Ga naar inhoud


Advies voor een betere Yagi-antenne


W3ird_N3rd

Aanbevolen berichten

Zoals wellicht bekend heb ik wat vreemde problemen met storingen: GSM filter, helpt dat?

 

Nu ben ik op het volgende idee gekomen wat wellicht werkt. Als ik nu een grotere Yagi neerzet die meer decibelletjes maakt van het signaal uit Goes, dan kan ik het signaal wellicht zo sterk krijgen dat het op de kabel "harder" uitkomt dan wat het ook is dat die storingen geeft. Ik denk dat dit wel ergens op slaat, want met kleinere antennes met minder gain/minder directioneel lijk ik meer storingen te hebben.

 

Ik heb nu dus deze: http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/ubb/showgallery/Number/1466464 . Die zou volgens de specificaties tot 13dB versterken, niet dat ik dat nagemeten heb.. Hij is 66cm lang.

 

Nu de vraag, wat moet de nieuwe antenne dan worden. Een Yagi lijkt me het meest geschikt: een logper moet ik waarschijnlijk lager opstellen, waardoor wat rommel op zolder mogelijk in de weg gaat liggen. Sowieso heb ik de ervaring dat ook een beetje hoogte verschil maakt op zolder. Een paneelantenne zou door de breedte waarschijnlijk op de foto grotendeels op de rechterkant van de foto terecht komen, en heeft daardoor meer te maken met obstakels in de buurt van de plek waar ik de foto heb gemaakt, als je het nog kan volgen. De antenne loopt namelijk bijna parallel met het dak.

 

De Yagi mag hierdoor ook niet veel langer dan 1,5 meter zijn, anders moet het uiteinde ervan weer teveel naar de rechterhelft van de zolder.

 

Dan nog de vraag: welke Yagi dan? Bij een winkel heb ik in ieder geval deze 2 opties:

 

Dezelfde die ik nu heb, maar dan met meer elementen en 1 meter en 54 centimeter lang. Zou tot 17dB versterken. Wittenberg DC 4591 geloof ik. Kosten: 42 euro.

 

Andere optie: "Antenne PRO 45", een antenne van Televès. Deze is 102cm òf 125cm lang, afhankelijk van welke specificaties je bekijkt en versterkt 16,5 tot 16,8 dB afhankelijk van de specificaties die je bekijkt. Plaatje in de bijlage. Kosten: 55 euro.

 

Ik ben wel zo wijs om niet blind op X decibellen te geilen, maar welke de beste keus is weet ik nu niet. Of misschien nog een ander merk/type. Tweedehands twijfel ik of ik echt ga scoren, ik moet wel een betere vinden dan ik nu heb, en opsturen zal er vaak niet inzitten.

post-27974-1318259701,9309_thumb.jpg

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik heb even ook je andere item gelezen, en kwam op het volgende idee.

 

s'morgens om 6 uur zul je waarschijnlijk iemand hebben, wiens centrale verwarming inschakelt.

Er is iets geweest, met een bepaald merk/type CV installatie, die hoog-frequente storingen veroorzaakte. Hiervoor is een uitwisseling/modificatie gekomen.

De door Drs. Ijserbout beschreven storingsdetektie met de MG radio is inderdaad een beproefde methode.

Lees hier meer over dit probleem.

Misschien kun je hier wat mee en helpt het je probleem oplossen.

 

 

M.b.t. je antenne.

 

Afhankelijk waar je storing vandaan komt kun je door een richtings gevoelige antenne de verhouding tussen gewenst signaal en ongewenst signaal verbeteren. Vooropgesteld natuurlijk, dat de storingsbron niet toevallig ook in de richting van de zender ligt.

Een goede antenne en een goed afgeschermde kabel zullen het probleem kunnen verminderen.

 

Er is niet veel verschil tussen de door jou genoemde antenne's. Wat telt is die antenne, met de kleinste openings hoek en de beste voor/achter demping.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Ik heb even ook je andere item gelezen, en kwam op het volgende idee.

s'morgens om 6 uur zul je waarschijnlijk iemand hebben, wiens centrale verwarming inschakelt.

