Ga naar inhoud


Brei aan kanalen op de Humax HDCI 2000


Gast MdeVos

Aanbevolen berichten

Beste Humax gebruikers,

 

Ik ben geen ervaren eigenaar/bezitter van een satelliet receiver, maar ik loop tegen het volgende aan.

Als ik alle kanalen van de Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hotbird inlees in mijn receiver inlees staan er zo'n 4,000 radio en TV stations in het geheugen. het meerendeel daarvan is niet te kijken vanwege encryptie en een zeer groot deel is niet interessant vanwege talen die ik niet spreek. Hoe kan je hier enige orde in aanbrengen zonder 4,000 kanalen langs te moeten?

 

Een bekende van mij heeft ook een satelliet receiver en als hij kanalen inleest krijgt hij netjes op volgorde alle voor Nederland interessante zenders te zien. Ik neem aan, dat dat de zenders zijn die via Canal Digitaal doorkomen. Ned1 op 1 en Ned2 op 2 etc. Bij mij is Ned1 492 en RTL4 bijvoorbeeld 451. Niet handig dus.

Ik weet dat je voorkeurs kanalen kunt aangeven, maar dan nog moet ik heel de zenderlijst door.

 

Is het bijvoorbeeld mogelijk om alleen de zenders te laten zien die ik daadwerkelijk kan ontvangen vanwege free to air of mijn Canal Digitaal abonnement? Dat scheelt volgens mij al een hele schep.

En hoe krijg ook ik bijvoorbeeld als eerste alle Canal Digitaal zenders te zien in mijn zenderlijst?

 

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaring!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

MdeVos, allereerst welkom hier op dit forum.

 

Er zijn een paar mogelijkheden, om je probleem op te lossen.

 

Je kan met de hand de kanalen opschonen, en de meest bekeken zenders verder in een van de favoriet lijst zetten.

 

Je kan een z.g.n. setting lijst downloaden en die in je ontvanger zetten.

 

Voor de Canaldigitaal lijst kan je de blauwe toets op je afstandsbediening indrukken, je ziet dan alle kanalen, die seca gecodeerd zijn. De meeste daarvan zijn van Canaldigitaal en de niet gewenste zenders kan je dan uit die lijst wissen.

 

Je kan d.m.v. het programma Formula de zenders op je computer "editen" en in een door jouw gekozen volgorde zetten.

 

Het programma formula kan je downloaden van de Humax site.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Cees,

 

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb nu ook een tijdje door het forum zitten bladeren en er is echt een weelde aan kennis hier!

 

Als ik naar de door jou genoemde mogelijkheden kijk, dan spreekt het me het meeste aan om een setting lijst te downloaden of om Formula te gebruiken omdat beide opties niet als enorm veel handmatig werk klinken. Maar ik mis nog wat achtergrond om precies te snappen wat ik bij beide opties precies zou doen.

 

Als ik een setting lijst download, zet ik die dan ook via Formula in de Humax? En is het makkelijk om daar nog nieuwe zenders aan toe te voegen etc? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je opnieuw kanalen gaat zoeken, ben je dan je settinglijst kwijt?

Ik zag in ieder geval dat er op het forum een mooie zenderlijst beschikbaar is. Is deze merk afhankelijk? (kan je zo'n lijst alleen voor 1 type of merk toestel gebruiken?)

 

Als ik Formula zou gebruiken om de zenders te editen, dan klinkt dat als een makkelijkere optie om met zenders te schuiven en ze te wissen etc, dan dat je dat op de Humax rechtstreeks zou doen. Maar dan moet je ook uit je hoofd weten welke zenders te ontvangen zijn of in welke taal ze zijn toch? Ik kom nu in mijn zenderlijsten wel tig keer Discovery tegen. Dat zal vaak ook in het Duits of Frans zijn, terwijl je bijvoorbeeld alleen de NL wilt zien.

 

Sorry voor al mijn vragen. Dit helpt mij om wat meer te snappen waar ik evt. mee aan de gang ga.

 

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Ik heb zelf na het inscannen van de zenders ze op alfabetische volgorde laten zetten, op het moment dat de lijst "alles" met zenders er is druk dan op menu en vink de alfabetische volgorde aan.

 

Bij een zender die je in een favorieten lijst wilt hebben op info drukken en wegzetten.

zo heb ik in een 30 min alles weggezet, gaat sneller dan via de pc bij mij....

 

groet peterr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de Humax site FORMULA EU downloaden.

 

- PC en satontvanger via een RS-232 kabel met elkaar verbinden.

- Ontvanger uit laten staan.(schakelaar achterkant)

- Formula opstarten en de kanalenlijst inladen.

- Check bij options welke comport je wil gebruiken(meestal com1)

- Upload to STB aanklikken.

- Ontvanger aanzetten (NIET MET DE AB !!)Dus achterop met de schakelaar.

- Wachten tot de lijst geladen is in de ontvanger.

- Ontvanger start zelf opnieuw op

 

Als alles goed is gegaan staat de lijst dan in de ontvanger.

Anders even met de zoekfunctie hier op het forum zoeken, staat meerdere malen beschreven voor de Humax 2000.

 

Succes.

 

PS:

Misschien overbodig, maar wel even de lijst uitpakken met WinRar.

VU+ Duo2, OpenATV 5.1 /Visiosat Astra 1/2/3/Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Pretorian,

 

De Humax heeft ook een USB connector achterop. Is deze ook te gebruiken voor de upload van de kanalen lijst? Mijn laptop heeft geen RS232 aansluiting....

 

Groeten,

Mirko

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas werkt het niet via de USB aansluiting. Maar er zijn tegenwoordig prima USB naar RS232 converters te koop.

Niet de gelijk de goedkoopste kopen, maar geef liever wat uit aan een wat bekender merk, de el-cheapo converters kunnen problemen geven en niet goed werken.

VU+ Duo2, OpenATV 5.1 /Visiosat Astra 1/2/3/Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Preteorian,

 

Bedankt voor de zenderlijst en de uitleg. Ik moest eerst op zoek naar een RS232 kabel en een PCMCIA kaart met RS232 aansluiting. Vooral de kabel was nog lastig te vinden. crazy Ongelofelijk dat al die ontvangers nog met RS232 werken en dat communicatie met USB nog niet de standaard is.....

Maar gisteren kon ik eindelijk aan de slag. Eerst communiceerde Formula niet met de receiver, totdat ik doorkreeg dat ie gelijk aan moest worden gezet als je in Formula voor uploaden kiest. Toen liep ie uiteraard direct door.

Alles werkt perfect. En het is een ontzettend mooi startpunt om zelf nog aan de persoonlijke wensen aan te passen en die lijst vervolgens weer te downloaden. Ik miste bijvoorbeeld de muziekzenders van MTV en VH1. Dat zijn zo'n 8 zenders die ook onder CD of FTA binnen te halen zijn. Geen muziekliefhebber? wink

 

In ieder geval nogmaals bedankt. Er is zoveel info op internet te vinden. Geweldig medium. Hoe hebben we het ooit zonder kunnen doen! Maar het is uiteraard dankzij mensen zoals jij die hun werk delen met anderen. Super!

 

Mirko

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...