Ga naar inhoud


USALS aan de praat


Gast Zak

Aanbevolen berichten

Fijn te horen dat het goed werkt en gewaardeerd wordt.

 

Ik ga nog wat klussen aan een nog wat betere versie, maar in de basis is er niet veel meer te verbeteren als de motor eenmaal draait.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Kayo
In de versie AAF 2.0b van gisteren zit een motorsturing met een met een OSD-menu. Heeft iemand dat al werkend of uitgeprobeerd??

Vr. gr

Kayo


Ik kreeg die motor met die image niet in de goede richtingen gedraait. Ik heb daarna die usals_mon.sh en Usals_goto_sh eruitgegooid en die laatste files van Zak in /data/bin gezet, rechten vd files op 755 gezet en toen draaide die wel weer goed. Het enige wat ik nog wel moet doen in deze image is via Telnet usals_mon activeren. Als ik me goed kan herinneren hoefde ik dat niet bij de 1.5 image. Ik zal straks eens kijken of ik dat wel werkend kan krijgen. Of misschien weet Zak hiet het antwoord op ?

mvg,
Blackadder

I have a cunning plan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je in /config/init.sh een regel moet opnemen:

 

/data/bin/usals_mon &

 

Zo'n beetje tegen het eind van init.sh, voor het starten van het OSD. Zo was het in ieder geval bij AAF 1.5.

 

De & zorgt ervoor dat usals_mon wordt gestart maar het script verder doorloopt, zodat de andere commando's ook nog aan de beurt komen. Zo uit mijn hoofd heeft de laatste regel in init.sh geen &, zodat het script hier stopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wat dat betreft een absolute beginner.

Kun je deze bestanden wijzigen via Total commander?? Of beter via de FTP optie in KCC?.

Als het getest is en het loopt in AAF 2.0b zou iemand dan zo vriendelijk willen zijn aan mij uit te leggen wat ik precies moet wijzigen/aanvullen en hoe en waar?

 

vr gr

 

Kayo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt dan inderdaad wat linux-kennis nodig. Bestanden wijzigen kan op de kathi zelf met het commando vi. Vi is een editor die veel kan, maar die je wel in de vingers moet krijgen.

 

Starten met:

 

vi <bestand>

 

Je kan de pijltjestoetsen gebruiken om naar een bepaalde plek te gaan. Met een druk op x verwijder je het teken onder de cursor. Om te gaan typen druk je op i (je komt dan in 'insert mode'), en typ je wat je wilt. Als je klaar bent druk je op de Esc om weer naar de commando-modus te gaan.

 

<esc> :w <enter> is om te saven

<esc> :q! <enter> is om te exiten zonder save.

 

Als je niet zeker weet of je in insert-mode of command-mode staat kan je altijd een extra keer op escape drukken om in command-mode te komen. En als je het echt niet vertrouwt kan je het telnet-venster gewoon wegklikken en opnieuw telnetten. Anders googelen op "vi editor" (met de aanhalingstekens) met de resultaten in het nederlands, en dan het derde of eerste linkje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zak
Ik denk dat je in /config/init.sh een regel moet opnemen:

/data/bin/usals_mon &

Zo'n beetje tegen het eind van init.sh, voor het starten van het OSD. Zo was het in ieder geval bij AAF 1.5.

De & zorgt ervoor dat usals_mon wordt gestart maar het script verder doorloopt, zodat de andere commando's ook nog aan de beurt komen. Zo uit mijn hoofd heeft de laatste regel in init.sh geen &, zodat het script hier stopt.


Dat was inderdaad de oplossing. Bedankt ! Ik heb hem gewoon op het einde van /config/init.sh gezet maar dan zonder het '&' teken. En een '&' teken achter de voormalige laatste commando. Nu werkt Usals perfect in de laatste AAF 2.0b image.

groeten,

Blackadder

I have a cunning plan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga eerst maar eens even googelen, bedankt voor de tip!

