Ga naar inhoud


USALS aan de praat


Gast Zak

Aanbevolen berichten


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast Black_64

Ik heb dit nog heel even gestest want intussen was de AAF2.0 uitgekomen.

Nadat ik de motor instellingen op "eenvoudig LNB" had gezet werkte het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Black_64
Je krijgt deze melding ook als je usals_mon met de verkeerde editor hebt bewerkt.

Dus even de originele downloaden en deze in je kathy zetten.
Probeer eerst deze te starten (zonder aanpassingen), dan zal je zien dat het werkt.
Daarna bewerk je usals_mon met jou settings. Gebruik hiervoor een goede editor of gewoon VI.
Ik gebruik altijd "Proton", je vind deze op het net door in google proton editor in te geven. (is wel in het duits)


Bedankt, jij hebt me op weg geholpen. Ik editte met Flash FXP Daar zat volgens mij inderdaad de fout ! Ik heb nu de rotor draaiend, maar de posities staan niet goed. Hi draait nu te ver naar het oosten. De lengtegraad van Nijmegen is ca 5.800 en de breedtegraad ca 51.490. Dit is mijn usals_mon

#!/bin/sh
# usals_mon v0.1 by Zak
# based on diseqc_mon - diseqc 1.2 monitoring script v.080510 by bbjs
#
# Check for channel change every second, autosend diseqc command when:
# satellite has changed
# Uses new 5 byte diseqcsend from chriwi and Konfetti
# includes awk from aaf 1.5 image
# includes a new curchan that actually works (version 0.52)
# This program uses the position that is in the channel list.
# The program understands the following formats in the channel list:
# -5.4 5.4
# 5.4E 5.4W
# E5.4 W5.4
# Put your latitude and longitude here.
# Negative values are east/south. These values do NOT support
# use of E/W.
#
LAT=5.8
LON=51.490


popup=/data/plugins/osd/popup.sh
$popup "Rotor ist aktiviert!\n \naktueller Standort\nLaengengrad: $LAT\nBreitengrad : $LON"

#
### No need to edit after this line
#
export LAT
export LON
#
sleep 1
cursat=`/data/bin/curchan -sat`
/data/bin/curchan -satname
# echo $cursat
while :
do
sleep 1
newsat=`/data/bin/curchan -sat`
if [ "$newsat" != "$cursat" ] ; then
# echo van $cursat naar $newsat
cursat=$newsat
/data/bin/curchan -satname
pos=`/data/bin/curchan -satname | /data/bin/awk '
# get $LAT and $LON from environment
{ lat = ENVIRON["LAT"] }
{ lon = ENVIRON["LON"] }
# last field on stdin is the satellite position
{ pos = $NF }
# remove characters to create numeric part
{ satpos = pos }
{ gsub(/-|e|E|w|W/,"",satpos) }
# put the sign in
pos ~ /-|e|E/ { satpos = -satpos }
# relative sat position
{ satpos = satpos - lat }
# approximation to trig functions for azimuth
# our awk doesnt do trig
# error is <0.5 degree from -50 to +50
# motor rotation I hope
lat<=0 { lat = -lat }
lat<=90 { fac = 1.0437 }
lat<=70 { fac = 1.0731 }
lat<=60 { fac = 1.1014 }
lat<=50 { fac = 1.1275 }
lat<=40 { fac = 1.1502 }
lat<=30 { fac = 1.1684 }
lat<=20 { fac = 1.1852 }
{ azimuth = fac * satpos }
# convert to values for diseqc
{ byte1 = 208 }
# angle is negative
azimuth<0 { byte1 = 224 ; azimuth = -azimuth}
# split into high and low bytes
{ posh = int(azimuth/16) }
{ posl = int((azimuth-16*posh)*16) }
{ print byte1+posh, posl }
'`
/data/vfdctl -c "Rotor laueft:$pos"
/data/bin/diseqcsend1.3 224 49 110 $pos
fi
done


Ik heb dacht ik een stab 100 rotor. Staat dit nu verders goed ? In het begin staat hij op Astra. Als ik dan een zender op Astra kies dan draait hij verder naar het oosten. Ik heb de rotor ook op mijn Dreambox aangesloten, ik kan hem dus via mijn DB makkelijk verdraaien. Ik ben dus in de eerste plaats benieuwd of mijn settings in Usals_mon goed staan. Standaard stond bij de Lon een - teken voor de waarde.

