Ga naar inhoud


Express AM1 40.0E met 80CM mogelijk?


Pringle

Aanbevolen berichten

Gast facteur2

Hallo!

 

Ik moet even rechtzetten, dat ik van de Hellas 2 wel flink wat signaalsterkte krijg, maar 0 signaalkwaliteit. Ik heb het nog even met handmatige scan gecontroleerd. I stand corrected.

 

De AM1 staat bij mij ook ongeveer 23 graden boven de horizon. Volgens www.dishpointer.com, moet het signaal ongeer 1 m boven de schutting (op 8 m van de schotel) binnenkomen. Ik heb een foto genomen van het uitzicht vanaf de LNB en dan heb ik vrij zicht (ook geen last van het rijtje huizen of de bomen daarachter). De schotel kijkt ook niet door de boom van de buren heen (daarvoor heb ik de schotel al drie meter de hoek in verplaatst). Als ik naar 53 graden oost zou draaien, kijk ik er waarschijnlijk weer net wel in.

 

De coax kabel bestaat nu inderdaad uit drie stukken, standaard kabel, en op de foto is ook te zien dat er stukjes van de lange draad opgerold zijn (inductie). Dat is niet optimaal. Maar in de uiteindelijke situatie zal vanaf de LNB een diseqc switch en nog een koppeling in de meterkast en een koppeling in de woonkamer komen (en dus steeds stukken coax, dan weer wel koka 799, daartussen). Het aanbrengen daarvan doe ik als ik de eerste schotel boven het dak ga plaatsen, want dat is me nu wat teveel werk. Ik weet niet of het in de latere situatie veel beter zal worden...

post-39768-1318259675,3452_thumb.jpg

post-39768-1318259675,5503_thumb.jpg

post-39768-1318259675,7119_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 87
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Richard, aan welke kant van Nijmegen zit je? anders kan ik misschien behulpzaam zijn met het afstellen met mijn Satlook Digital.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: aart44
Na eens naar de foto van de schotel te hebben gekeken vraag ik me toch dingen af, zoals 40 oost is een sateliet die bij de instelling al flink naar beneden "kijkt" de rest kan ik op de foto niet zien maar ik geloof nooit dat hij zo op deze manier vrij zicht heeft op de sateliet.



Origineel bericht van: Jani 1
10.994V 20000 L99/Q50%
Maxdigital 220, 93cm NN met MTI high Line. Kan geen mpeg 4 zien dus weet niet of tp 10994 beeld geeft.
Radio: R. Rossi, R cultura, Love R,Novy Vek, De MPEG 4 tv's leest ie in als radio kanalen.
Klinkt heel bizar.



Origineel bericht van: facteur2

Eerste de meting met de Smart Titanium 2nd. Ed. LNB:
tp h/v sr Strength Quality
10967 V 20000 3/4 85% 0%
10994 V 20000 3/4 85% 20%
11096 H 4000 3/4 60% 95%
11154 V 2893 3/4 65% 0%
11159 V 3333 3/4 65% 15%
11678 H 7596 3/4 70% 95%

Daarna met de MTI AK54-XT2N
tp h/v sr Strength Quality
10967 V 20000 3/4 95% 0%
10994 V 20000 3/4 92% 20%
11096 H 4000 3/4 65% 95%
11154 V 2893 3/4 70% 0%
11159 V 3333 3/4 65% 15%
11678 H 7596 3/4 85% 95%

Je begrijpt dat ik toen maar snel de andere LNB heb gepakt,
om te kijken of die dan wel een beter resultaat gaf...

Ik beperk me tot de enige afwijkende waarde:

tp h/v sr Strength Quality
10994 V 20000 3/4 92% 15%

Mijn TV was afgestemd op Domashniy op die transponder en die gaf nu blokjes.

Met tranen in mijn ogen, heb ik toen mijn Smart weer ter controle gemonteerd en inmiddels waren de waarden op 10994 wel iets verminderd (wolkjes?), maar ik kreeg een normaal beeld.

Wat ik ook nog moet melden is dat de MTI's veel minder gevoelig waren voor verkeerde afstelling. Ik kon de LNB een graad of tien verkeerd draaien zonder effecten op de ontvangst en het dichter bij of verder van de schotel schuiven had helemaal geen invloed op de ontvangst.



