Ga naar inhoud


Philips TV krijgt kuren, beeld word onscherp


Hasselt

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Het gaat om een 32PW9527/12 TV.

 

Deze TV is van mijn schoonouders en is nu 5 jr. oud.

 

Als deze koud word aangezet is het beeld zeer onscherp, als ze geluk hebben word het weer normaal na een tijdje als de tv warm geworden is.

 

Het is geen kijken voor die mensen hihi

 

Gisteren deed de Tv wel even normaal in koude toestand.

 

Nu wil ik dit zelf gaan verhelpen als dat mogelijk is.

Misschien dat een "bekende" verlopen weerstand of condensator is ?

 

Waar moet ik zoeken ?

 

 

groet, Marcel

 

3910_3.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Drs. IJzerbout

Ik zou het eerder in de componenten rond het focuseringsgedeelte zoeken. Zitten meesten enkele hoogohmige weerstanden op de beeldbuisvoet-print.

Even met de föhn of Kältespray inspuiten..kijken of het effekt heeft.

Je zegt dat ie ook bij het inschakelen wel eens een scherp beeld geeft? Dan is er eventueel een slecht soldeerpunt. Met voorzichtig kloppen op de beeldbuisvoet vind je dit.

Kijk ook even of er koude soldeerpunten op de voet van de lijntrafo zijn en andere vermogenscomponenten rond die circuit.

En ik zou ook de hele beeldbuisvoetprint onder handen nemen.

 

Heb je er geen bal verstand van dan raad ik je aan er vanaf te blijven en er vakkundige hulp bij te halen.

5 jaar is nog niet zo oud.

Heeft het toestel veel uren met hoog kontrast gedraaid, dan kan ook de beeldbuis naar de fielestijnen zijn.

De lijntrafo zelf zou ik persoonlijk niet onder verdacht stellen omdat ie behalve de hoogspanning ook de focuseringsspanning opwekt. Klopt die spanning niet is het beeld niet gefocusseerd. Een lijntrafo heeft meestal sluiting of een open winding. Met andere woorden, hij doet het wel of niet, maar niet een beetje.

Heeft het beeld de juiste grootte, is de hoogspanning in orde en werkt de lijntrafo zoals het moet. De focuseringsspanning is dan doorgaans ook in orde.

 

Probeer eens als het toestel warm is en naar behoren funktioneert, de focusering in te stellen. Is het beeld scherp terwijl de focuserinsregelaar nog niet een aanslag heeft bereikt?

 

Het beste neem je hiervoor een testbeeld of heb je geen testbeeld kun je ook een teletext pagina nemen. Let op dat het beeld-midden en de hoeken zo scherp mogelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
De lijntrafo zelf zou ik persoonlijk niet onder verdacht stellen omdat ie behalve de hoogspanning ook de focuseringsspanning opwekt. Klopt die spanning niet is het beeld niet gefocusseerd. Een lijntrafo heeft meestal sluiting of een open winding. Met andere woorden, hij doet het wel of niet, maar niet een beetje.
Heeft het beeld de juiste grootte, is de hoogspanning in orde en werkt de lijntrafo zoals het moet. De focuseringsspanning is dan doorgaans ook in orde.



@ Drs., U heeft waarschijnlijk nog de lijntafo in gedachte uit de vorige eeuw.

De moderne lijntrafo heeft geintegreerde gelijkrichters en focus regelaars en weerstanden.

Bij sommige modellen is er nog een vonkenbrug op de beeldbuisvoet, die problemen geeft of zelfs de beeldbuis voet zelf.

Maar ik vermoed dat Steve de typische klachten bij dit model goed kent, en de juiste tips heeft gegeven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren bedankt voor de reacties !

 

Hierbij mijn verdere bevindingen.

 

Eerst zelf de klacht bekeken.

De focus verspringt onregelmatig met intervallen ( 1 á 2 sec.) van scherp naar vaag beeld.

 

Vandaag TV bij schoonouders opengemaakt.

Als éérste maar gelijk even het stof weg geblazen :D

Alles zag er opties netjes uit.

 

De lijntrafo heeft 3 stelpotmeters.

Op alle 3 de potmeters reageerd het TV beeld.(advies Steve)

Alles weer terug gezet in oude positie (met spiegel voor de TV blushblush)

 

Ik denk dus gezien uw berichten dat de lijntrafo vervangen moet worden.

Is er een bepaalde basisregeling om mee te beginnen als de lijntrafo is uitgewisseld ????

(ik heb verder geen apparatuur hiervoor)

Dit vraag ik omdat met 1 potmeter het beeld helemaal verdwijnd.