Iemand een suggestie ?

mvg
Blackadder

I have a cunning plan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Iemand een suggestie ?

 

Ja ik heb eens gezocht bij Heavens above en kom op een iets andere waarde voor Nijmegen.

Maar als de Dreambox verder goed draait en je dat overgenomen hebt zal het wel goed zijn.

Jij komt op 51.490

 

Name Region Subregion Latitude Longitude Elevation

Nijmegen Gelderland ? 51.833 5.867 46 m Neighbours

 

 

1 towns were found by the search. laugh

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: aart44
Citaat:
Iemand een suggestie ?


Ja ik heb eens gezocht bij Heavens above en kom op een iets andere waarde voor Nijmegen.
Maar als de Dreambox verder goed draait en je dat overgenomen hebt zal het wel goed zijn.
Jij komt op 51.490

Name Region Subregion Latitude Longitude Elevation
Nijmegen Gelderland ? 51.833 5.867 46 m Neighbours


1 towns were found by the search. laugh



Ik heb de Dreambox rond de Sirius als 0 punt en hij draait pefect van 30 West tot 28 Oost. Verder kan ik niet ivm met huizen die in de weg staan. Maar het signaal bij Hispasat is rond de 90% en bij Astra 2a ook, dus die instelling zijn wel goed. Ik heb het ideed dat de rotor op de Kathrein te grote stappen maakt. Toen ik een beetje met diseqc 1.2 aan het spelen was, draaide hij ook veels te ver als ik naar een satelliet ging. Hetzelfde als nu het geval is.

Maar bedankt voor het meedenken smile

mvg,
Blackadder

I have a cunning plan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Black_64

Kijk eens naar default settings, dan zie je dat dit een negatieve waarde is.

Dus voor jou: LAT=-5.8

 

Ik weet niet waarom maar zo werkt het voor mij.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Black_64
Kijk eens naar default settings, dan zie je dat dit een negatieve waarde is.
Dus voor jou: LAT=-5.8

Ik weet niet waarom maar zo werkt het voor mij.


Dan je dat werkte ! Nog niet helemaal maar ik ben op de goede weg. Ik kan nu switchen tussen 19.2 23,5 en 13 graden. Maar als ik naar 28.2 ga dan draait hij iets te ver door naar het oosten. Als ik handmatig de rotor 3-4 stappen naar het westen stuur, dan heb ik beeld. Heb je een idee waarom het op 28.2 fout gaat ? Ik zal nu eens oude settings inladen die draaibaar zijn en kijken wat die doet als ik naar satellieten verder naar het westen ga.

Alvast bedankt weer !

I have a cunning plan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Black_64

Citaat:
# This program uses the position that is in the channel list.

# The program understands the following formats in the channel list:

# -5.4 5.4

# 5.4E 5.4W

# E5.4 W5.4

# Put your latitude and longitude here.

# Negative values are east/south. These values do NOT support

# use of E/W.

#

Kijk eens of je de juiste naam hebt in je settings voor 28.3E.

Je sattelietnaam moet eindigen 28.3E.

 

Verder kan je usals_mon starten in een telnet sessie en dan zien naar welke sat hij gaat (telekens even wachten na het zappen op een andere sat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De berekening die ik maak in usals_mon is een benadering, omdat ik geen sinus, cosinus en arctanges heb in de Kathrein.

 

De afwijking moet echter onder een halve graad blijven voor zover ik kon zien.

 

Je kan proberen je lengtegraad een beetje bij te stellen. De breedtegraad maakt weinig uit, maar als je de lengtegraad 1 graad aanpast gaat je motor ook 1 graad anders staan. Misschien genoeg om alles net te laten werken. In plaats van LAT=-5.8 probeer je dan LAT=-4.8 of LAT=-6.8.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Black_64
Citaat:
# This program uses the position that is in the channel list.
# The program understands the following formats in the channel list:
# -5.4 5.4
# 5.4E 5.4W
# E5.4 W5.4
# Put your latitude and longitude here.
# Negative values are east/south. These values do NOT support
# use of E/W.
#

Kijk eens of je de juiste naam hebt in je settings voor 28.3E.
Je sattelietnaam moet eindigen 28.3E.

