Ga naar inhoud


Wie weet hoe je goedkoop met een buitenlande auto mag rijden


pukje

Aanbevolen berichten

Het is allemaal niet zo duister. Mag jij in Belgie met een buitenlandse auto rijden zakelijk? Simpel antwoord ja. Mag jij met een buitenlandse auto prive rijden? Simpel antwoord nee.

Probleem is als jij aangehouden wordt. Wat is dan de interpretatie van de Belgische overheid?

Als jij met een vrachtwagen aangehouden wordt, zal men aannemen dat jij niet op restaurant ging, maar aan het vervoeren was voor een buitenlands bedrijf. In orde dus.

Wordt jij aangehouden met een auto van een bedrijf in het buitenland, met jou als enige eigenaar, en dat bedrijf heeft nagenoeg geen winst of omzet, gaat men uit van belastingontduiking (dat was het probleem van Luxemburgse nummerplaten toentertijd).

 

Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat ik een afdoende uitleg heb voor de rechter. Een voorbeeld, als m'n vrouw ook een auto nodig heeft, zet die op jouw naam. Als de rechter vraagt of ik die Nederlandse auto alleen zakelijk gebruik is m'n antwoord: Ja, want ik heb een andere auto voor privedoeleinden.

Dat maakt het verhaal niet in orde, want als ik aan de grens na vakantie wordt aangehouden, met m'n bagage en vrouw en kinderen aan boord, vervalt dat argument.

 

De vraag is uiteindelijk niet wat net wel en wat net niet mag, maar wat is de interpretatie van de overheid en de rechter. Als jij jouw mening verkocht krijgt aan de andere partij mag het, en als dat niet lukt mag het niet. De wet zelf is niet aanpasbaar. Maar je kan bewijs verzamelen om jouw mening te staven. Als jij alle kilometers als zakelijk kan verantwoorden, zal men moeite hebben je te veroordelen (moreel of juridisch).

 

Maar als je echt twijfels hebt wat kan en wat niet, zou ik een afspraak maken met een advocaat. Ik verwacht dat hij stukken goedkoper is dan de bekeuringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij mij is het zo ,ik heb een prive auto op mijn naam met

B nummer.

Ik neem wel eens de auto van de zaak (die staat niet op mijn naam

maar op naam van de BV waar ik werk) na huis als ik de volgende

dag ver naar de noorden moet ,dat spaart mij reis/werk tijd.

Vaak gebruik ik ook mijn prive auto voor de zaak en daarvoor

krijg ik km vergoeding.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter lehring ende vermaeck uit eigen ervaring:

 

Nederlandse studente studeert in Antwerpen, woont op "kot" en rijdt in NL auto, geen probleem.

Haar vriend, Belgische nationaliteit, studeert eveneens in Antwerpen maar woont bij ouders in Breda.

Vriend rijdt in auto vriendin in Antwerpen, wordt aangehouden: Awel ge zijt Belg, ge studeert in A'pen dus ge woont nu in België, ge moogt niet met NL platen rondrijden.

Jullie willen niet weten hoeveel moeite het heeft gekost om geen belasting te hoeven betalen, maar hij heeft nooit meer in haar auto gereden (en nee, de relatie heeft het overleefd).

 

En voor privé/zakelijk: Vraag Hans Breukhoven maar eens. wink

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee. De BTW moet betaald worden omdat je het voertuig prive gebruikt, en dan kan je het niet terugvragen. Je bent dan ook zelf eindverbruiker.

Mij was geen voorbeeld bekend, maar pa heeft me dit wel in de oren geknoopt toen ik in Delft ging studeren en de auto gebruikte.

Ik ben er in Nederland ook nooit op gecontroleerd.

 

Ik ben het overigens mee eens dat in jouw situatie je wel terecht met Nederlandse platen rijdt, maar ik ben niet diegene die overtuigd moet worden. Mijn mening is niks waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de buurman heb ik vernomen dat als je een lease auto van

een ned. zaak hebt met nl platen dat je bij de fiscus in

Maaseik een btw ontheffing kan krijgen als minder dan X % van

de kilometers prive rijd.

 

Als de politie/fiscus jagt wilt maken kan die hier heel veel

pakken denk maar aan al die polen/duitsers die hier op de bouw

werken en alleen in het weekend naar huis gaan.

 

Ik weet van vroeger dat het in spanje ook zo was ,veel mensen

met een woning daar rijden op nl/b platen maar moesten altijd

binnen de 3 maanden het land met auto verlaten (stempel bij

grens halen) anders moest de auto geimporteerd worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die spanjaarden en polen zullen officieel niet hier wonen. Dus mogen ze in hun eigen auto blijven rijden.

Dat had ik bij m'n studie ook, ik was nagenoeg altijd daar, maar woonde officieel in Belgie. Dus mocht ik in een Belgische platen rijden.

Om die te pakken moet eerst bewezen worden dat ze eigenlijk altijd hier wonen. Pas dan kunnen ze in problemen komen met hun auto's.

 

Zelf zal je moeten uitzoeken wat kan en wat niet om je auto te regularizeren. Dat kan zijn door hem te importeren, of door een goedkeuring te krijgen van de Belgische overheid. Of een uitleg te zoeken die voor de rechter het houd.

Ze controleren niet iedere dag, dus je hebt wel tijd, maar ik zou er wel aan beginnen.

Overigens, volgens mij is het rijden en niet een auto hebben. Dus moet je bij een controle gepakt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal wel zo zijn dat de overheden veel mogelijkheden/regels

hebben om in moeilijke gevallen toch burgers te laten betalen

als ze denken dat ten onrechte belasting ontdoken wordt.

Ik maak me zeer zeker geen zorgen ,ik heb een auto van mijn

woonland en als ik voor de zaak onderweg ben heb ik de/een

auto van de zaak met een buitenlandse plaat.

 

Ik was vanmorgen op de autokeuring in As (B) ,ik moet zeggen ze

controleren veel uitgebreider als in NL ,alles goed verlopen

alleen een hele kleine opmerking (een slangetje was verdraaid

en kon knikken).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Hier is je goedkope "auto"

classic-witkl.jpg

 

Kost weinig, geen BPM en geen last van file's op de snelweg (hooguit achter je), geen rijbewijs nodig en geen dure bekeuringen voor te hard rijden. De kans dat je op de snelweg geflitst wordt is erg klein.

 

De aanschaf van een hoedje wordt wel aanbevolen voor de herkenbaarheid whistle

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het wel zitten om met zo'n auto mij te verplaatsen.

 

Maar op het moment dat deze soorten auto's populair worden

bedenken ze wel weer belastingen ,de misgelopen bpm moet

dan op een andere manier binnen komen (stroom/gas/waterstof tax)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...