Soms zijn de storingen ook midden in de nacht, of na middernacht. Tijden waarop de CV normaal niets doet. Overdag is het wel frequenter.
Citaat:
Er is iets geweest, met een bepaald merk/type CV installatie, die hoog-frequente storingen veroorzaakte. Hiervoor is een uitwisseling/modificatie gekomen.
De door Drs. Ijserbout beschreven storingsdetektie met de MG radio is inderdaad een beproefde methode.
Lees hier meer over dit probleem.
Misschien kun je hier wat mee en helpt het je probleem oplossen.

Volgens de brief daar gaat het daar om 130Mhz-200Mhz. Normaliter zou ik daar geen last van moeten hebben. Onze CV is geloof ik ook al bijna 20 jaar oud (ja, die controleren ze, iedere controle is hij toch weer in orde. Goed ding blijkbaar) dus die zal het wel niet zijn. We hebben nog wel een geiser van Vaillant, ik zal overdag nog wel kijken of daar een typenummer op te vinden is. Maar het lijkt me niet, overdag staan we niet constant warm water te tappen.

De buren, wie weet.
Citaat:
M.b.t. je antenne.

Afhankelijk waar je storing vandaan komt kun je door een richtings gevoelige antenne de verhouding tussen gewenst signaal en ongewenst signaal verbeteren. Vooropgesteld natuurlijk, dat de storingsbron niet toevallig ook in de richting van de zender ligt.

Inderdaad. Maar ik heb de indruk, niet dat ik het echt kan testen, dat de storing "overal" vandaan komt. Met mijn HQ ANT100 bij het raam, gericht op Schoten/Antwerpen heb ik ook bakken met dergelijke storingen (erg veel zelfs volgens mij, maar ik heb het niet tig keer gemeten). En die antenne is vrij richtingsgevoelig, naast de voorkant komt alleen direct op de achterkant wat door. Op de zijkant is het minimaal.

Als de storing inderdaad min-of-meer overal vandaan komt zou een meer directionele antenne moeten helpen.
Citaat:
Een goede antenne en een goed afgeschermde kabel zullen het probleem kunnen verminderen.

Er is niet veel verschil tussen de door jou genoemde antenne's. Wat telt is die antenne, met de kleinste openings hoek en de beste voor/achter demping.

Aangezien ze van verschillende merken zijn denk ik dat daar zonder praktijktests niet achter te komen is. Ik denk zelf dat net als bij LNB's dergelijke zaken vrij creatief te meten zijn waardoor alleen antennes van dezelfde fabrikant goed te vergelijken zijn.

Maar zelfs als de specificaties volledig betrouwbaar zijn ben ik weinig wijzer, aangezien het niet duidelijk is wat wat de specificaties zijn. Verschillende bronnen spreken elkaar tegen.

De Televès heeft op zich mijn voorkeur omdat hij iets korter is (waardoor ik hem op een betere plek kan zetten) en volgens mij heeft Televès ook een betere reputatie dan Wittenberg. Tenminste, ik meen Televès eerder te hebben gezien hier en daar, maar Wittenberg ken ik volgens mij nergens van.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit je toevallig niet in de buurt van een hoogspanningsmast? Als het wat vochtig is dan knettert het nog wel eens in de mast/kabels. Ik woon daar ook bij (ongeveer 1 KM), en vooral bij de Duitsers merk ik dat bij vochtig weer, want daar kijk de antenne naartoe.

 

Ik heb hier ook een yagi binnen op zolder staan voor Belgie en Duitsland. Maar signaal is goed maar ook regelmatig "hiks". Komt omdat mijn dak geisoleerd is met noppenfolie met aluminiumfolie erop. weerkaatst dus als een gek. Je ziet dat folie alleen niet zitten, kwam er laatst bij toeval achter toen er een stuk plaat af was gebroken. Misschien heb je dit ook? Ik heb overigens niet je hele verhaal gelezen in dat andere topic, dus kan zijn dat dit allemaal al aan bod is gekomen.

