Ga naar inhoud


Welke GPU ontlast (echt :-) de CPU voor HD streams?


Aanbevolen berichten

Hallo forumgenoten,

 

Nu (zie ander draadje) het vinden van de HD zenders is opgelost en er beeld is, loop ik ertegen aan dat m'n CPU (oude dual core op 3.3Ghz) continu tegen de 100% aan zit. Zowel met de Coreavc als de PowerDVD codec. Dat levert de nodige hikkies op.

 

Een andere PC zit er even niet in... maar wellicht zijn er inmiddels GPUs op de markt die aantoonbaar de CPU voor dit werk ontlasten.

 

Hoe zijn jullie ervaringen?

 

Grtz

JeDeJe

----------------------------

Clarke Tech ET-9000 E2, TF 7700HDPVR E2 Smartmouse, TF 7700HDPVR Titan smargo, HTPC met TT-3200-S2 en DVB-T, Visiosat A1-A2-A3-HB, SG-2100A, 78cm schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geen enkele GPU ontlast videodecoding ook maar één procent. De Linuxdrivers ondersteunen dat namelijk niet.

 

Onder Windows met de PowerDVD h.264 codec en een Geforce 6600GT had ik het destijds wel werkende, met een 7900GTO ging het ook. Helaas zo instabiel als wat. Weet niet of het tegenwoordig beter is.

 

Met Mac OS X kan ik je niet helpen, geen ervaring mee.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het 1 CPU vinkje al geprobeerd, maakt helaas geen verschil.

 

Ik draai trouwens DVBViewer onder Windows.

 

Niemand ervaring met h.264 decoding en NVidia 8500 en hoger (of ATI equivalent)?

 

Performance is al een paar procenten beter door terug te gaan naar oudere BDA drivers (tip op Duits board) voor m'n TT 3200-S2. Maar van de hikkies ben ik niet af.

 

Grtz

JeDeJe

----------------------------

Clarke Tech ET-9000 E2, TF 7700HDPVR E2 Smartmouse, TF 7700HDPVR Titan smargo, HTPC met TT-3200-S2 en DVB-T, Visiosat A1-A2-A3-HB, SG-2100A, 78cm schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik draai al zo'n drie-kwart jaar volledig hick-up/rommel vrij met een ATI2600XT en powerdvd 7 ultra, en dvbviewer.

Zelfs een paar maanden geleden met de test-uitzendingen van HD-suisse geen problemen gehad, waar anderen toch regelmatig klaagden over vastlopen etc. Voor het 'gewone' mpeg2 gebeuren gebruik ik de bitcontrol decoder.

Verdere configuratie: core-duo op 2400 MHz ( maar ik kan in dvbviewer de tweede cpu zonder problemen uitzetten; de cpu-last komt nooit boven zo'n 15%, ook niet bij h264 codering), technotrend s3200 sat-kaart en pmcam met canal-dig abo.

Bij gebruik van de technotrend CI interface heb ik wel last van stotterend beeld, vandaar de pmcam.

 

Bert

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Snuffer

@BertM

 

Bedankt voor jullie response.

 

BBC HD liep altijd heel behoorlijk, Coreavc zorgde voor beduidend minder CPU belasting dan PowerDVD, maar sinds het installeren van de laatste versies van de TT drivers, Coreavc en DVBviewer (ik dacht laat ik even up to date zijn...) is het waardeloos.

 

Ik ga de boel opschonen en ook eens naar Bitcontrol kijken.

 

Overigens blijf ik benieuwd naar ervaringen met de nieuwste GPUs die claimen H.264 in hardware te decoden.

 

Grtz

JeDeJe

----------------------------

Clarke Tech ET-9000 E2, TF 7700HDPVR E2 Smartmouse, TF 7700HDPVR Titan smargo, HTPC met TT-3200-S2 en DVB-T, Visiosat A1-A2-A3-HB, SG-2100A, 78cm schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom gebruik ik dus de powerdvd decoder voor H.264: die zorgt ervoor dat de 2600XT de volledige decoding doet.

