Ga naar inhoud


[7000] beheren en ordenen van opgenomen video bestanden


tajvdz

Aanbevolen berichten

In mijn Dreambox 7000s heb ik een harde schijf van 125 GB zitten. Dat gebruik ik nu 4 jaar en ik haal telkens als ik wat ruimte nodig heb bestanden naar de pc. Sommige films enzo zet ik over naar dvd maar voor het branden van al mijn bestanden (ik neem niet veel lange programma's op maar korte stukjes zoals muziek en sport) heb ik eigenlijk geen tijd. Nu is het in de loop der jaren een beetje een onoverzichtelijk geheel geworden. Er staat wat op de harde schijf in de Dreambox en op verschillende schijven ín pc's. Het zijn bijna allemaal de originele .ts bestanden. Bij vorige images bleef de vermelding van het bestand in de lijst staan van opnames als ik het bestand met ftp weghaalde en kon ik het later zo terugzetten maar met PLI die ik nu gebruik verdwijnt de naam uit de lijst als het bestand weg is. Daardoor heb ik eigenlijk helemaal geen overzicht meer over. Daarom heb ik nu het idee om 1 grote schijf van 500 Gb of meer aan te schaffen en daar alle bestanden op te zetten. Ik zit alleen met een paar dingen en wil daarom een beetje vertellen wat ik wil en reacties horen van andere gebruikers hoe die hun videobestanden beheren.

 

Volgens mij lukt het niet om een hele grote schijf van groter dan 500 MB in de dreambox te plaatsen of wel? Ik denk dat het daarom ook beter is om de bestanden op een externe schijf te plaatsen en die extern via usb aan pc te koppelen of via netwerk aansluiting aan de router.

Ik wil de schijf in de deambox dan eigenlijk geheel leeg maken en daarna eens per week ofzo de weer opgenomen bestanden eraf halen.

Kan ik die schijf dan via de dreambox benaderen om de bestanden af te spelen? Een voordeel van het bewaren van de opnames op een andere schijf is het aanmaken van mappen etc om een structuur aan te brengen. Dit is op een dreambox niet mogelijk of wel? Ook lijkt mij het wijzigen van bestandsnamen makkelijker via de pc dan via de Dreambox. Bij een externe schijf heb ik ook een door windows herkend bestandssysteem, heeft dit voordelen dan het linux systeem?

Een ander punt is of ik de .ts bestanden om moet zetten naar .mpg om ze ook via de pc af te spelen. Als ik via de ook .ts kan afspelen wat adviseren jullie dan? Het is wel zo dat ik de bestandgroote op 1gb heb staan. Er zullen dus opnames zijn die over meerdere bestanden zijn verdeeld. Kan ik dit beter uitzetten? De reeds opgenomen bestanden kan ik dan denk ik beter aan elkaar zetten denk ik.

 

Nou dat is het zo ongeveer. Ik ben dus benieuwd hoe anderen dit hebben gedaan en mijn belangrijkste vragen zijn eigenlijk wel of ik bestanden via een netwerk of usb schijf (aangesloten op een PC) kan afspelen via de dreambox en of ik de .ts bestanden beter kan omzetten naar mpg.

 

Ik ben benieuwd naar reacties zodat ik een beetje structuur in mijn bestanden kan brengen. Wat nu niet op de dreambox staat is niet te bekijken dus ook zonde.

Oh ja heeft een nieuwere dreambox meer mogelijkheden wat betreft het beheren van opnames?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zo maar wat antwoorden op een aantal van je vragen/opmerkingen:

 

- .ts bestanden zijn op je PC af te spelen met VLC Media Player

- Of je ze om wilt zetten naar mpg hangt er van af waar(op) je ze wilt afspelen.

- Omzetten naar mpg kan met ProjectX, of PVAStrumentoe (en ongetwijfeld nog andere programma's)

- Ingestelde grootte van wanneer een nieuw bestand wordt aangemaakt heb ik altijd op de kleinste waarde staan.

- Als je de bestanden weer wilt samenvoegen, een kleine tip:

 

Haal de bestanden met ftp naar je PC, in dit voorbeeld drie delen, te weten opname.ts, opname.ts.001 en opname.ts.002

Hernoem de bestanden, achteraan beginnen i.v.m. hulpvariabele probleem, dus:

opname.ts.002 hernoemen naar opname.ts.003

opname.ts.001 hernoemen naar opname.ts.002

opname.ts hernoemen naar opname.ts.001

 

Je kunt ze dan met WinRar weer aan elkaar knopen, en dan met b.v. ProjectX snijden en omzetten naar mpg

 

HTH

 

vGnp

 

 