 

Het tweede deel van mijn vraag was of iemand AAF 2.0b gebruikt omdat daar een motorsturing "USALS" via het osd menu ingesteld kan worden. Mijn motor draait wel, alleen helaas niet naar de juiste plaats.

 

vr gr

 

Kayo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kayo
Ik ga eerst maar eens even googelen, bedankt voor de tip!

Het tweede deel van mijn vraag was of iemand AAF 2.0b gebruikt omdat daar een motorsturing "USALS" via het osd menu ingesteld kan worden. Mijn motor draait wel, alleen helaas niet naar de juiste plaats.

vr gr

Kayo


Die vraag had ik beantwoord smile Kijk maar eens een waar je die vraag stelde en dan een berichtje eronder. Daar heb ik ook beschreven hoe ik Usals in AAF 2.0b aan het werk heb gekregen. Zak heeft een berichtje boven jou eerste bericht een bijlage met een script die perfect werkt. Die moet je downloaden en dan kun je de dingen doen die ik heb beschreven. Je moet in de config file wel de Lon en Lat invullen. Die moet je wel met een goede editor bewerken zoals Proton.

mvg,
Blackadder

P.S. na de veranderingen zie je het niet meer 'on screen' wanneer de rotor gaat draaien, maar je kunt het wel in de display van je Kathrein zien .

I have a cunning plan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heb de 2.0b image geinstalleerd,werk met een motor.Waar moet ik de instellingen van de motor veranderen (bij mij is astra 19,2 op nr2 en hotbird nr1,astra2 nr 18 en zo verder...

heb de motor al draaiende gehad,maar nog geen beeld..denk dat er nog iets niet klopt met de instellingen.Als ik telnet /data/bin/usals_mon& zegt hij Hotbird terwijl hij op Astra staat?

Sat ontvangst houd me weg van cafe...maar soms ook uit m'n bed ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een probleem dat ik de AAF 2 image niet ken. Misschien beter een andere thread maken.

 

Maar als je in de image de motorsturing aan zet, en ook usals_mon met de hand start, verwacht ik wel problemen.

 

usals_mon stuurt de motor via usals, dus niet de voorgeprogrammeerde nummers. Voor usals moet de motor als hij op 'zuid' staad de Sirius ontvangen (tenminste als je op 5 graden oost woont). Als je dan je eigen coordinaten in de ontvanger zet staat de motor automatisch goed op alle satellieten.

 

Voorgeprogrammeerde nummers heet diseqc 1.2. Daarvoor moet je een koppeling maken tussen satellietnaam of -nummer en het positienummer in de motor. En je het programma'tje dat dan draait (welke dat zijn kan je zien met het commando ps) is denk ik niet usals_mon maar diseqc_mon. Al kunnen ze bij AAF ook best van 2, 1 gemaakt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast Nolimits

Wie o wie kan mijn helpen, ik snap er echt helemaal geen ZAK wink meer van. Het kost al 3 dagen mijn nachtrust en heb het nog steeds niet voor elkaar. Motor draait wel heel af en toe beeld maar dan weer niets. Heb aaf 2.0c en ben een newbee wat betreft de kathrein blush

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal proberen uit te leggen hoe ik het heb gedaan. Download als eerste de laatste bijlage van Zak van 1 juli. Daarna heb ik via een ftp client de files: usals_mon.sh en Usals_goto_sh verwijderd. Die kun je vinden in/data/plugins/sat.

 

Kopieer nu die 6 files van Zak naar /data/bin en geef ze 755 als rechten. Edit nu de file Usals.conf met proton editor(even googlen)en stel de lengtegraad en breedtegraad in van je woonplaats. Zet de geeditte file nu weer terug naar /data/bin. Als het goed is moet die nu goed draaien. Ik heb hem van 30 west naar 28.2 oost draaien.

 

Nu moet je nog een regel toevoegen in /config/init.sh. Voeg toe: /data/bin/usals_mon Als laatste regel. Als je hem ergens anders plaats dan de laatste regel dan is het /data/bin/usals_mon & (dus de & teken erachter)

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

 

groetjes,

Blackadder

I have a cunning plan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...