Origineel bericht van: facteur2

De coax kabel bestaat nu inderdaad uit drie stukken, standaard kabel, en op de foto is ook te zien dat er stukjes van de lange draad opgerold zijn (inductie). Dat is niet optimaal. Maar in de uiteindelijke situatie zal vanaf de LNB een diseqc switch en nog een koppeling in de meterkast en een koppeling in de woonkamer komen (en dus steeds stukken coax, dan weer wel koka 799, daartussen). Het aanbrengen daarvan doe ik als ik de eerste schotel boven het dak ga plaatsen, want dat is me nu wat teveel werk. Ik weet niet of het in de latere situatie veel beter zal worden...

Hier komt de eerste foto. Het gekrulde snoer gaat rechtstreeks naar het raam, waar een stukje coaxkabel zit dat zo smal is dat ik het raam kan sluiten, en daarna naar de ontvanger. (Zonder dat stukje smalle coax werd overiogens de signaalkwaliteit met de MTI LNB, om voor mij onduidelijke redenen, zelfs slechter!)



@facteur2,

Zo te zien op de foto's lijkt de schotel goed uitgericht.
De offsethoek van de Gibertini (21,3 graden) is minder dan
die van de meeste andere offsetschotels (24,6 graden).
Daardoor zal bij uitrichten met jouw Gibertini op 40 Oost
de schotel iets "omhoog" kijken terwijl het bij mij iets "naar beneden" is.
Vrij zicht zal er ook wel voldoende zijn.
Een schutting van 2 meter hoog moet op minimaal 5 meter afstand staan.
Dat lijkt bij jou wel het geval te zijn.

Met een 93 cm. schotel heeft jani kennelijk al ontvangst op 10994 V.
Met een 120 cm. schotel heb ikzelf ontvangst op zowel 10994 V alsook 10967 V.
Dan moeten met een 150 cm. schotel beide transponders, maar zeker 10994 V,
probleemloos bij jou ontvangen kunnen worden.
Met een gewone lnb, laat staan een Smart of MTI,
zou dat gemakkelijk moeten kunnen.
Zelf heb ik 2 MTI Highline single lnb's + 1 MTI Highline twin lnb.
Deze werken allemaal perfect (en beter dan Smarts of andere lnb's).
Een MTI Highline quad lnb heb ik zelf niet.
Hoe deze presteert ten opzichte van single of twin kan ik
dus niet uit eigen ervaring vermelden.
Afgaande op wat Coszmo hier vermeldt presteert de quad ook prima.

Bij mij heeft het naar voor of achteren bewegen en kantelen (skew)
wel effect bij zwakke transponders.
Ik vermoed dat er iets met de plaatsing van jouw lnb niet optimaal is.
Behalve bovengenoemde bewegingen kun je de lnb zelf ook nog naar
boven/beneden/links/rechts bewegen.
Dat kan je proberen zowel met de lnb in de lnb-houder
alsook met de lnb buiten de lnb-houder geplaatst.
Probeer dat eens (voorzichtig) en kijk of de signaalsterkte
en/of signaalkwaliteit verandert.

De signaalmeters van de Homecast zijn waarschijnlijk niet zo betrouwbaar.
Als ik jouw metingen bekijk dan lijkt het wel of de signaalsterkte
toeneemt naarmate de transponders/zenders zwakker worden...
Een vreemde zaak is dat met het invoegen van een stukje (smalle) coaxkabel
plus de daarbij behorende twee koppelstukjes de signaalkwaliteit toeneemt.
Een opgerold of gekruld snoer (inductie?!) heeft naar alle waarschijnlijkheid
geen (of een te verwaarlozen) invloed op de signaalkwaliteit.
Zie daartoe ook het elders op dit board te vinden topic:
Hoe lang mag een coaxkabel zijn?"

Het lijkt mij handig om het afstellen van de schotel te doen met
een satellietonvanger met nauwkeuriger signaalmeters of liever nog
met daarvoor bestemde meetapparatuur en één coaxkabel te gebruiken
zonder koppelstukjes waaraan weer andere coaxkabel(s) zit(ten).