 

Feit is wel dat als ik m'n antenne uit het dakraam steek alle storingen voorbij zijn. Kan dus zijn dat de buren idd een lamp aanzetten of een een of ander electrisch iets hebben dat storing veroorzaakt. Kan natuurlijk ook de buurman daarnaast zijn.

 

Die Televes antenne heeft volgens mij alleen zin als je in een bergachtig gebied woont met analoge signalen. Ik dacht dat deze antenne de schaduwbeelden verminderd die weerkaatst worden door bergen. In Griekenland zag ik ze heel veel toen ik daar op vakantie was. Ik denk dus dat de openingshoek alleen maar verbreed wordt vooral als je 'm vertikaal hangt, dus nog meer kans op storingen denk ik zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Televes antennes worden vooral gebruikt in gebieden waar de signaalsterkte laag is. En dat kan wel eens voorvallen in bergachtige gebieden zoals Griekenland. Maar ze wordt ook veel gebruikt in Frans-Vlaanderen... Volgens mij omdat ze goeie resultaten levert.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jeffrey
Zit je toevallig niet in de buurt van een hoogspanningsmast? Als het wat vochtig is dan knettert het nog wel eens in de mast/kabels. Ik woon daar ook bij (ongeveer 1 KM), en vooral bij de Duitsers merk ik dat bij vochtig weer, want daar kijk de antenne naartoe.

Zover ik weet niet. Maar bij droog weer heb ik de problemen ook, en hoogspanningsmasten worden 's nachts niet uitgezet volgens mij. smile
Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Die Televes antennes worden vooral gebruikt in gebieden waar de signaalsterkte laag is. En dat kan wel eens voorvallen in bergachtige gebieden zoals Griekenland. Maar ze wordt ook veel gebruikt in Frans-Vlaanderen... Volgens mij omdat ze goeie resultaten levert.

Ik heb afgelopen avond toch de Televès antenne besteld, ook omdat deze iets korter is waardoor ik hem beter kan plaatsen. Tot en met 31 maart gaf de winkel ook 10% korting, dus rond middernacht heb ik de knoop maar doorgehakt, scheelt toch weer 5 euro.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

L.S.

 

Uit je verhaal begrijp ik dat je last hebt van storingen.

En je probeert met de sterkte van het signaal de storing te overschreeuwen. Je geeft ook aan dat het niet uitmaakt welke richting je de antenne draait de storing blijft.

Onder wat tips om de storing te vinden.

 

Wat voor storing is dat?

- wegvallend signaal / blokjes

- ruis / sneeuw (digitaal erg moeilijk)

- strepen.

Als ik je verhaal lees maakt het niet uit waar je de antenne richt de storingen blijven.

- dit duidt op iets anders dan je antenne

 

enkele zaken waar je last van kunt hebben....

- Hoogspanningsmast is niet in de buurt (dus niet).

- CV ketel de jouwe niet zou van de buren kunnen zijn.

- hoe is jouw kabel neem een zo goed mogelijk afgeschermde.

- Hoe is de ligging van je kabel? vooral niet netjes langs andere kabels leggen en helemaal niet langs 220v.

- Wat voor TV heb je, nog met een hoogspannings gedeelte(zou slecht kunnen zijn)?

trouwrens de LCD hebben ook 3 kV (bij mijn weten)???

- Hoe heb je de ontvanger aangesloten op 220v en liggen de kabels achter de TV kast in een wirwar? houd antenne en 220 gescheiden ! en ga ze vooral niet mooi opwikkelen in mooie spoelen dit kan alleen maar leiden tot storing.

- Heb je in de stekkerdoos andere dingen zitten met een geschakelde voeding? dat zijn van die adapterblokjes die niets wegen.

- kijk ook naar de verbinding van je DVB-T ontvanger naar de TV is dit een goed afgeschermd type? en wederem overlengte niet opwikkelen.

- Heb je ook van die babyfoon dingen door de 220v ? deze zetten ook een vreemde "storing" op de spanning.

- Dimmers willen ook graag storing geven zowel via het 220v als het antenne signaal. (stekkers eruit en anders groep uit)

- ook je computer heeft een geschakelde voeding en zou de oorzaak kunnen zijn. Geschakelde voedingen zijn veelvuldig oorzaak van storing.

