Ga naar inhoud


Wààr ligt het "zuivere" zuiden nu juist?


XAMA

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal , ik ben vandaag bezig geweest met het afstellen van een draaibare Channelmaster , maar zonder veel succes, kunnen

jullie mij zeggen wat het zuivere zuiden is ? Volgens mij komt het overeen met 4,8°Oost ( Sirius ) of ben ik verkeerd ?

Bij voorbaat dank

MvG

Xama

Link naar reactie
Delen op andere sites


Xama: in welke plaats (longitude, latitude) woon je? Dat is van belang voor het zuivere zuiden. Je kan de waarden dan invullen in een schotelberekeningsprogramma (bv SMWlink) om de juiste 0-stand van je polarmount te berekenen.

 

 

Maar ik ben het met het eerdere advies eens: als je in Nederland woont is de sirius goed genoeg; daarna is het toch een kwestie van een aantal slagen naar uiterst oost en west om e.e.a. fijn af te stellen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt bij www.dishpointer.com je adres ingeven en een bepaalde satelliet ingeven,dan krijg je zelfs je eigen huis en de straten van je buurt te zien.Je ziet ook een paar pijlen. Met een beetje improvisatie kun je dan toch makkelijk een lijn uitleggen en daar je schotel oprichten.

Het zuivere zuiden wordt in de satellietwereld vanuit Londen gezien. Brussel ligt anders t.o.v. Londen als bijv. Luik. Zodat het zogenaamde zuiden steeds anders is. Bepalend is de plaats waar je de schotel gaat neerzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Snurker
NOOIT OP EEN KOMPAS VERTROUWEN

een kompas geeft vaak een andere richting vanwege beton of andere metalen delen in de buurt.

Kijk maar gewoon op de kaart

Snurker


Nog afgezien van het feit dat het magnetisch zuiden niet het zelfde is als het geografisch zuiden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Als je kijkt waar om 12h00 ´s middags de zon staat, zit je behoorlijk goed.


Fout! West-Europese tijd ligt 's winters ongeveer 1 en 's zomers
ongeveer 2 uur voor op de daadwerkelijke zonnetijd! frown

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zit je op een onbewoond eiland op het Noordelijk halfrond zonder internet, zonder kompas, zonder klok, dan zet je een paaltje rechtop in de grond en als de schaduw van het stokje de kortste waarde aangeeft is die schaduw-streep tevens de Zuid richting. ...en daarna zoeken naar een stopkontakt ha ha ha

 

Snurker (Media Research) cool

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...