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

bestanden omzetten van .ts naar .mpg doe ik altijd met pva strumento. Ik wil de bestanden via de pc en dreambox kunnen afspelen. Als die vlc mediaplayer een beetje gebruiksvriendelijk is dan zou ik de bestanden in eerste instantie niet om hoeven te zetten maar alleen de bestanden aan elkaar plakken als het videobestand uit meerdere bestanden bestaat. Dan blijft dus over of en hoe ik bestanden van een andere harde schijf die niet in de dreambox zit kan afspelen en of de dreambox dan met de mappenstructuur van windows over weg kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vGnp
Haal de bestanden met ftp naar je PC, in dit voorbeeld drie delen, te weten opname.ts, opname.ts.001 en opname.ts.002
Hernoem de bestanden, achteraan beginnen i.v.m. hulpvariabele probleem, dus:
opname.ts.002 hernoemen naar opname.ts.003
opname.ts.001 hernoemen naar opname.ts.002
opname.ts hernoemen naar opname.ts.001




is dat hernoemen nodig? ik doe dat normaal met pva strumento. Dan selecteer ik de bestanden en wordt er meteen 1 groot mpg bestand van gemaakt. Als ik de bestanden dus .ts laat dan hoeven ze alleen aan elkaar te worden geplakt..
Is het afspelen van een mpg bestand niet flexibeler dan afspelen van ts bestanden op de pc met vlc mediaplayer? Voor de dreambox maakt het niets uit die kan vanaf de eigen harde schijf ook goed over weg met mpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf een ProjectX mensch, ben dus niet zo bekend met PVAStrumento.

Als je tevreden bent met wat PVAStrumento voor je doet, houden zo zou ik zeggen.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk net zo'n beetje als jij en heb dus bestanden op de HD van de box en op een NAS waaraan weer een tweede USB hangt. Kortom bestanden op 3 gemounte lokaties.

Ik gebruik tegenwoordig de plugin BigMovieList en heb sindsdien 1 compleet overzicht van alle opnames waarbij het niet uitmaakt waar ze staan. Sorteren kan op diverse manieren.

Net alsof je één hele grote schijf in je box hebt (iets van een Terabyte of zo)

Oja, tegenwoordig laat ik alles gewoon .ts, maar er staan ook mpeg's tussen, geen probleem.

Kan tegenwoordig de .ts compleet bewerken met VideoRedo dus waarom nog omzetten, "spoelen" gaat met .ts bestanden nog altijd het beste.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik heb de schijven op de pc niet gekoppeld aan de dreambox. Dat wil ik dus gaan doen en dan de schijf in de dreambox eigenlijk alleen voor opname te gebruiken en dan de opgenomen bestanden van daar gesorteerd op inhoud naar een externe schijf kopieeren. Ik denk dat ik het maar .ts bestanden laat. scheelt ook weer veel werk. Met welk bestandssysteem heb je die NAS en USB schijf geformateerd? Ik heb momenteel geen NAS maar wel een USB printer server die aan het netwerk gekoppeld kan worden en waar ook een harde schijf op werkt. (ik heb het alleen nog niet geprobeerd) Zou ik dat hiervoor kunnen gebruiken? Die schijf dus via de printerserver mounten aan de dreambox?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor USB printer server is dat ?

Waarschijnlijk is hij toch te langzaam.

 

Kijk anders naar een NSLU2, dat is een zeer eenvoudige NAS waar je 2 USB disken aan kan hangen, en die uitstekend voldoet icm een Dreambox.

 

Netwerksnelheid van die NSLU2 is ca 4 MB/s wat ruim voldoende is

DM8000 met 4 DVB-S2 tuners|DM7000|DM5620|DM500|ET5000|Wavefrontier T-55

 

There are 10 types of people in the world: those

who understand binary, and those who don't.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik die nu ook hebben.

Gebruik 'm niet standaard voor HD's, maar wel even getest, werkt.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh mooi. ik heb er vandeweek even naar gekeken hoe ik hem moest installeren enzo maar kwam er niet echt uit. heb je wat tips hoe te beginnen? moet er wat geinstalleerd worden of gewoon aansluiten op router en schijf aan de server? handleiding was erg beknopt en had geen zin om wat te gaan proberen omdat het al laat was.. kan het beter een andere keer doen. maar als je het al voor elkaar hebt gekregen scheelt dat mij weer een hoop uit gezoek..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is wel software voor op de PC, maar da's voor beheer. Ik zou wel even een update doen naar de laatste versie.

En dat mounten, tsja, heb 't even getest met een USB stick, als ik me goed herinner gewoon een standaard mount.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok dus de software installeren op de pc en verder aansluiten?

ik neem aan dat de nieuwe software op de website van sitecom staat? Er is dan een instelling te maken voor ftp of netbios? heeft dit nog invloed op het gebruik? Ik wil ftp gebruiken en ook streamen op de dreambox en pc..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...