- of draadloos netwerk.

- of een of andere zend"amateur"

 

Kortom heel wat punten, het gemakkelijkste is om als de storing zich voordoet alle stekkers er uit te trekken en kijken of de storing stopt.

 

Nog andere zaken in de omgeving

- woon je dicht bij een 10 of 20 kV verdeelstation?

In een 10 kV installatie of kabel kunnen defecten zitten die niet direct tot uiting komen maar wel ontladingen geven die in de ether en via de stroomkabel kunnen dragen. We gebruiken deze ontladingen ook om zwakke plekken in kabels en installaties op te sporen. (deelontlading meting) deze deelontladingen zijn willekeurig van tijdstip en duur. (zo'n kabel kan bij je voor het huis door de stoep liggen, ik ken je situatie niet)

- En dan heb je nog de toonfrequent zendingen.

Dit is een signaal die op het elektriciteits netwerk wordt gezet om de kWh meter van hoog op laagtarief en andersom te zetten dat gebeurd om 23:00 en 6:00 uur en verder zijn er nog allerlei zendingen op diverse tijdstippen voor andere zaken. moet je even kijken of de tijden overeen komen.

 

Zoals je boven al ziet kan het heelveel oorzaken hebben.

succes met zoeken.

 

Ik heb mij analoog harkje op het dak kortgeleden een kwartslag gedraaid. En het werkt goed voor de DVB-T wel krijg ik de gecodeerde sterker binnen als de FTA zenders. mijn antenne is ongeveer 1 meter zal een 8-10 db zijn denk ik.

VisionNet FCIS7000 Combo 4/1 switch TDS88+ Astra 19.2+23.5+28.2+HB13, TDS88+Hispa30W, DVB-T+ Harkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Televès ondertussen binnen en geïnstalleerd. Hij is wel een stuk steviger dan de Wittenberg die ik al had, maar in signaalkwaliteit merk ik helaas geen verschil. Ook de storingen blijven. Die 50 euro had ik me dus kunnen besparen cry.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg toevallig dat je na 3 dagen mijn topic in dezelfde minuut omhoog haalt als mij! Goede timing. wink

 

Toch nog even reageren dan maar:

Origineel bericht van: Erik S.
L.S.

 

Uit je verhaal begrijp ik dat je last hebt van storingen.

En je probeert met de sterkte van het signaal de storing te overschreeuwen. Je geeft ook aan dat het niet uitmaakt welke richting je de antenne draait de storing blijft.

Onder wat tips om de storing te vinden.

 

Wat voor storing is dat?

- wegvallend signaal / blokjes

Alleen dat, en de duur hiervan is milliseconden. Als ik het toevallig op de signaalkwaliteitsmeter van de standalone ontvanger spot zie ik hem b.v. binnen een seconde van 70% naar 40% en terug naar 70% gaan. Knipper met je ogen en je ziet het niet. Maar als net op dat moment een I-frame overkomt is je beeld grondig verneukt.

Citaat:

- hoe is jouw kabel neem een zo goed mogelijk afgeschermde.

Ik heb al koka799. Helpt overigens niet.

Citaat:
- Hoe is de ligging van je kabel? vooral niet netjes langs andere kabels leggen en helemaal niet langs 220v.

Ik geloof echt niet dat het in de kabel zou zitten. Ja, er liggen wat andere kabels naast, maar met mijn schotel is dat niet anders. Met de schotel kan ik de meest bizarre dingen met kabels doen zonder problemen te krijgen.

Citaat:
- Wat voor TV heb je, nog met een hoogspannings gedeelte(zou slecht kunnen zijn)?

trouwrens de LCD hebben ook 3 kV (bij mijn weten)???

Dell 2405FPW 24" computermonitor. Heeft tevens video-ingangen waar een Smart MX56 standalone DVB-T ontvanger op is aangesloten. Normaliter kijk ik met een Technotrend T-1500 op de PC via dezelfde monitor. PC en monitor hebben aarde, zonder aarde maakt geen verschil. Storingen zijn er zowel op de Smart MX56 als op de Technotrend T-1500 en ze zijn er ook op een Vantage standalone.

