Ga naar inhoud


Problemen bij nagesoldeerde tuners van de DM800


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Toxic[Q

Als jij, zoals ik vroeg, een foto gemaakt zou hebben van de onderkant van de tuner zou je opgevallen zijn dat daar wat aan gesoldeerd is.
Ik heb tevens nooit gezegd dat het een "slechte" tuner is omdat hij slecht ontvangt. Er is een ander probleem met de tuner, maar daar mag je nu zelf achterkomen, want ik hou vanaf nu mijn mond. Ik ben het gelul en beledig hier meer dan zat.

Ron


Kennelijk is men er op het bekende Duitse IHAD (Gemini) forum nu achtergekomen
wat dat andere probleem is van de nagesoldeerde tuners van de DM800.

Een Duitse betatester van de DM800, op het IHAD forum genaamd elektronikfreak,
heeft 2 exemplaren van de DM800.
De ene ontvanger is een zogenaamd testexemplaar en de andere ontvanger
is gewoon normaal gekocht via een satshop.

Beide ontvangers hebben een tuner waaraan een condensator gesoldeerd is.
Eveneens zijn thans allebei de tuners van deze ontvangers defect
waarbij het tevens niet (meer) mogelijk is om de ontvanger te (re-)booten.

Bij gebruik van een DVB-C tuner en eveneens bij een DVB-S tuner zoals die
gebruikt wordt bij de DM600 en DM7025 treden er geen problemen op.

De Duitse betatester stelt dat het nasolderen op zich geen probleem hoeft te zijn
maar dat het nasolderen op ondeskundige wijze is geschied.

Zijn dringende advies is om de tuner niet uit de DM800 te halen
om deze bijvoorbeeld eens van onderen te bekijken (waar de opgesoldeerde condensator zit)!

Hieronder enkele belangrijke citaten uit de vele postings die
de Duitse betatester aan het tunerprobleem heeft gewijd.

Citaat:
Die Box fährt nicht mehr hoch. (Ja, sie hat bis gestern noch gelaufen...)
Dann habe ich den Strom irgendwann raus gemacht und seit dem kein hochfahren mehr.
Sie "rebootet" dauerhaft.
Die obige Fehlermeldung habe ich mittels ENIGMA2 manuell starten ermittelt.

Was mich irritiert, ist das meine ZWEITE 800er Box (frisch aus der Packung, ebenfalls mit HDD drin) den selben "Fehler" zeigt.
Muß schon sagen, wenn selbst ICH die Tuner klein kriege, dann hat DMM echt ein Problem.
DAS nenne ich dann einen Griff in den Klo OHNE HANDSCHUHE

Ich als wirklicher Dream FAN und sehr Intensivnutzer muß schon sagen, das bei denen einges Seltsam läuft:
7020: peilt CIs nicht richtig --> kann jeder billig Receiver
7025: Netzteil schlichtweg schlecht
600: Netzteile sterben
800: Tuner sterben
8000: wer weiß...
7085: nie rausgekommen
Vertriebsphilosophie/Struktur: nicht vorhanden
Informationspolitik im eigenen Board: MISSERABELST

Und nochmal zur Info:
DVB-C Tuner rein gemacht und die Box fährt sauber hoch.
DVB-S Tuner reingemacht (aus der 600er/7025) und die Box fährt suaber hoch.
S2 Tuner wieder rein und der Fehler ist wieder da.
All das spricht für eine "kalte Lötstelle oder schlichtweg ein Temperatur Fehler des Tuners.

Die Lötmodifikation ist vollkommen OK und so auch einwandfrei (sehe ich tag täglich egeal bei welchen Herstellern)
ABER die Lötstellen des Tuners auf der Forntseite sind schlichtweg SCHLAMPEREI.
Ich weiß das es sich um Druchführungskontakte handelt und und und... aber so etwas ist einfach nicht OK --> Qualitätskontrolle

Wenn ICH (als Techniker) die Modifikation mit dem Elko durchgeführt hätte, hätte ich auch die Pine dirket mal nachgelötet.
Das dies nicht geschehen ist, zeigt MIR, das es einige Techniker bei Dream (oder einem Zulieferer ??????) gibt, die man mal ins Gebet nehmen sollte.
Wenn ich solche inkonsequente Arbeit ableifern würde, dann wäre ich längst arbeitslos.

