specs zo'n 17 Watt in idle; Twee flinke harddisks die bijna altijd in standby staan, een externe harddisk, DVD, een router, en een gewone niet high-effeciency voeding.

 

Verbruik: 43 Watt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die metertjes heb je al voor nog geen 15 euries. Dat heb je misschien snel terugverdiend. Meten is weten!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle computers hebben schakelende voedingen, die alleen (ongeveer) evenveel stroom trekken als dat er vraag naar is. Alleen de efficientie is belangrijk: hoeveel opgenomen stroom wordt omgezet in voor de PC bruikbare stroom (en pas daarmee op: als van een voeding beweerd wordt dat-ie > 80% efficient is, wordt dit meestal berekend op piekvermogen! - het kan dan zo zijn dat-ie op 10% belasting ook nog maar 10% efficient is tongue.gif).

Maar inderdaad: meten = weten. xyxthumbs.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...