Citaat:
- Heb je ook van die babyfoon dingen door de 220v ? deze zetten ook een vreemde "storing" op de spanning.

Heb ik niet.

Citaat:
Kortom heel wat punten, het gemakkelijkste is om als de storing zich voordoet alle stekkers er uit te trekken en kijken of de storing stopt.

Dat kan dus niet, want de storing duurt niet langer dan wat milliseconden. Zo snel ben ik niet.

Citaat:
Nog andere zaken in de omgeving

- woon je dicht bij een 10 of 20 kV verdeelstation?

Geen idee.

 

Aangezien ik de Televès nu toch heb denk ik dat ik binnenkort mijn Wittenberg maar weer ergens ophang om hem met de Televès in tandem te zetten. Niet dat dat mijn probleem op zou lossen, maar dan kan ik misschien nog even kicken op hoge percentages voor signaalkwaliteit. Nog tips voor het in tandem zetten van yagi's? Mijn combiner kastje (waarmee ik ook FM invoeg) heeft al 2 UHF aansluitingen, dus ik kan hem er zo bijprikken.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tandem ik neem aan boven elkaar of naast elkaar? Het belangrijkste is sowieso dat de signalen in fase zijn. Dat betekend dus dat de antennes met exact evenlange en gelijke type coax met je splitter/combiner verbonden moeten zijn. en dan maar hopend dat de weg in de splitter ook gelijk is tot het punt waar ze samen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

L.S.

Is een lastige storing!

Met een storing van milli seconden heeft het geen zin om snel de stekkers eruit te trekken. maar als de storing periodiek is per 5 min ofzo kunt je de apparaten een voor een een uurtje eruithalen en kijken of tijdens die uur dat het apparaat er uit is de storing ook optreed. enzovoort kost even tijd en inspanning maar "misschien"heb je ook wat. vergeet niet de koelkast of diepvriezer weer aan te zetten.

 

Heb je de DVB-T ontvanger al eens bij iemand anders geprobeerd of op jouw antenne een andere ontvanger?

 

Bij het storing zoeken is het zaak zoveelmogelijk uit te sluiten zelfs de meest simpele zaken waarvan je denkt dat het daar nooit vandaan zou komen.

 

Ik zit zelf op een afstand van ongeveer 50km van Smilde(70% signaal) en heb alleen bij stortbuien wel eens een blokkerig beeld.

Maaaar ik heb wel eens dat het signaal 70% is en dat het TV scherm mooi zwart blijft alleen na het aan en uitzetten heb ik dan weer beeld. is iets in de ontvanger (vastloper ?) neem ik aan.

 

(PS; je H2C6O in de vijver, blijft het lekker koel, heb je geen koelkast nodig)

 

Succes vrgr Erik

VisionNet FCIS7000 Combo 4/1 switch TDS88+ Astra 19.2+23.5+28.2+HB13, TDS88+Hispa30W, DVB-T+ Harkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had trouwens op de schotel bij m'n ouders op de raarste tijden last van beelduitval en storingen (blokken). Ene keer was het weer goed, andere keer was alles weer prut. Echt onverklaarbaar. Na alles vervangen te hebben en schotel 5x opnieuw uitgericht en spijkers op de LNB-stang voor de duiven die (er dus toch niet) op gingen zitten, de kabel vervangen en het probleem was helemaal opgelost. Kan dus misschien toch zijn dat er een kink in de kabel zit? Misschien moet je de ontvanger voor de fun eens op zolder zetten met een korte kabel. Kijken of je dan nog storing hebt. Zal een gezellig avondje worden wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Storing hoeft niet altijd via de antenne binnen te komen.

Kan ook via het (220v) net.

Je kan dan eindeloos zoeken naar stoorbronnen op je antenne maar die zal je nooit vinden als ze via het net binnekomen.

Probeer dus eens los van het net te kijken of de storing zich dan nog voordoet (met een 12v ontvanger een omvormer ofzo).

Pas dan weet je in ieder geval zeker waar je moet zoeken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...