 

Op internet kan ik het nieuw kopen voor 39,- euro exl. verzendkosten.

 

Mocht na vervanging de TV nog steeds niet goed functioneren, is er dan iemand die er naar wil kijken ?

 

Alvast bedankt

 

 

vntrafo.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noteer de 3 standen van de oude trafo

draai altijd tegen de klok tot het einde en weer terug met de klok mee, tot de positie waar hij stond..en noteer een zogenaamde kloktijd voor alle 3 de potmeters.

 

na het vervangen hoef je dan alleen nog maar een fijnafregeling uit te voeren.

Let wel op met het afhalen van de HS-plug op de beeldbuis, daar kan nog flink wat lading op staan.

 

Snurker

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Let wel op met het afhalen van de HS-plug op de beeldbuis, daar kan nog flink wat lading op staan.

 

Altijd even met een schroevendraaier onder de nop de beeldbuis meerdere keren ontladen.

En dan nog oppassen dat je geen opdonder krijgt. Want het kan zijn dat ie zich weer opnieuw oplaadt. smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

 

Het heeft even geduurd maar daar ben ik weer, bedrijf waar ik de lijntrafo had besteld was met vakantie namelijk.

 

Ik heb netjes en zorgvuldig de lijntrafo uitgewisseld.

De 3 potmeters van de nieuwe lijntrafo heb ik dezelfde stand gegeven.

 

Bij het aanzetten van de TV, springt de TV in de protectionmode.

(rode lampje blijft knipperen)

Hierna heb ik nog geprobeerd om de potmeter standen er "iets" naast te zetten, in de hoop dat hij doorstart, zodat ik het beeld kan afregelen.

 

Standby lampje brand 1 sec. groen, daarna rood knipperend.

je hoord hem wel inschakelen.

 

Mvg,

Marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch niet de rode met de zwarte kabel verwisseld ??

 

En je moet hem niet uitzetten met de netschakelaar, maar eerst even met de standby toets, waardoor de tijdelijke protectie wordt gewist.

 

eventueel kun je hem ook nog aanzetten met de BB-print los van de voet.

 

Snurker

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Snurker
Toch niet de rode met de zwarte kabel verwisseld ??

En je moet hem niet uitzetten met de netschakelaar, maar eerst even met de standby toets, waardoor de tijdelijke protectie wordt gewist.

eventueel kun je hem ook nog aanzetten met de BB-print los van de voet.

Snurker


Hi,
Uitzetten met de afstandsbediening reageerd hij niet op, lampje blijft rood knipperen.

Rode en zwarte heb ik niet omgewisseld, omdat ik de draden 1 voor 1 heb uitgewisseld.

Ik had hem al ongeveer 4 min. op standby laten staan, heeft niet geholpen.

Verder heb ik het netjes gedaan vind ik zelf, dus daar kan het niet aan liggen.

Wat is de bedoeling dan om hem op te starten zonder beeldbuisvoet ?

Helaas kan ik dat nu even niet testen omdat de TV bij mijn schoonouders staat en ik 30 KM verder op woon.

Mvg,
Marcel
Link naar reactie
Delen op andere sites

de kabel van de Side i/o en de kabel naar de beeldbuis print toe, kun je hebben verwisseld. deze zijn namelijk identiek. Neem aan dat je ze los hebt gehad, om de lijntrafo er uit te kunnen solderen. Wissel je deze om, resulteert dit in protectie.

 

Volgens mij was het zo.. de kabel naar de beeldbuis print zat aan de linker kant van de feature box, en de side i/o kabel aan de rechterkant (van achter bekeken)

 

Andere voor de hand liggende fouten, printbreukje, soldeer klodder die sluiting maakt, losliggende kabel . Als de onderste potmeter (vg2 spanning) minimaal staat, dus tegen de klok in draaien mag toestel daarvan nooit in de protectie stand raken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Bedankt voor alle belangstelling en advies.

 

Omdat ik nu niet bij de TV in de buurt ben heb ik mijn schoonvader waar deze TV staat even gevraagd of hij de kap er nog even af wil halen.

 

Ik heb de draden presies zo gesoldeerd zoals het ook in de oude situatie was.

 

Als je achter de TV staat:

- dikke rode draad links, en dikke zwarte draad rechts op de beeldbuisprint.

- dunne witte draad met stekker ook op de beeldbuisprint.

- dunne rode draad met stekker rechts op een vertikale voedingsprint.

 

Verder had ik het zorgvuldig gedesoldeerd met een tinzuiger en litze draad, verder ging de lijntrafo er makkelijk uit.

 

Ik had al aan de potmeters gedraaid, de onderste had ik ook al naar links gedraaid, geen efect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...