Ik zie dat je voor het afstellen een aanbod hebt gekregen van ceesv
(met een Satlook Digital), dus met het afstellen zal het wel goed komen.
Als je in de buurt van Helmond of Veghel komt kan ik je, indien het
nog nodig mocht zijn, eventueel wel een MTI Highline single lnb meegeven.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sattaz:

Bij de Smart moet ik je tegen spreken. Deze presteert - ik heb 3 quads versleten - onder de maat. Een oude Alps quad doet het beter dan de Smart quads. Persoonlijk vind ik de Inverto Silver line quads een van de betere. De MTI quad ken ik niet.

 

@facreur2:

Volgens mij zit de ellende in het kabel met koppelstukken. Zo'n verknipte kabel geeft allelei imp. problemen. Met de door jou gebruikte methode kan je er niet ver naast zitten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jani 1
@ Sattaz:
Bij de Smart moet ik je tegen spreken. Deze presteert - ik heb 3 quads versleten - onder de maat. Een oude Alps quad doet het beter dan de Smart quads.


@Jani 1,

Ik heb een tijdje een Smart quad lnb gehad en deze presteerde prima.
Even goed als de Smart single lnb en tot nu toe heb ik alleen
de MTI Highline lnb gezien die die Smart overtreft.
Ik moet er wel bij zeggen dat het hier een Smart uit de 1e serie betrof.
Niet de zogenaamde Smart 2nd Edition, misschien dat dat nog verschil maakt.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: sattaz
Het lijkt mij handig om het afstellen van de schotel te doen met
een satellietonvanger met nauwkeuriger signaalmeters of liever nog
met daarvoor bestemde meetapparatuur en één coaxkabel te gebruiken
zonder koppelstukjes waaraan weer andere coaxkabel(s) zit(ten).

Ik zie dat je voor het afstellen een aanbod hebt gekregen van ceesv
(met een Satlook Digital), dus met het afstellen zal het wel goed komen.
Als je in de buurt van Helmond of Veghel komt kan ik je, indien het
nog nodig mocht zijn, eventueel wel een MTI Highline single lnb meegeven.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz



Ik heb Richard een PM gestuurd.
Ik ben graag bereid wat ondersteuning met mijn meetkoffer te geven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
@facreur2:
Volgens mij zit de ellende in het kabel met koppelstukken. Zo'n verknipte kabel geeft allelei imp. problemen.

Als er juiste connectoren gebruikt zijn kunnen er geen impedantie verschillen ontstaan.
Wel geeft iedere connector extra verlies door de (HF)overgangsweerstand.
Dat bij de OP een stukje extra kabel een signaal verbetering geeft doet mij vermoeden dat er een probleem is met de connectoren.
Zoals al eerder gememoreerd, gewoon eerst de hele kabel uit een stuk vervangen, en de connectoren zorgvuldig te monteren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast facteur2

Die stukjes kabel zijn intrigerend... ik heb ze precies zoals ze zijn van de leverancier gekocht. die van 150cm en dat stukje van het raam komen uit Arnhem en die van 20m komt uit Venray, geloof ik. Het effect dat de ontvangst wat beter lijkt met de twee kleine stukjes ertussen had ik alleen bij de MTI LNB, niet bij de Smart. Bij de Smart heb ik er juist ieieieietsje meer signaal en kwaliteit door als ik ze weglaat. Voor het beste resultaat met de Smart moet ik de spanning op 14V (ipv 13) zetten, terwijl de MTI nauwelijks tot niet reageert op verandering van spanning.

 

Het doormeten van de systemen gaat op zijn vroegst over twee weken gebeuren, want volgende week ga ik een weekend op pad. Dan hoop ik ook een oplossing van het mysterie te krijgen en te weten of er nog iets te tweaken valt ;-)

 

Tot dan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de impedantie gaat het om de wisselstroomweerstand van de kabel. Bij sat-systemen is alles op 75 Ohm berekend. Een f-connector is redelijk stabiel tot 1 GHz voorwat de impedantie betreft. Een impedantie mismatch veroorzaakt reflecties die storing kunnen opleveren. Door allemaal kabels aan elkaar te knopen is de kans groot dat er een impedantie mismatch ontstaat, naast het gebruikelijke verlies. Facteur2 heeft 8 verbindingen tussen ontvanger en lnb zitten (als ik koppelstukken meereken).