Das Endergebniss für Techniker (für heute):
Defekt ist auf (meiner) NIM Platte der Q3 bzw. der neu eingebrachte Koppelwiderstand.
Der schaltet wohl die Betriebsspannungen für den Tuner,
und wenn die nicht da sind ist klar das der Tuner nicht geht.
Q3 ist einer Transistoren an denen "gearbeitet" wurde.

Die Modifikation hatte mit Sicherheit den Sinn, genau DIESES Problem zu beheben (Koppelwiderstand und C ...)
Da die Ausführung jedoch in diesem Fall so gemacht wurde, als wenn das Gerät danach nie wieder bewegt wird, denke ich das es da eine ganze Menge Rückläufer geben wird.

Konkret: der (SMD) Koppelwiderstand ist schlichtweg abgebrochen.
(Und das nicht erst nach meinem Eingriff !!!!!!!!!)
Damit kann auch nichts mehr schalten, weil das dahinter liegende Bauteil nichts mehr davon mitbekommt was vorne passiert...
Das das ganze ein Zeit/Temperatur Problem ist, kann ich ebenfalls anhand der Ausführung der Lötungen nachvollziehen.
Jede der Lötungen ist eine Handarbeit, und SMD löten ist schon ganz schön ekelig (auch für Leute die wissen was sie tun).

Ich werde mich vermutlich morgen nochmal damit in der Firma hinsetzen, da ich ja jetzt weiß was defekt ist.

Wie gesagt, das ganze ist nur eine Information.
Ich rate dringend davon ab, auch nur den Versuch einer optischen Prüfung zu machen! (Tuner ausbauen)

Ist zwar Ärgerlich, aber ich kann DMM verstehen, das die nicht wieder alle Tuner erst noch komplett ersetzen lassen wollten...
Immerhin haben wir alle stark gedrängelt.
Jetzt haben wir den Salat.

Ja, und wie gesagt: SMD in der Bauform frei stehend einzubauen ist eigentlich nicht tragbar.
Ich habe das ganze mal offiziell gemacht,siehe HIER
Und ja, damit ist es wohl vorbei mit meiner Annonymität...
Jetzt weiß ich warum man keine realen Namen nutzt...

Egal, ich habe keine Geheimnisse.


44821.jpg

post-2143-1318259769,9069_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: NDS4Ever
Is die foto van jou of van die duitser ?


@NDS4Ever,

Het is een foto van de Duitse betatester "elektronikfreak" van het Duitse IHAD (Gemini) forum.
Op het Dream Multimedia forum heeft diezelfde Duitse betatester
de tunerproblemen van de DM800 gemeld onder de nickname "schlemmer-it".


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: NDS4Ever
Is die foto van jou of van die duitser ?


Sattaz heeft voor zover ik weet geen DM800, maar is kennelijk aan het overdenken of hij zijn 9000 niet in zal ruilen:-))
Die Duitser is duidelijk aan het hameren. Dat zie je meteen aan zijn schrijfstijl. Zelfs al zou het kloppen wat hij schrijft, heeft hij het minimaal flink aangedikt en gedramatiseerd.
Het zal volgens mij allemaal wel meevallen. Misschien heeft hij zijn tuner te lomp uit de box getrokken (waarbij de condesator en weerstand los getrokken) en probeert nu de schuld min of meer op het soldeerwerk te schuiven?

Ron
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
]
Origineel bericht van: NDS4Ever
Is die foto van jou of van die duitser ?


Misschien heeft hij zijn tuner te lomp uit de box getrokken (waarbij de condesator en weerstand los getrokken) en probeert nu de schuld min of meer op het soldeerwerk te schuiven?

Ron


Misschien is het wel slecht gesoldeerd.

Nokia Dboxen Sportster Neutrino,

DM800 Oozoon in flash, Verschillende Gemini's en Newnigma op USB, DM800SE met Pli

88cm Triax, vaste twin opstelling, A1 A2 A3 HB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsjonge jonge, wat een karrevracht van problemen rondom de DM800 tuner lees ik her en der op forums (IHAD & Dreamboxforum). Ik ook heb er 1 besteld, zou deze week geleverd worden. Na al deze berichten over een slecht/niet functionerende tuner echter twijfel ik sterk of ik deze nieuwe telg van Dreambox wel ga aanschaffen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben al een dreamboxfan van in het begin en heb al veel plezier beleefd aan mijn 7000s maar voor een box die €449 kost mag je wel verwachten dat alles HARDWARE-matig tiptop in orde is. Wat moet ik doen als die-hard dreambox fan ?