Verder kan je usals_mon starten in een telnet sessie en dan zien naar welke sat hij gaat (telekens even wachten na het zappen op een andere sat)


Waar kan ik dat precies zien ? Ik had om te experimenteren de draaibare settingslijst van Dr. hans erin gezet en alles van 23,5 west tot 12 west liep vrij goed. 28,2 oost en Hispasat liepen te ver door. Er zat ook een groot probleem als ik die settings inlaadde. Als ik reboot dan werkt de imagine niet meer dan blijft die hangen bij die settings. Dan krigj ik de melding dat Mgcam gestart is, maar daar blijft die opstaan.

gr

Blackadder

I have a cunning plan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zak
De berekening die ik maak in usals_mon is een benadering, omdat ik geen sinus, cosinus en arctanges heb in de Kathrein.

De afwijking moet echter onder een halve graad blijven voor zover ik kon zien.

Je kan proberen je lengtegraad een beetje bij te stellen. De breedtegraad maakt weinig uit, maar als je de lengtegraad 1 graad aanpast gaat je motor ook 1 graad anders staan. Misschien genoeg om alles net te laten werken. In plaats van LAT=-5.8 probeer je dan LAT=-4.8 of LAT=-6.8.


IK heb dit geprobeer eb bij 6.3 lengtegraad draaide die wel goed naar 28.2 e maar toen klopte het niet meer bij het westen. Dat ging bij 1 graad al fout. Nu probeerde ik iets ertussen in 0.650 en dat ging ook goed bij 28.2 Oost. Om dit alles te proberen heb ik een draaibare settingslijst nodig. De enige die ik ken is van Dr. Hans. Maar als ik die inlaad en moet rebooten dan slaat de image vast en kan ik de image opnieuw installeren. Heeft iemand een idee waarom die bij die settings vast slaat ? Bij oudere images deden die settings het wel goed, maar bij de AAF 2.0 is het hommeles. Of misschien heeft iemand anders een draaibare setingslijst ? Dat zou helemaal geweldig wezen !

groeten,

Blackadder

I have a cunning plan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, ik zie dat ik het toch echt niet goed doe met die LAT en LON in mijn script.

 

Ik gebruik namelijk de hele waarde 'lon' niet! Wat stom zeg, daardoor rekent hij natuurlijk niet goed. Hij denkt dat je ongeveer op de evenaar zit, en dan draait de motor inderdaad te ver.

 

Ik hoop dat deze het wel goed doet: ik heb hem niet getest. LET OP dat de betekenis van LAT en LON aan het begin van het script nu wel goed-om is. Er staat weer de positie van Amsterdam in, dus het zal gewoon wel werken.

usals_mon.zip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij doet hij het beter dan de voorgaande versie. Mijn schotel is een beetje 'onscherp' denk ik, maar ik kreeg met de vorige versie toch allerlei sats net niet goed.

 

Hierbij het programma'tje 'gotosat'. Door aanroepen van /data/bin/gotosat 26e draai je de schotel (als het goed is) naar de positie behorend bij een sat op 26 oost.

 

Ook in dit programma moet je eerst je eigen lengte- en breedtegraad zetten. Je kan zo wel makkelijker experimenteren, of de schotel naar een satelliet richten waar je nog geen zender van in de zenderlijst hebt staan.

gotosat.zip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zak
Hmmm, ik zie dat ik het toch echt niet goed doe met die LAT en LON in mijn script.

Ik gebruik namelijk de hele waarde 'lon' niet! Wat stom zeg, daardoor rekent hij natuurlijk niet goed. Hij denkt dat je ongeveer op de evenaar zit, en dan draait de motor inderdaad te ver.

Ik hoop dat deze het wel goed doet: ik heb hem niet getest. LET OP dat de betekenis van LAT en LON aan het begin van het script nu wel goed-om is. Er staat weer de positie van Amsterdam in, dus het zal gewoon wel werken.


Geweldig ! Met deze versie draait die perfect van 28.2 oost tot 30 west. Bedankt voor het blijven verbeteren van dit proggy !


groetjes,
Blackadder

I have a cunning plan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...