 

De spanningen naar de lnb verhogen staat los van de impedanntie. Hier gaat het om het compenseren van spanningsverlies van extra lange kabels. Als een verhoging effect heeft duidt het er op dat de verbindingen niet goed zijn. Zoveel kabel zit er bij facteur 2 niet tussen. Verhoging van de spanning levert geen extra versteking van het signaal op. Kennelijk krijgt de Smart 2nd niet voldoende spanning om optimaal te functioneren. De MTI heeft daar kennelijk minder last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zodejuh wat knalt die Hellassat hard over t signaal van de AM1 heen zeg.. laugh

 

alleen op 11097 H wil mijn doos een lock doen frown de rest niet smile

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast facteur2

Gisteren zijn ceesv en ik met mijn schotel en mijn LNB's in de weer geweest. We hebben de schotel zelfs even op een 2 meter mast geplaatst (die in de vastvoet was geschoven en met wasknijpers werd vastgehouden), maar nu staat alles weer bijna in de oorspronkelijke stand (precies kan ik toch niet bepalen).

 

Hier het resultaat, waar ik dadelijk een toelichting op zal geven:

 

Ontvangstrapport Express AM1 zaterdagavond 29 maart 2008 om 23.50u in Nijmegen

Ontvanger: Homecast HS 8100 CIPVR 500GB

Schotel: Gibertini 150cm

LNB: Smart Titanium 2nd Ed. Quad (beste exemplaar van vier LNBs van hetzelfde merk)

Bedrading: ong. 7m Koka799, hulpstuk coax voor een kozijn, standaard coax kabel 1,5m

 

transponder, hor-vert, symbolrate, FEC, Signaalsterkte, Signaalkwaliteit

10967 V 20000 3/4 90% 50% goed beeld!

10994 V 20000 3/4 90% 80% goed beeld!!!

11096 H 4800 5/6 60% 80% goed beeld (symbol rate en FEC zijn sinds een paar dagen veranderd!)

11154 V 2893 3/4 60% 0% geen signaal

11159 V 3333 3/4 70% 97% goed beeld

11678 H 7596 3/4 80% 97% goed beeld

 

Als je dit vergelijkt met mijn eerdere rapport, is het resultaat verbluffend!

 

Wat zijn de bevindingen?

 

Zoals Ou-Tannu hierboven opmerkt, is het signaal van de Hellas heel erg sterk en ook sterk overheersend over de signalen. Bij het uitrichten op deze satelliet met een Satfinder, kom je er helemaal niet! De Hellas stuurt meer signaal dan de Express!

 

Mijn oorspronkelijke methode om eerst de Oezbeekse zender te vinden en daarmee af te stemmen op de Express, werkt redelijk, maar biedt geen oplossing! Bij de transponder met de Oezbeekse zender zit geen sterke Hellas transponder in de buurt. Uitrichten op de satelliet gaat dan goed, maar levert geen echt bruikbaar signaal op voor de twee transponders met de meeste Russische zenders. De reden daarvoor is dat de Hellas signalen de Express signalen verstoren.

 

Wat gedaan moet worden is niet helemaal optimaal op de Express AM1 richten en dan wel iets verder af van de Hellas satelliet. Op de meetdoos van ceesv konden we dan het transponderpatroon van de Express beter onderscheiden.

 

Nu was daar nog een rijtje huizen op een meter of veertig hier vandaan. De signaal-ruisverhouding schommelde nogal, wat ons deed denken dat dat plukje boom dat boven het dak uitstak het signaal misschien beïnvloedde. Vandaar dat we de schotel op een mast hebben gezet en weer hebben uitgericht. En daar was eindelijk, voor het eerst die dag, een redelijk signaal op 10994. Het beste zou dus zijn om de schotel tegen de garagemuur te bevestigen.

