Ga naar inhoud


USALS aan de praat


Gast Zak

Aanbevolen berichten

Ik heb USALS op de Kathrein werkend gekregen, met hulp van de diseqcsend1.3 van chriwi en Konfetti.

 

Het programma'tje wat ik heb geschreven kijkt in de satellietnaam wat de positie moet zijn, rekent het met behulp van de coordinaten van de gebruiker (die moet ie zelf eerst een keer in usals_mon zetten met vi of notepad of zo) om naar een motorpositie en stuurt het naar de motor als er naar een andere sat gezapt is.

ufs910-usals.zip

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Er zit een kleine HOWTO in de download.

 

De files gaan (op AAF 1.5, waar ik het gemaakt en getest heb) in /data/bin .

 

Activeren door usals_mon te starten.

 

Als je settings goed zijn (satnaam eindigt op de satpositie, dus bijvoorbeeld Blasat 23.2E) gaat de motor draaien als je zapt.

 

Voordat je begint usals_mon even editen, om je eigen lengte- en breedtegraad er in te zetten.

 

Voor AAF 1.5 heb je de meegeleverde awk niet nodig, die komt namelijk uit AAF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Black_64

Ik probeer het draaiend te krijgen maar zonder succes.

De motor draait maar geen ontvangst.

Ook kiest hij de juist sat, dus dit werkt.

 

Is het van belang hoe je je UFS910 insteld? Ik bedoel disecq 1.0 of eenvoudig LNB?

 

Ik zit wel in de buurt vermoed ik kwa draaien van motor seetings.

Tot hoeveel getallen na de komma moet/mag je ingeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je je eigen positie in usals_mon gezet?

 

Qua getallen achter de komma kan je doen wat je wilt. Denk dat het tot 8 cijfers in ieder geval wel goed gaat smile

 

Hier staat de UFS op 'LNB only' als instelling, en er is alleen een LNB aangesloten op de motor, geen switch of zo verder.

 

Wat ik me kan voorstellen (als het niet ligt aan je zelf ingegeven positie) is dat mijn berekening er naast zit. Ik moet mijn vorige ontvanger eens aansluiten om te kijken of die naar exact dezelfde positie gaat.

 

Aanpassen van je eigen lengtegraad (de LAT-waarde... hmm die naa klopt niet dat moet LON heten... in ieder geval is de opgegeven waarde goed voor Amsterdam) is de makkelijkste manier om t ekijken of een paar graden links of rechts het verschil is tussen wel of geen ontvangst. Na het aanpassen even usals_mon killen en opnieuw starten.

 

We houden contact, want voor mij is het ook de eerste test van deze software 'buitenshuis'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Black_64

Yep ik heb mijn eigen waardes ingegeven.

 

Ik het nog eens testen maar dan op LNB only. Ik vermoed dat dit de fout gaat zijn.

 

Citaat:
Aanpassen van je eigen lengtegraad (de LAT-waarde... hmm die naa klopt niet dat moet LON heten...

Sorry maar dit is voor mij chinees. crazy

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn oude ontvanger aangesloten en die doet het ook. De posities lijken dus te kloppen.

 

Nu over lengte- en breedtegraad. Hoe de motor moet draaien wordt bepaald door de plek van de satelliet, maar ook waar je schotel op aarde staat. Die laatste moet je in het programma usals_mon zetten.

 

Als het usals_mon opent met bijvoorbeeld notepad zie je de volgende regels:

 

LAT=-5.3

LON=52

 

Dit zijn de coordinaten van Amsterdam. Voor Maastricht moet je er in zetten:

 

LAT=-5.8

LON=50.9

 

Nou scheelt dit maar een halve graad; daar kan het niet aan liggen, denk ik zo. Maar als je de waarde achter 'LAT=' met 1 verhoogt of verlaagt draai je de motor een graad extra naar links of rechts. Het proberen waard.

