Ga naar inhoud


[800] Hoe ventilator inbouwen


deblaauwesigaar

Aanbevolen berichten

Beste satters,

 

Ik las van diverse leden dat ze een ventilator in de 800 hebben ingebouwd. Dit om de temperatuur omlaag te krijgen wat mogelijk minder vastlopers tot gevolg heeft. Het lijkt me zinvol om hierover een topic te openen.

 

Ik heb hierover de volgende vragen :

 

1. Hoe groot is de fan die jullie hebben ingebouwd ?

2. Kun je deze op de HDD plek goed vastzetten ?

3. Blaasrichting van de ventilator

4. Hoe aantesluiten ? 24V waar ?

4. Misschien een foto

 

Alvast bedankt voor de input.

Technisat Multytenne Twin
DB500HD
DB800HD
Pli Nightly open PLI
CCcam 2.1.4

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast Nemesis_dup1

Een fan 60x60 mm en 10 mm dik past prima op het HDD bracket. Ik heb je een foto gemailed want ik krijg het niet voor elkaar een foto te uploaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast merlin1

Ik blijf erbij dat dat niet nodig is anders had dream hem wel ingebouwd je gaat toch geen fan plaatsen als je net een nieuwe decoder koopt en dan ook nog voor veel te veel geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg dan dat je genoeg ruimte overhoud dat je er nog een 2e fan bij kan zetten als de box nog steeds blijft crashen, en evt nog een derde, zolang de box crasht heb je er niet genoeg

 

ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD.

SAT ET7000 ET6000  OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterkoeling? Nu zoinder gein:

 

Ik moet zeggen dat ik een van de eerste boxen heb, een HD ingebouwd en ik zo goed als geen vastlopers heb. Box staat altijd aan en loopt prima.

-------------------------------------------------

*** VU+ DUO (500Gb HD) + DM600PVR (160Gb HD), 95 cm met 4 lnb's ***

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo allemaal,

In de dreambox moet zeker geen fan ingebouwd worden

Het vastlopen wordt veelal veroorzaakt door bugs in images

ook een pc loopt soms vast

De moderne nu toegepaste electronica componenten werken perfekt

zeker nog bij 60 graden

Ook in moderne lcd schermen die op component niveau de zelfde

temp hebben als de dreambox werken ook zonder fan ,

ook de gesloten laptop voedingen enz

Wat betreft de levensduur van een toestel de MTBF

lees eerst de spec van het toestel dus voor de DBbox

omgevings temp +15C...+35c

luchtvochtigheid <80% (dit is een belangrijke parameter in verband met statische elektriciteit)

Een zeer sluipende boosdoener zijn de spikes op het

elekticiteits net ,die via de voeding van de box op de 12v gesuperponeerd worden en zo het toestel binnenkomen en boven de Uspecs van de toegepaste componenten komen, de zeer kleine µ verbindingen in een chip worden hierdoor geleidelijk aan aangetast,het degeneren van de chip begint. De stroomopname dus de dissipatie van de getroffen chip wordt groter ( chip wordt wat warmer dan voordien)( kan enkel met labo toestel gemeten worden)

de stroomopname door de box wordt groter de temp op het aangetaste compon. wordt groter , en een voorspelling wanneer de box overlijd is moeilijk te zeggen, kan soms vele jaren nog blijven werken.

Een vraag die velen zich nu zullen stellen zal zijn wat kunnen we hieraan doen?

Wel in de handel zijn tussenstekkers ( die voorzien zijn van een netfilter ,overspanningsbeveiliging,sommige hebben varistoren ingebouwd naar de aarding(enkel werkzaam bij een stopkontact met aarding)sommige met een zogenaamde bescherming tegen blikseminslag( natuurlijk geen directe blinkseminslag)wel tegen

mogelijke spike's die op het elekticiteits net geinjecteerd worden bij een onweer.

Ja ook terug kwaliteit en prijs spelen een rol

Zo een tussenstekker geeft ook niet het eeuwig leven hij verslijt dus ( de gebruikte componenten in deze tussenstekker krijgen het bij een sterk vervuilt elektriciteitsnet zwaar te verduren )

( of zo een tussenstekker nog voldoende zijn werk doet is enkel met een meetopstelling met labotoestellen mogelijk)

( een tip wanneer er een direkte bliseminslag in uw woonomgeving was en uw tussenstekker was ingeplugd zou ik hem zeker vervangen

Ik zou nog zeer lang kunnen doorgaan over dit thema

ik hoop dat ik de vele sat vrienden die hun box koesteren

wat geruststellende tips gegeven heb

 

Mvg,

jac62b41

HW ontwikkeling

 

 

 

 

 

De temp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel alle donder en bliksem en omschrijvingen zullen er niets aan veranderen dat het gewoon een hardware probleem is en blijft

Duidelijk is al dat er reeksen zijn die het probleem hebben en andere niet .

Dus gewoon een Hardware probleem want zowel de goede als de slechte boxen werken met de zelfde software .

Mensen die hun box terug brachten naar de dealer hebben een andere gekregen of hersteld terug gekregen .