Samsung QE55Q90R

VU+ ULTIMO 4K

Sonos Arc - Sonos Sub

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die karrevracht aan problemen vind ik persoonlijk heel erg meevallen. Ik heb mijn DM800 nu een paar weken en ben dik tevreden. De box heeft met de meegeleverde image problemen DVBS2 transponders maar dit is met een simpele update dmv "ipkg update - ipkg upgrade" heel eenvoudig op te lossen. Een soortgelijk probleem was er enige tijd geleden met de UFS910 aan de hand.

 

Daarnaast heb ik ook een model met een "aangepaste" tuner. Deze komt gewoon van een door Dream erkende dealer en ik heb de tuner al diverse malen losgehad o.a. om even een wissel te maken met een DVB-C tuner, je moet gewoon uitkijken dat je de SMDs en de condensator niet beschadigd gezien het feit dat het DM800 chassis gewoon krap is.

 

Ik hoop dat dit de boel een beetje nuanceert.

 

Groetjes

Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Cruzy2000
Origineel bericht van: youngblood
ik zeer tevreden met me 800 S hd
bij mijn blijft tie en heb ook spijt dat ik aangeschaft heb

Je bent er tevreden mee maar hebt toch spijt van de aanschaf?
Sorry, ik begrijp je niet...

Overigens ben ik ook erg blij met mijn DM800, geen idee of de tuner is aangepast maar dat zal mij aan m'n derrière oxideren wink

Een wereldapparaat vind ik het.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een DM800 van het eerste uur met gesoldeerde condensator op de tuner. Nog geen enkel probleem vastgesteld.

Een paar kennissen hebben deze ook. Ik hoor niemand klagen. Het moeten dus een paar uitzonderingen zijn die problemen hebben.

Dreambox DM920UHD - Echostar 120cm draaibaar - Tooway Internet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Soulman
Origineel bericht van: Toxic[Q
]
Origineel bericht van: NDS4Ever
Is die foto van jou of van die duitser ?


Misschien heeft hij zijn tuner te lomp uit de box getrokken (waarbij de condesator en weerstand los getrokken) en probeert nu de schuld min of meer op het soldeerwerk te schuiven?

Ron


Misschien is het wel slecht gesoldeerd.

Ik neem meteen aan dat het soldeerwerk slecht is, want dit is bij meer modellen het geval. Zelf heb ik een 500S, waarvan ik inmiddels het gehele mainboard opnieuw heb gesoldeerd, alsmede de print aan zowel voor- als achterzijde. Vele solderingen waren gebroken na een jaar normaal gebruik. DMM levert gewoon bedroevend slecht soldeerwerk af. Ik als techneut red me in zo'n geval prima, maar ik kan me voorstellen dat anderen hier niet echt vrolijk van worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: poktor
...DMM levert gewoon bedroevend slecht soldeerwerk af. Ik als techneut red me in zo'n geval prima, ...

Dat is larie, het soldeerwerk gebeurd volautomatisch meestal met IR op productielijnen. Zodra er wat verkeerd gaat met temperaturen of andere parameters stopt de lijn automatisch en wordt de operator op zijn scherm verwittigd wat er zowat zou kunnen verkeerd gaan.
Of denk je misschien dat er daar honderden mensen nog met hun soldeerboutje bezig zitten?

Dreambox DM920UHD - Echostar 120cm draaibaar - Tooway Internet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satelliet
Origineel bericht van: poktor
...DMM levert gewoon bedroevend slecht soldeerwerk af. Ik als techneut red me in zo'n geval prima, ...

Dat is larie, het soldeerwerk gebeurd volautomatisch meestal met IR op productielijnen. Zodra er wat verkeerd gaat met temperaturen of andere parameters stopt de lijn automatisch en wordt de operator op zijn scherm verwittigd wat er zowat zou kunnen verkeerd gaan.
Of denk je misschien dat er daar honderden mensen nog met hun soldeerboutje bezig zitten?


Op dit moment wel smile beetje condensators bijsolderen hahahaha.

Dreambox DM800HD met de laatste Nabilo

Visiosat Big Bisat - Astra 28.2E / Astra 23.5E / Astra 19.2E / Hotbird 13E / Eurobird 9E / Sirius 4.8E / Thor 0.8W / AB3 5W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Simean
...

Op dit moment wel smile beetje condensators bijsolderen hahahaha.

Hahaha, heel de buurt in Lünen heeft vermoedelijk nu een gratis soldeerboutje gekregen.

Dreambox DM920UHD - Echostar 120cm draaibaar - Tooway Internet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...