 

Hoe staan bij jou de namen van de satellieten in de lijst? Ik kan me voorstellen dat komma's en punten een verschil maken (sterker nog dat weet ik wel zeker).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Blackadder
Is deze ook te gebruiken in de laatste aaf 2.0 of Picmod 2.0 ? Of moet tie perse in aaf 1.5 ? Ik las dat je usals_mon moest activeren, maar hoe doe je dat ?

mvg,

Blackadder


Ik kon niet meer editten. Moet natuurlijk Picmod 1.51 zijn en niet 2.0. Dat was een typo.
Verder heb ik in de usals_mon mijn lengte- en breedtegraad ingevoerd, maar ik heb geen idee hoe ik die usals_mon moet starten.

I have a cunning plan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe usals_mon te starten:

 

telnet <ip-adres van kathrein>

 

/data/bin/usals_mon &

 

Als dat niet werkt eerst een keer:

 

chmod a+x /data/bin/usals_mon

 

Waarna hij met de eerste commandoregel te starten is (ook volgende keren hoeft die chmod niet meer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zak
Hoe usals_mon te starten:

telnet <ip-adres van kathrein>

/data/bin/usals_mon &

Als dat niet werkt eerst een keer:

chmod a+x /data/bin/usals_mon

Waarna hij met de eerste commandoregel te starten is (ook volgende keren hoeft die chmod niet meer).


Ik snap iets niet. Elke keer als ik /data/bin/usals_mon ingeef dan krijg ik de melding /bin/sh: /data/bin/usals_mon: not found
terwijl die wel in de map data/bin staat.

I have a cunning plan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan gebeuren als de eerste regel van het script niet juist is voor jouw image.

 

De eerste regel is #!/bin/sh - wat betekent dat het script uitgevoerd moet gaan worden door /bin/sh. Als die niet bestaat, krijg je die (verwarrende) foutmelding.

 

Het kan zijn dat jouw image een /bin/ash heeft, of misschien wel /data/bin/sh . Het is een kwestie van die regel aanpassen om naar een bestaande sh / ask / bash te wijzen en het moet werken.

 

Als in /bin alleen maar een busybox staat, kan je van de eerste regel maken:

 

#!/bin/busybox sh

 

Succes, en laat weten hoe het afloopt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zak
Dat kan gebeuren als de eerste regel van het script niet juist is voor jouw image.

De eerste regel is #!/bin/sh - wat betekent dat het script uitgevoerd moet gaan worden door /bin/sh. Als die niet bestaat, krijg je die (verwarrende) foutmelding.

Het kan zijn dat jouw image een /bin/ash heeft, of misschien wel /data/bin/sh . Het is een kwestie van die regel aanpassen om naar een bestaande sh / ask / bash te wijzen en het moet werken.

Als in /bin alleen maar een busybox staat, kan je van de eerste regel maken:

#!/bin/busybox sh

Succes, en laat weten hoe het afloopt!


Bedankt voor het reageren, maar het wil nog steeds niet lukken. in /bin staat busybox en seg. Ik had een keer geprobeerd om de regel #!/bin/busybox.sh als eerste regel te zetten van usals_mon(bedoelde je dat?) maar dat werkte ook niet. Mijn image heeft inderdaad een /bin/ash, maar daar kam je niks mee doen.

Ik hoop dat je nog een suggestie hebt. Alvast, bedankt

I have a cunning plan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Black_64

Je krijgt deze melding ook als je usals_mon met de verkeerde editor hebt bewerkt.

 

Dus even de originele downloaden en deze in je kathy zetten.

Probeer eerst deze te starten (zonder aanpassingen), dan zal je zien dat het werkt.

Daarna bewerk je usals_mon met jou settings. Gebruik hiervoor een goede editor of gewoon VI.

Ik gebruik altijd "Proton", je vind deze op het net door in google proton editor in te geven. (is wel in het duits)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...