Ga naar inhoud


kop draaien?


Gast dabeatisflo

Aanbevolen berichten


  • Moderator

En hier kan je het zelf uitrekenen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Hier wordt op uiterst deskundige wijze uitgelegd hoe je optimaal je satelliet africht. :D



@Drs. Ijzerbout,

Jouw commentaar is al even deskundig... :D

Juiste termen zijn "afstellen" of "uitrichten".
"Africhten" doe je een hond.
Daarnaast wordt niet je satelliet uitgericht, ik denk niet dat SES-Astra
en/of andere maatschappijen zoals Eutelsat of Intelsat zoiets zouden toestaan.
Het is uiteraard je schotel die wordt uitgericht.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

sattaz, waar is je gevoel voor humor gebleven?

 

Bij mij staan de haren al te berge als ik het woord "kop" lees.

Een totaal onbenullige uitdrukking voor LNC.

 

Dan het antwoord: een beetje naar rechts draaien vond ik al helemaal een giller..en zodoende mijn reaktie.

 

Maar om nu toch even verder te helpen:

 

Het gaat hem om de instelling van de "skew" oftewel de polarisatie draaiing van de LNC.

 

Hoe stel je die het beste in? Wel, met een meetapparaat waarbij je je de draaing zo instelt dat de "kruispolarisatie" minimaal is.

Op een display zie je de transponders grafisch afgebeeld en het is eenvoudig om de LNC zo te draaien dat de ongewilde polarisatie op minimum en de gewilde polarisatie op maximum staat.

 

Natuurlijk heeft niet iedereen zo´n meter ter besschikking en moet je je behelpen met de quality meter op je ontvanger. Zo draaien dat de signal-quality of BER maximaal is.

 

En derde methode waar ik persoonlijk de voorkeur aan geef is die waar je een analoge ontvanger gebruikt. Die moet je natuurlijk wel hebben.

Je stemt af op een transponder op bijvoorbeeld een horizontale frequentie, maar zet de ontvanger juist op de tegenoverliggende polarisatie. Dan draai je net zolang aan de LNC totdat de zender helemaal in de ruis verdwijnt. Dan staat de skew perfekt ingesteld.

Dit geldt eigenlijk alleen voor Astra 19,2° oost en Hotbird 13° oost, omdat daar nog analoge uitzendingen plaats vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
sattaz, waar is je gevoel voor humor gebleven?



@Drs. Ijzerbout,

Dat gevoel voor humor is er volgens mij nog steeds smile
Ik heb in ieder geval in een deuk gelegen toen ik jouw zin las:
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Hier wordt op uiterst deskundige wijze uitgelegd hoe je optimaal je satelliet africht.
:D


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Jaja, je bedoeling is goed,maar een klein beetje naar rechts kun je op vele manieren uitleggen.

 

Draai je de bovenkant van de lnb naar rechts of de onderkant naar rechts?

En reken je vanuit de schotel gezien naar rechts of vanuit de satelliet gezien naar rechts?

Een klein beetje is ook een rekbaar begrip.

 

Ik vind het ook moeilijk, om iemand met woorden zoiets uit te leggen. blush

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ceesv. Hij vroeg alleen maar naar welke richting gedraaid moet worden. Dan verwacht de vragensteller geen uitgebreid verhaal. Ik heb alleen maar een hint gegeven. Dat was naar mijn mening ook de bedoeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

jaja, je goede bedoelingen zijn duidelijk, maar....een klein tikje naar rechts..? Ehhh.? Wat naar rechts? Als je voor de schotel staat of achter de schotel.

Zeg dan: met de wijzers van de klok mee als je voor de schotel staat of zo iets.

En wat is een klein tikje?

 

Dus daar heeft de vraagsteller niet zoveel aan.

 

Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om je te beledigen hoor. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is natuurlijk moeilijk te zeggen hoeveel je moet verdraaien

hangt ervanaf hoe groot je schotel is enz.enz

maar ik heb het zo gedaan .op een regenachtig dag een zwak transponder opgezocht en voorzichtig gedraaid tot ik beste resultaat en beeld had

mischien een tip

gr zoet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...