Overigens deed m'n 8600GTS van nvidia dat ook al, maar daar had ik altijd nog last van mini-stotteren doordat kennelijk de frequentie niet precies 50Hz was.

 

groeten, Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard7
Citaat:
Overigens blijf ik benieuwd naar ervaringen met de nieuwste GPUs die claimen H.264 in hardware te decoden.

Ik heb er een ATI HD3870 in zitten, en het lukt mij prima om in combinatie met een AMD X2-3800 processor ('maar' 2 Ghz) 1080p films af te spelen in Mediaplayer Classic Home Cinema. CPU-belasting ligt dan rond de 15%. Ook snelle beeldwisselingen gaan goed (hier gaan PowerDVD en VLC een beetje mee onderuit, gaat schokkerig).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb sinds kort een Gigabyte MA78GM-S2H mobo met geintegreerde GPU in bezit. Werkt voortreffelijk als ik Blueray images afspeel met PowerDVD. De CPU (duo core BE2350) heeft dan slechts een load 5-10%!! VLC server en client moet ik nog uitproberen. Ik ga het mobo uitrusten met de TT3200 HD kaart.

 

Homecast HS5101CI + Samsung LE46A856 + HTPC: Gigabyte MA78GM-S2H, HD S3200, CI Homecast, Terratec USB HD + USB CI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant allemaal, ik ga dan toch maar eens omzien naar een betere grafische kaart.

 

Grtz

JeDeJe

----------------------------

Clarke Tech ET-9000 E2, TF 7700HDPVR E2 Smartmouse, TF 7700HDPVR Titan smargo, HTPC met TT-3200-S2 en DVB-T, Visiosat A1-A2-A3-HB, SG-2100A, 78cm schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Ik heb namelijk hetzelfde mobo (Gigabyte) en dezelfde processor met 2 GB intern geheugen (512 naar de GPU) met nu nog een skystar 2 kaart (geen HD) en overweeg ook de aanschaf van een HD kaart.

-------------------------------------------------

*** VU+ DUO (500Gb HD) + DM600PVR (160Gb HD), 95 cm met 4 lnb's ***

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de TT3200 HD-kaart geinstalleerd in mijn Gigabyte mobo, icm TT-Media centre. Het werkt...ten dele. Ik krijg van de encrypte HD-kanalen alleen Discovery HD, zowel geluid en beeld. Bij Brava-HD alleen geluid!!! Ra ra, hoe kan dat?

 

Het probleem nu is dat TT-media centre de grafische kaart niet goed benut althans niet de H264 decoder, de CPU load is ca 80%. Als ik de opname daarna afspeel met PowerDVD8 dan slechts een CPU-load van 5-10%.

Weet iemand hoe ik de hardware decoder kan activeren in TT-media centre, als dat al mogelijk is?

 

 

Homecast HS5101CI + Samsung LE46A856 + HTPC: Gigabyte MA78GM-S2H, HD S3200, CI Homecast, Terratec USB HD + USB CI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik een moederbord op basis van een AMD chipset welke voorzien is van een Ati X1250 grafische kaart en een FLoppyDTV DVB-S2. Ondanks een snelle processor en veel geheugen (3GB) was het huilen met de pet op bij het kijken van een HDTV zender in combinatie met DVBViewer.

 

Ik heb diverse codecs geprobeerd (Cyberlink, HDTVPump, ffdshow, Ati MPEG, etc) maar alles leek gewoon over de CPU te gaan. Uiteindelijk een trial geprobeerd van CoreAVC Pro en dit ging een stuk vloeiender.

 

Sinds kort heb ik dus een Ati 3470 aangeschaft. In combinatie met DVBViewer en een willekeurige H.264 codec heb ik dus veel betere performance. Op de meeste zenders heb ik een maximale load van 10 ~ 15% CPU. Alleen een aantal zenders (waaronder BBC HD) leunt enorm op mijn CPU, mede omdat de output niet hardware accelerated is. Des ondanks loopt alles vloeiend - incl. diverse MKV's - en heb ik geen problemen met stotteringen, etc.

 

 

 

 

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...