Ga naar inhoud


hobby project: arduino hulp gevraagd


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik heb via het net een freeduino kitje gekocht. Dit is een experimenteerbordje met een ATmega168 processor.

 

Een hele tijd terug had ik ook al een 320x240 grafische LCD scherm (t6963c) gekocht met touchscreen.

 

Nu wil ik deze op de freeduino (een legale kopie van de arduino) werkend krijgen. Via de seriele interface krijg ik ook al de touch-screen informatie te zien dus dat werkt als test al een beetje. Echter moet ik nog uitzoeken hoe ik een marge kan instellen. want de data springt logischerwijs omdat je de vinger of pen niet precies op de juiste plek kan houden. Door de gevoeligheid van het touch gedeelte zal ik een marge moeten programeren . wie weet hoe ik dat kan doen?

 

Het scherm zelf is waar ik de grootste problemen mee heb. Of beter gezegd,ik weet niet hoe ik het moet maken.

 

Freeduino heeft 13 digitale poorten en ik wil zoveel mogelijk poorten vrij houden voor ander rand materiaal. Ik heb bijv al een 24lc16 erop zitten en deze "vreet" al 2 dig. poorten.

Die eeprom heb ik nodig voor de "LCD pagina's". Later komt hier een grotere eeprom voor in de plaats.

 

Mijn idee was dan om het grafisch scherm ook I2C te maken. Maar hoe of wat kan ik op het internet niet vinden. Wel dat er mensen zijn die een grafisch scherm zo gemaakt hebben maar die zijn OF op een PIC processor OF via ASM geprogrammeerd. En ik heb geen ervaring in dit soort programmeren.

 

De vraag is dan ook:

 

1 - heeft iemand ook een Arduino/Freeduino ?

 

2 - Hoe kan ik een "marge" van data maken met de software van dit bordje?

 

3 - Hoe kan ik het grafisch gedeelte hardware matig en software matig in elkaar flansen?

Ik heb ook nog een C-control1 die ook I2C bestuurd kan worden (mischien via I2C naar die proc?)

Ik heb wel software en schema gevonden voor een Atiny2313 proc maar dat is weer voor een KS grafische controller. Dus die zal dan "omgeschreven moeten worden".Kan iemand dat?

 

4 - andere mogelijkheden om het scherm zo werkend te maken zonder teveel verlies van digitale uitgangen? Of meer digitale uitgangen op de atmega168 maken? mischien via multiplexen?

 

Ik ben al heel lang bezig om mijn aquarium (later vivarium/palludarium) te laten besturen via een micro-controller. Daar komt licht/temperatuur/waternivo's/data-logging bij kijken dus een behoorlijke uitdaging.

Maar het is eens wat anders dan satelliet/reparaties.

 

hier nog een foto van het bordje:

 

arduino-osc.jpg

 

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...