Tussen stekker of vervuild elektriciteitsnet is wel een mooie gedachte maar 1 April is al wel voorbij hoor .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien die dm800 bij ons in een kastje komt te staan wellicht niet eens zo gek om een fan erin te zetten, maar volgens mij zijn die fans 12volts? wat kost een stille fan eigenlijk, want moet wel onder de 15dB zijn anders word je gestoord van het gezoem. Wil wel eens een JPEG zien hoe je dat doet, upload dan niet meteen 2Meg maar houdt het "klein" (200kb oid) dat moet toch wel kunnen?

 

Xtrend ET10000 met Quad Inverto Ultra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Mijn beknopte bijdrage over de MTBF van een toestel is enkel

voor geinteresseerden bestemd.

 

lost inderdaad het probleem van het vastlopen van bepaalde boxen

series niet op bij de productie wordt gebruikt gemaakt van ingekochte loten van chips die kunnen soms afwijken van de toegestane specificaties .vroeger werd elk toestel 24 uur onder spanning geplaatst en terug alle parameters gemeten, nu niet meer kostenbesparend.

Nu de waarborg beschermt ons nu tegen mogelijke HW en firmware problemen (enkel voorzien orig DB image)

Iedereen is natuurlijk vrij om een fan in te bouwen

Maar dat lost zeker indien uw box een HW probleem heeft het probleem niet op.

Mvg,

jac62b41

HW ontwikkeling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraagje.

Is de box van uit de fabriek zo gebouwd dat er een emulatie mee kan draaien?

Ik bedoel een humax 5400 kon ook niks bijzonders af fabriek,tot dat er iemand een firmware schreef waardoor deze box jarenlang als topbox door kon gaan.

Nadeel was alleen dat hij erg veel hitte ontwikkelde.

Kan het niet ook zo zijn met de dm 800?

HALLO [deze text leest u alleen als u een illigale versie van windows heeft]

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk het ontwikkelen van warmte wordt ook veroorzaakt door de gebruikte software algoritme's hoe meer rekenkundige bewerkingen een

proccesor of videochip moet doen in een bepaalde tijd voor bv bepaalde features

hoe meer energie er nodig is die uiteraard in warmte omgezet wordt

Dit wordt door onze forum leden bij sommige images al opgemerkt

Het afstemmen op HD kanalen vraagt meer rekenkracht

Kijk bv naar de moderne videokaarten in game pc's hoe zwaarder het te draaien programma hoe meer warmte ontwikkeling

Mvg,

Jac62b41

HW ontwikkeling

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: jac62b41
hallo allemaal,
In de dreambox moet zeker geen fan ingebouwd worden
Het vastlopen wordt veelal veroorzaakt door bugs in images
ook een pc loopt soms vast


Of er een fan ingebouwd "moet" worden, dat moet iedereen lijkt me voor zichzelf maar bepalen...

Van een bug in een image kan nooit de linux kernel vastlopen (zie andere thread met kernel panic meldingen), dat kan alleen door bug(s) in de driver die dmm meelevert of in de linux kernel zelf. Uiteraard is dat niet onmogelijk, maar de drivers en de linux kernel zijn van alle images gelijk dus het kan nooit per image verschillen, hooguit per driver versie.

Overigens lopen mijn pc's nooit "zomaar" vast, kwestie van goede software (linux dus...)

Citaat:

De moderne nu toegepaste electronica componenten werken perfekt
zeker nog bij 60 graden


Het gaat helemaal niet om de buitenkant van de gebruikte componenten, maar de binnenkant, de temperatuur op de dye. Als de buitenkant 60 graden is, maar de luchttemperatuur rond de chip 15 graden, dan kan er aardig wat warmte afgevoerd worden vanaf de dye dus is er geen probleem. Als de luchttemperatuur boven de veertig graden is, dan kan er nauwelijks warmte afgevoerd worden en wordt de dye te warm (en dan heb je het echt over temperaturen boven de 150 graden!)

Afhankelijk van de complexiteit van het IC en hoe dicht men deze bij de marge van de specificaties gebruikt, kunnen er dan vage problemen gaan optreden. Zet de koeling van de processor in je PC maar eens een tandje te laag, dan weet je wat ik bedoel.

Citaat:

elekticiteits net ,die via de voeding van de box op de 12v gesuperponeerd worden en zo het toestel binnenkomen en boven de Uspecs van de toegepaste componenten komen,


Dan heb je geen fatsoenlijke voeding.

Citaat:

de zeer kleine µ verbindingen in een chip worden hierdoor geleidelijk aan aangetast,het degeneren van de chip begint.


Dit zie je veel meer door statische electriciteit.

Overigens heb ik twee dm7000's die beide (!) altijd in de zomermaanden problemen hebben, verklaar dat eens? Ik ga eerst eens op één binnenkort een fan+koelplaat zetten en dan zullen we eens zien of het uitmaakt.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: jac62b41
kijk het ontwikkelen van warmte wordt ook veroorzaakt door de gebruikte software algoritme's hoe meer rekenkundige bewerkingen een
proccesor of videochip moet doen in een bepaalde tijd voor bv bepaalde features
hoe meer energie er nodig is die uiteraard in warmte omgezet wordt


In zeker zin wel, de warmte die wordt gegenereerd is uiteraard afhankelijk van het aantal transistors dat moet schakelen, als de cpu de hele tijd in een idle mode rondloopt totdat er wat te doen valt, dan wordt hij nauwelijks warm (niet eens een koelplaat nodig!), als je in een strakke lus fp berekeningen gaat doen, dan vliegt de temperatuur omhoog.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...