 

Maar goed... een situatie met wasknijpers is niet te doen met een schotel van 150cm doorsnee. Ieder briesje beweegt de schotel. Dus werd de oorspronkelijke situatie hersteld en probeerden we de ontvangst met verschillende LNBs te verbeteren. Hieruit beelk ook dat mijn beste Smart een goed signaal gaf. Met die LNB is ceesv nog even aan het richten geweest en merkte op dat als hij de LNB met de hand omhoog duwde, het signaal verbeterde. Het in die richting bijdraaien van de schotel leverde daarentegen niets op. Vandaar dat we met een professionele oplossing kwamen: een hardhouten plankje onder de LNB-houder. Oftewel: de LNB met enige dwang in het brandpunt zetten. En zo kreeg ik het signaal waar ik boven verslag van heb gedaan. Door die beter ontvangst kreeg ik ook ineens enkele zenders erbij die ik eerst nog niet kreeg.

 

Nu is die plankjesoplossing niet echt optimaal. Wij merkten aan de LNB-houder en de feedarm iets opmerkelijks op: in de feedarm zit een gat voor een verticale schroefverbinding en in de (passende, dat wel) LNB-houder zit (in ieder deel) een gat voor een horizontale schroefverbinding. Alsof beide eigenlijk niet bij elkaar horen. Dat zou ook kunnen verklaren dat de LNB niet in het brandpunt gezet kan worden zonder plankje of het verbuigen van materiaal.

 

Grote vraag dus: heeft iemand een foto van hoe de LNB-houder van de Gibertini 150cm eruit zou moeten zien?

 

Ik voeg hieronder drie foto's bij:

- de uiteindelijke opstelling

- twee screenshots van kastje van ceesv die voor zich spreken.

 

Er was gekozen voor transponder 10994, omdat die het moeilijkst te ontvangen was in de uitgangssituatie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast facteur2

Nou, na wat googelen ben ik foto's tegengekomen die mij het idee geven dat ik wel de goede feedarm heb en de goede lnb houder... ook al lijken in mijn feedarm de gaatjes voor een horizontale schroefverbinding bij de LNB te ontbreken die de persoon van de foto's duidelijk wel heeft...

 

http://www.eibmoz.dk/motorised-satellite-tv/index.php

 

Dan is de vraag hoe ik kan bepalen wat het brandpunt van de schotel is en hoe ik de LNB op de meest verstandige manier in het brandpunt kan zetten... suggesties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval ben ik blij voor je dat het nu eindelijk gelukt is daar had je hem in ieder geval voor gekocht je Gilbertini schotel.

 

Achteraf gezien is het nog een heel werk geweest om hem goed te krijgen maar voorlopig heb je alvast beeld, maar om hem optimaal te krijgen ben je nog wel even bezig.

De foto's hadden de helft kleiner kunnen zijn ik zit nu zin voor zin heen en weer te schuiven dat leest niet erg makkelijk. confused

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: facteur2
Met die LNB is ceesv nog even aan het richten geweest en merkte op dat als hij de LNB met de hand omhoog duwde, het signaal verbeterde.Vandaar dat we met een professionele oplossing kwamen: een hardhouten plankje onder de LNB-houder. Oftewel: de LNB met enige dwang in het brandpunt zetten. En zo kreeg ik het signaal waar ik boven verslag van heb gedaan. Door die beter ontvangst kreeg ik ook ineens enkele zenders erbij die ik eerst nog niet kreeg.



@facteur2,

Zoals ik enkele weken geleden vermoedde en geschreven heb in dit topic
stond jouw lnb niet precies in het brandpunt van de schotel:
"Ik vermoed dat er iets met de plaatsing van jouw lnb niet optimaal is.
Behalve bovengenoemde bewegingen kun je de lnb zelf ook nog naar
boven/beneden/links/rechts bewegen.
Dat kan je proberen zowel met de lnb in de lnb-houder
alsook met de lnb buiten de lnb-houder geplaatst.
Probeer dat eens (voorzichtig) en kijk of de signaalsterkte
en/of signaalkwaliteit verandert."

De enkele zenders die je er door betere ontvangst bij kreeg zijn zeker allemaal
afkomstig van de zwakst te ontvangen transponder op 40 Oost: 10967 V?


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...