Ga naar inhoud


Vloerverwarming: grundfos 15-40 pomp vervangen


REPLAY

Aanbevolen berichten

Hallo sat-vrienden,

 

De pomp van mijn vloerverwarming heeft het helaas opgegeven( na een kortsluiting), het gaat om een grundfos ups 15-40 BP. Ik ben van plan om een tweedehandse te kopen. Hebben jullie enige idee welke pomp ik het beste kan kopen? Een tweedehandse grundfos 15-40 kon ik niet vinden, wel 15-35, 25-40... kan ik zomaar een van deze pompen gebruiken?

 

Grt,

REPLAY

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het verschil tussen de tweedehands 15-35 en de 25-40 pompen heeft vooral betrekking op de schroefdraad aansluiting.

 

De originele 15-40 heeft een G1" draad aansluiting en een opvoerhoogte van 4 meter.

 

De 15-35 heeft dezelfde schroefdraad G1" aansluiting maar een opvoerhoogte van 3,5 meter.

De 25-40 heeft een schroefdraad aansluiting van G1 1/2" deze past dus niet, heeft wel de juiste opvoerhoogte nl. 4 meter.

 

Ik denk dat je die 15-35 tijdelijk zou kunnen gebruiken, hij past in ieder geval, de capaciteit is wat lager, er gaan dus minder m3/hr door je systeem.

Als je het koud krijgt weet je dat je terug moet naar de 15-40.

 

Update: op de bekende marktplek staat een 15-50 die is misschien beter, heeft de juiste inbouw wel iets meer capaciteit, verbruikt wel meer stroom, attentie!! de meeste tweedehands pompen zijn vaak jaren oud...

 

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let ook op de inbouwlengte.

 

De meeste pompboeren hebben 130mm lang en 180mm lang,

Grundfos dus ook.

 

Meestal kun je bij de fabrikant van de vloerverwarming wél

het juiste type pomp kopen.

Vaak wordt een speciale lijn bij de pompfabrikanten opgezet

met afwijkende types. Dus opletten is het devies.

 

Iets minder liters zal betekenen alleen een iets grotere

delta-T wat veelal geen kwaad kan en meestal nauwelijks

invloed heeft op de afgifte.

 

HG CC

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...